För den som är intresserad av Spanska sjukan så finns här en amerikansk dokumentär på ca 50min. Den behandlar visserligen spanskan i USA men den är sevärd. Journalfilmer från tiden är intressanta i sig, inte bara för spanska sjukan utan för hur det såg ut, hur de var klädda, fordonen - och så vidare.
Spanska sjukan uppstod i USA och spreds med de unga inkallade i första världskriget till Europa och vidare i världen. En enorm massa människor dog.
Finns en hel del paralleller även om det inte är samma virus.
https://www.youtube.com/watch?v=-UVtlm6BQf0
(Om Spanska sjukan i Sverige har jag bara hittat något 10-minutersprogram.)
Vi är många som har hört historier från äldre släktingar om hur anhöriga dog. Min mormors hela familj blev sjuk, hennes äldsta bror och även det äldsta barnet dog 16 år gammal på hösten 1918. Hans mamma, min mormorsmor, kände det som att det var hennes fel för att hon hade varit stolt över honom och i smyg tyckt att han så fin i nya finkläder hon hade sytt till honom. Högmod tänkte hon. Han var kärnfrisk, och hon var så glad att hon hade honom som var duktig, snäll och väldigt hjälpsam.
De var inte fattiga, men det var heller inget överflöd. Hade ett jordbruk och aldrig brist på något, som mat till exempel. Minns min mormor som vansinnigt renlig, det var ett tvättande och städande jämt.
Även näst yngsta barnet blev sjuk som nioåring. Hon var sjuk ett helt år och fick hoppa över det året i skolan. Istället för sex års folkskola blev det bara ynka fem alltså, men hon ansågs som intelligent och kunde redan det som ingick i läroplanen ansåg skolan. Hon tillfrisknade alltså men dog senare i en annan lungsjukdom, 19 år gammal.
Har ni andra några liknande historier från er släkt?
I min farmors familj, blev ingen drabbad konstigt nog, det smittade som själva helvetet.