2020-03-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Norge virker stå relativt vel rusta og ha relativt bra koll på Korona-spredningen og på forsyning av verneutstyr. Virker ha bedre kanaler en Sverige, i alle fall...
Kanskje du har rett i det. Jeg vet ikke. Jeg håper at dette blir bedre i Sverige, i Norge og i alle land.
Alle land burde jo ha et kriselager av utstyr som trengs i en slik krisesituasjon, samt ha mulighet til å produsere slikt utstyr raskt i eget land.
Citat:
En stor forsendelse av smittevernutstyr kom ikke over grensen til Norge. EUs eksportregler hindrer Norge å få de livsviktige varene inn i landet
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7A25a/eu-regler-hindrer-import-av-smittevernutstyr
Senast redigerad av POlROT 2020-03-18 kl. 18:04.
Citera
2020-03-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det var nästan mest äldre och väldigt gamla människor ute och handlade med sina vagnar och rullatorer ute och handlade, så FHM rekommendationer verkar inte ha gått fram. De skulle annonsera i de här tidningarna man får i olika områden, de läser iallafall många av de gamla jag känner.

Precis, och det skulle inte vara fel om Aftonbladet och Expressen har starka uppmaningar om det på sina löpsedlar, vilka man brukar se tydligt när man står i kö i affären, men skulle å andra sidan inga köpa papperstidningarna efter ett tag om de gamla stannade hemma eftersom det nästan bara är de äldre som köper det.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men för att göra det måste vi släcka ner hela samhället ett år, vilket inte funkar. Bättre om vi pö om pö får immunitet genom att smittas.

Skall du inte lägga ned flock-immunitets-propagandan tills det
är fastslaget att man kan bli immun.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Intressant psykologiskt fenomen det där, det där med att folk hoppas in i det sista på att en situation ska vara allvarligare och dödligare än vad den faktiskt är. Det är som om livslusten har sinat hos många här i tråden. Mycket tråkigt! Vi behöver positivitet, inte negativitet!

Det är verkligen ingen som hoppas att något ska vara dödligare och allvarligare än det faktiskt är.
Men ser man allvaret, och kan hyfsat räkna på ett rimligt utfall, kan man skydda sig och de sina på ett bättre sätt.
Jag har skrivit detta förut.
Idag är jag glad att jag inte lyssnade på de positiva människorna som sa att viruset inte var farligt, och att det aldrig skulle komma hit. Det betyder att jag är förberedd, och har varnat de mina i tid.
Dock tror jag inte att det hjälpte så mycket, då myndigheter och de flesta andra fortsatte att "tänka positivt" och har därigenom smittat ner hela Sverige och orsakat tio dödsfall.

Så nej vi behöver inte mer positivitet. Vi behöver mer verklighet. Det som du kallar "en önskan att allt ska vara värre än det är".
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-18 kl. 18:06.
Citera
2020-03-18, 18:03
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja men lycka till att förnekarna lyssnar på någon från Kina överhuvudtaget.
Jag förstår inte varför? Kina har mer erfarenhet med viruset, deras ekonomisk intresse är att vi drabbas som mindre som möjligt.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så du tror tror alltså att AT inte förstår att kurvan skall olattas till och bredas ut i tid, trots att han inte pratar om någonting annat! Du är bara ytterligare en idiot på flashback som utsett sig själv till "expert på epidimiologi".

Så hur ligger då Sverige till, internationellt?

Tja,om man räknar med samtliga 170 länder och territorier som smittan har nått så ligger vi på plats 27. Inte superbra men heller inte superdåligt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Per capita ligger vi på dubbelt antal smittade mot Kina.
Fortfarande efter Sydkorea men eftersom de har avstannat sin smittspridning så går vi snart om, trots att testningen minskar hos oss.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Detta kanske redan avhandlats, men reagerade på att Expressen skriver att två personer friskförklarats genom att de varit symtomfria i 48 timmar. Är det så man friskförklarar alltså? Har för mig att jag läst att man ska visa neg. på två prover för att friskförklaras?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/karolinska-styrs-nu-enligt-system-hamtat-fran-nato/
Det kanske var gårdagens sanning. Ska man hänga med vad som är korrekt måste man läsa FHM:s sida varje fall var tredje timme.
Jag orkar inte uppdatera mig mer där så har inget svar på din fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Intressant psykologiskt fenomen det där, det där med att folk hoppas in i det sista på att en situation ska vara allvarligare och dödligare än vad den faktiskt är. Det är som om livslusten har sinat hos många här i tråden. Mycket tråkigt! Vi behöver positivitet, inte negativitet!
Just den där ”positiviteten” har försatt Sverige i den situation vi just nu befinner oss i. Gräva ned huvudet i sanden och låtsas att allt är toppen när det är tvärtom. Vi människor måste lyssna på vår magkänsla och intuition. Problem kan bara lösas om de släpps fram i ljuset och diskuteras, stöts och blöts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Vi tar emot människor dagligen som kommer från TBC och HIV härdar utan hälsokontroll, folk står och ropar Refugees Welcome. En lärare har varit på semester i USA och ducropar efter karantän...

Det finns läkemedel mot TBC, och HIV är ju inte så smittsamt på en skola.
Citera
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Paracetamol är det som funkar, ej Ibuprofen eller andra NSAIDs, detta efter Frankrike larmat om att detta kan göra tillståndet värre hos folk som är infekterade med viruset, funkar perfekt om du annars inte har symptom som stämmer med CoVid.

Kostar runt 40 - 50kr för ett 20-pack.

Jag köpte några askar från apotea, 10kr styck. Tror det var 20-pack
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vilka bevis finns för att den industriella civilisationen skulle klara av en långvarig karantän och totalstopp i kommersen?

Det kan jag med säkerhet besvara. Det hade den inte. Så tillvida inte energi och livsmedelsförsörjningen kan skötas lokalt och till stora delar helt automatiskt.
Det är en annan fråga.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl vad de som har blivit kallade foliehattar och doomers för här i tråden sagt.
Dessa siffror är dessutom med en fungerande sjukvård.
Vad hade myndigheterna för prognos idag? flera hundra döda, eller vad det var?

Citat från artikeln:
Om 60 procent av jordens befolkning smittas och dödligheten är en procent så innebär det att omkring 50 miljoner människor kommer att dö, varav drygt 60 000 i Sverige.

https://www.exakt24.se/unik-kartlaggning-coronaviruset-mindre-dodligt-an-befarat/

Fattar inte ens varför folk tycker det är kontroversielt. Om man bara tar officiella siffror och antar stort mörkertal, så får man fram typ den siffran. Så det är typ best case. Och det är simpel matte. Verkar som att foliehatten är den som säger annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in