2020-03-18, 18:20
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vad tror ni händer i Italien egentligen? Kan det verkligen bara skyllas på gammal befolkning? Och är inte de i karantän sedan 10 dagar? Hur kan de ha sådana siffror?
Ingen aning. Verkar helt sjukt faktiskt.
Citera
2020-03-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Nåjo, masker hjälper nog, men det beror på vad för sorts masker. De som kommer in idag till landet, några tiotusental, är sådana som stänger ute 95% av smittämnena. De är klassade FFP2 vilket motsvarar M95-klassningen som WHO anger som minimum.

På bilden i Aftonbladet syns en "3M Aura 9320" vilken är klassad som just FFP2:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jdAAG9/viktigt-vardmateriel-har-natt-sverige

Den högre klassningen FFP3 stänger ute över 99,9%.
De felande 5% kan nog förklara en del.

De kunde inte ens köpa rätt mask
Citera
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Läskigt men dom agerade alldeles för sent. Vi kommer nog vara långt från dessa siffror i Sverige.

Tyvärr lär det bli siffror som går långt ifrån Italien, i att Sverige nog kommer drabbas svårare, senast igår hörde jag en äldre person med torrhosta som satt inomhus och hostade i ett köpcentrum. Likväl tog ingen jag såg till sig några av distansering med folk eller allmän hygieniska regler. Men förbered på det värsta, hoppas på det bästa
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Läskigt men dom agerade alldeles för sent. Vi kommer nog vara långt från dessa siffror i Sverige.
Jag hoppas förstås du har rätt men jag är absolut inte säker... Jag tror det kan bli riktigt illa här också.

------

Vad gör vi och EU för att hjälpa Italien med den katastrof som pågår i realtid och bara accelererar?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
För den som är intresserad av Spanska sjukan så finns här en amerikansk dokumentär på ca 50min. Den behandlar visserligen spanskan i USA men den är sevärd. Journalfilmer från tiden är intressanta i sig, inte bara för spanska sjukan utan för hur det såg ut, hur de var klädda, fordonen - och så vidare.

Spanska sjukan uppstod i USA och spreds med de unga inkallade i första världskriget till Europa och vidare i världen. En enorm massa människor dog.

Finns en hel del paralleller även om det inte är samma virus.

https://www.youtube.com/watch?v=-UVtlm6BQf0
(Om Spanska sjukan i Sverige har jag bara hittat något 10-minutersprogram.)

Vi är många som har hört historier från äldre släktingar om hur anhöriga dog. Min mormors hela familj blev sjuk, hennes äldsta bror och även det äldsta barnet dog 16 år gammal på hösten 1918. Hans mamma, min mormorsmor, kände det som att det var hennes fel för att hon hade varit stolt över honom och i smyg tyckt att han så fin i nya finkläder hon hade sytt till honom. Högmod tänkte hon. Han var kärnfrisk, och hon var så glad att hon hade honom som var duktig, snäll och väldigt hjälpsam.

De var inte fattiga, men det var heller inget överflöd. Hade ett jordbruk och aldrig brist på något, som mat till exempel. Minns min mormor som vansinnigt renlig, det var ett tvättande och städande jämt.

Även näst yngsta barnet blev sjuk som nioåring. Hon var sjuk ett helt år och fick hoppa över det året i skolan. Istället för sex års folkskola blev det bara ynka fem alltså, men hon ansågs som intelligent och kunde redan det som ingick i läroplanen ansåg skolan. Hon tillfrisknade alltså men dog senare i en annan lungsjukdom, 19 år gammal.

Har ni andra några liknande historier från er släkt?
I min farmors familj, blev ingen drabbad konstigt nog, det smittade som själva helvetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nästan 500 döda det här dygnet i Italien. Går stadigt uppåt...

https://www.worldometers.info/coronavirus/
De sa på tv4 att en positiv nyeht var att siffran hade sjunkit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vad tror ni händer i Italien egentligen? Kan det verkligen bara skyllas på gammal befolkning? Och är inte de i karantän sedan 10 dagar? Hur kan de ha sådana siffror?
Smittan upptäcktes inte förrän långt efter den började spridas, antagligen.
Citera
Medlem
Gick rykten i tråden igår om att regeringen under torsdagen kommer gå ut med att stänga skolorna? Fanns det ett korn av sanning bakom det?
Citera
2020-03-18, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
475 nya döda idag i Italien

- löst twitter
Wow! Men isf förvånar det mig inte med tanke på mängden allvarliga fall.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
WHo sade alldeles nyss att detta drabbar ALLA. De sa att man INTE ska se det som något som drabbar bara äldre.
Vad är det som är svårt att fatta?

JO DE SA KLART OCH TYDLIGT ATT UNGA OCKSÅ DRABBAS.

Men var har jag sagt att unga inte drabbas? När jag pratar om riskgrupp så pratar jag givetvis om de som riskerar att dö i covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag förstår inte varför? Kina har mer erfarenhet med viruset, deras ekonomisk intresse är att vi drabbas som mindre som möjligt.

Ja, jag vet inte men de förkastar iaf alla källor och uppgifter som kommer därifrån...
Citera
2020-03-18, 18:23
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
4207 nya konstaterat smittade
475 nya döda
rapporteras i Italien idag.

- BNO

Horribla rekord och accelererande elände!!!
Fy fan, de dör som flugor i Italien. Såg ett reportage från ett sjukhus i italien igår. Alla respiratorer slut, personalen går på knäna, 25% av vårdpersonalen sjuk i Corona. Ingen som satts i respirator de senaste 2 veckorna har tillfrisknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in