2020-03-18, 18:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Ungefär dubbelt så många invånare i Sverige som i Norge. 10 döda i Sverige mot 6 i Norge. Hänger ihop mht folktal.

Men - 1555 smittade i Norge och 1279 I Sverige. I Norge har vi testad upp i mot 30000 människor. Jag vill tro att det borde finnas åtminstone 3000 smittade i Sverige.

Fast jag tror att att Norge hade 22 kritiska och Sverige 12 om statistiken stämmer. Så det kan gå fort för dem att gå om. Tänk på att för ca 2 veckor sen så hade vi fler bekräftade fall än England även om de hade fler döda. Vi kommer se skiftningar fram och tillbaka i statistiken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag tror att hela EU går under om några månader. När skon klämmer ordentligt så kommer de flesta länder hålla allt inrikes, blir svårt att förklara om man skickar iväg sådant som räddar liv på hemmaplan. Att man inte skickar allt förstår man men det måste ändå bjudas till.

Får ni i Norge hjälp från Kina? Vet jag läste att man ville SAS och Norweigan skulle flyga hem något?

Jeg er enig i at land burde hjelpe hverandre. Jeg vet ikke om Norge har fått hjelp fra Kina med utstyr.
Citat:
10:01 14.03
KINA SENDER NØDHJELP TIL EUROPA
En forsendelse med medisinsk utstyr for å hjelpe Italia og Spania med utbredelsen av coronaviruset, er ankom den kinesiske ambassaden i Madrid torsdag. Det skriver The Straits Times.

Forsendelsen inneholder tonnevis av medisinsk utstyr, inkludert 1,8 millioner munnbind. Ni kinesiske helsearbeidere var også med på flyreisen over, skriver avisen, som refererer til det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e6c9d73d200310011ad6e08
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Du, med många andra, bl.a. vitruvianskemannen m.fl. har inte lyft fram en enda nyhet som pekat på en mer hoppfull bild av situationen, men istället gång på gång konsekvent tagit fram det allra mest alarmerande som går att hitta, oftast från mycket tvivelaktiga källor. Ingen seriös skribent i tråden hävdar att viruset är ofarligt. Jag personligen tycker att man ska isolera alla som tillhör riskgrupper (huvudsakligen äldre med underliggande sjukdomar, för friska människor under 60 utgör inte en riskgrupp oavsett vad du säger - det är vetenskapligt bevisat för längesedan) och hur ska man åstadkomma detta? Jo innan vi ens har 10 dödsfall rekommenderas alla äldre att stanna inomhus. Den åtgärden är mycket bra. Vad mer finns att göra? Trotsar riskgrupper dessa rekommendationer och utsätter sig själva för fara, och därmed belastar samhällets sjukvårdssystem så får man väl ta till tvång men varför ska det behövas? Det jag främst vill få fram är att jag inte på något sätt nonchalerar det här viruset men det är uppblåst till gigantiska proportioner som ett nytt domedagsvirus.

Nehej, men WHO gick just NU ut och sa att man absolut INTE ska betrakta detta som något som bara drabbar äldre.
De sa en massa andra saker med som du konsekvent har kallat för domedagsprofetior, men nu kanske du tycker även WHO är domedagsprofeter?
Dem har du ju gillat hela tiden förut, varför inte nu?
Så det är inte bara jag som har gapat om att det inte finns riskgrupper. Det är nu larmat om att barn blir allvarligt sjuka av detta enligt artikeln jag länkade till i morse, som även innehåller en studie på 2000 pers, samt att WHO nu säger det rakt ut.
Citera
2020-03-18, 18:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
475 nya döda idag i Italien

- löst twitter
Officiellt
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Tror det har dött 500 och 5000 nya fall i Italien idag

Dagens Italien siffror;
+475 döda och +4207 nya fall
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
En nyhet som iallafall värmer:
Permitterad kabinpersonal på SAS snabbutbildas till att hjälpa till inom vården. Detta låter som en bra ide, eftersom de faktiskt är vana vid att hjälpa till. Jag vet att kommentarerna om "haggor" kommer att välla in, men det var nog från er som inte åkt så mycket med SAS på 5-10 år. Senaste åren har personalen blivit mycket yngre och service-minded.
Nu ska de snabbutbildas i 3 dagar och kan sedan hjälpa till med enklare sysslor inom vården.

Övrigt: Vad var länken till den där andra sidan som håller ordning på antalet fall i Sverige, den som inte var coronakartan.se. Något med co19 eller liknande men hittar den inte.
Citera
2020-03-18, 18:17
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nehej, men WHO gick just NU ut och sa att man absolut INTE ska betrakta detta som något som bara drabbar äldre.
De sa en massa andra saker med som du konsekvent har kallat för domedagsprofetior, men nu kanske du tycker även WHO är domedagsprofeter?
Dem har du ju gillat hela tiden förut, varför inte nu?
Så det är inte bara jag som har gapat om att det inte finns riskgrupper. Det är nu larmat om att barn blir allvarligt sjuka av detta enligt artikeln jag länkade till i morse, som även innehåller en studie på 2000 pers, samt att WHO nu säger det rakt ut.

Klart att unga drabbas men WHO har inte sagt att unga är en riskgrupp.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Skyddsmask 90 som inte är CE märkt och varit förbjuden, får nu användas. Arbetsmiljöverket har gett dispans.

Sen säger de i en intervju på Aktuellt, "EU har beslutat och gått ut med riktlinjer"

Sverige tar inga beslut alls utan att EU håller i handen eller svingar piskan. Igår fick vi en känga om gränserna och fick krypa till korset och stänga. Idag är det personlig skydd utrustning.

Vad blir det imorgon...

Kanske inga problem, men vi pratar om masken nu som finns i stort antal, och som inte är en engångsartikel, men hur ser det ut med filter, finns de i stor mängd, har media ställt frågan?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
475 nya döda idag i Italien

- löst twitter
4207 nya konstaterat smittade
475 nya döda
rapporteras i Italien idag.

- BNO

Horribla rekord och accelererande elände!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag tror att hela EU går under om några månader. När skon klämmer ordentligt så kommer de flesta länder hålla allt inrikes, blir svårt att förklara om man skickar iväg sådant som räddar liv på hemmaplan. Att man inte skickar allt förstår man men det måste ändå bjudas till.

Får ni i Norge hjälp från Kina? Vet jag läste att man ville SAS och Norweigan skulle flyga hem något?
Citat:
Helse-Norge ber næringslivet om hjelp. Bodøværingen Stephen Fu vil hjelpe med det han kan, og jobber nå med å få tilsendt smittevernutstyr fra Kina.

Bodøværingen Stephen Fu gjør det han kan for å hjelpe. På kort tid fikk kontoret hans i Kina tak i mye smittevernutstyr.

– Vi har nå 20.000 engangshansker og 20.000 munnbind klar til sending, om vi ikke får problemer med logistikken. Kinesiske myndigheter har innført eksportforbud. Det er mange land som står i kø
, sier Fu.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/helse-norge-mangler-smittevernutstyr-_-naeringslivet-tror-til-1.14945641
.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-18 kl. 18:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja intressant för de som säger att bara de över 70 drabbas. Förvånade att så många i 40-49 års åldern smittats.
Finns ingen som sagt att det bara är de över 70 som drabbas.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
De har räknat på antalet smittade och antalet döda, inte antalet tillfrisknade /döda.

Det förstår jag. Och jag förklarar att det är fel sätt att räkna. Att räkna döda över tillfrisknade som jag gjorde är heller inte perfekt även om det är bättre än döda/smittade. De som kan utföra de vettigaste beräkningarna är kineserna som har lagt mest tid mellan sig själva och toppen av smittspridningen. Deras siffror på 2,3% dödlighet får alltså ses som de mest auktoritativa. Även om de europeiska mortalitetstalen givetvis kommer att vara mycket högre enbart på grund av annan demografi. Kina har 10,6% 65+. Sverige har 20,4% (och Italien ännu högre). Bättre sjukvård och bättre allmänhälsa lär inte kunna kompensera för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in