2020-03-18, 18:06
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du rökt på eller?

?

Fattar du inte att det idag är meningslöst att räkna antal fall? Vi kan ju lugnt utgå ifrån att betydligt fler är smittade än som kommit till sjukhus och testats positivt, är du 5 år gammal eller?
Citera
2020-03-18, 18:07
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl vad de som har blivit kallade foliehattar och doomers för här i tråden sagt.
Dessa siffror är dessutom med en fungerande sjukvård.
Vad hade myndigheterna för prognos idag? flera hundra döda, eller vad det var?

Citat från artikeln:
Om 60 procent av jordens befolkning smittas och dödligheten är en procent så innebär det att omkring 50 miljoner människor kommer att dö, varav drygt 60 000 i Sverige.

https://www.exakt24.se/unik-kartlaggning-coronaviruset-mindre-dodligt-an-befarat/

Ja, bra är det ju verkligen inte men det är bättre än vad som indikerats tidigare.
Italien har ju nästan varit uppe på 6% dödlighet och även WHO har räknat den till ca 3%.

En bra nyhet och en inte så bra nyhet i samma nyhet skulle man kanske kunna säga.

Bra att någonting inte är "fullt så illa" som beräknat iallafall i detta skedet.

Men som du är inne på så det är med en fungerande sjukvård.

Håller med dig om det fetade även.
Citera
2020-03-18, 18:07
Medlem
sannes avatar
Det är nog för de äldre kungen pratar. De äldre har mer respekt och tillit till det han säger är sant.

Citera
2020-03-18, 18:08
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur detta virus kom till vet vi inte. Det kan ha spridits från djur eller så kan det ha kommit ut från ett labb. Men oavsett hur det kom till så har Kina hanterat det på ett mycket bra sått. När vi i Sverige säger att de inte går att stoppa så har kineserna gjort det på två månader. Troligen har de redan innan detta hände haft en färdig plan och mängder av materiel lagrat. Det verkar nästan som de visste att detta skulle hända.

Har det kommit ut ur ett labb, då har ju Kina verkligen inte hanterat det på ett bra sätt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
?

Fattar du inte att det idag är meningslöst att räkna antal fall? Vi kan ju lugnt utgå ifrån att betydligt fler är smittade än som kommit till sjukhus och testats positivt, är du 5 år gammal eller?

Din kommentar gav det intrycket. Undrar fortfarande va fan du pratar om.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kanskje du har rett i det. Jeg vet ikke. Jeg håper at dette blir bedre i Sverige, i Norge og i alle land.
Alle land burde jo ha et kriselager av utstyr som trengs i en slik krisesituasjon, samt ha mulighet til å produsere slikt utstyr raskt i eget land.

Jag tror att hela EU går under om några månader. När skon klämmer ordentligt så kommer de flesta länder hålla allt inrikes, blir svårt att förklara om man skickar iväg sådant som räddar liv på hemmaplan. Att man inte skickar allt förstår man men det måste ändå bjudas till.

Får ni i Norge hjälp från Kina? Vet jag läste att man ville SAS och Norweigan skulle flyga hem något?
Citera
2020-03-18, 18:09
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag tänkte på samma sak, de har ju över 2000 kritiska, så vi får nog räkna med 340 iallafall idag igen?

Det viktiga är väl hur många nya smittade som presenteras? Planar ut eller till och med en liten minskning skulle vara bra att se.
Citera
2020-03-18, 18:09
Medlem
Ogunquits avatar
Nu har arbetsmiljöverket godkänt att vi får använda Skyddsmask 90 och försvaret ska producera mer.

Äntligen sunt förnuft.
Citera
2020-03-18, 18:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Skidorterna har fortfarande öppet och Sälen har Afterski med 499 personer samtidigt som Norge stängt sina.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/trysil-har-stangt-salen-kor-afterski-med-upp-till-499-gaster

I ett läge där Sverige med kommer behöva skicka sjukvårdspersonal från regioner som inte drabbats lika mycket, som tex de som regionerna som ligger längs Fjällen till Stockholm som drabbats värst, så orsakar Sverige medvetet en situation där detta inte kommer vara möjligt då skiten kommer bli en deal även ute i Fjällen. Hur kan detta tillåtas?

Helt jäkla otroligt att de är så oansvariga, de försöker dra in de sista stålarna innan stängning till vilket pris som helst så helt enkelt bojkotta idioterna i framtiden.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är verkligen ingen som hoppas att något ska vara dödligare och allvarligare än det faktiskt är.
Men ser man allvaret, och kan hyfsat räkna på ett rimligt utfall, kan man skydda sig och de sina på ett bättre sätt.
Jag har skrivit detta förut.
Idag är jag glad att jag inte lyssnade på de positiva människorna som sa att viruset inte var farligt, och att det aldrig skulle komma hit. Det betyder att jag är förberedd, och har varnat de mina i tid.
Dock tror jag inte att det hjälpte så mycket, då även myndigheter och de flesta andra fortsatte att "tänka positivt" och därigenom smittat ner hela Sverige och orsakat tio dödsfall.

Så nej vi behöver inte mer positivitet. Vi behöver mer verklighet. Det som du kallar "en önskan att allt ska vara värre än det är".

Du, med många andra, bl.a. vitruvianskemannen m.fl. har inte lyft fram en enda nyhet som pekat på en mer hoppfull bild av situationen, men istället gång på gång konsekvent tagit fram det allra mest alarmerande som går att hitta, oftast från mycket tvivelaktiga källor. Ingen seriös skribent i tråden hävdar att viruset är ofarligt. Jag personligen tycker att man ska isolera alla som tillhör riskgrupper (huvudsakligen äldre med underliggande sjukdomar, för friska människor under 60 utgör inte en riskgrupp oavsett vad du säger - det är vetenskapligt bevisat för längesedan) och hur ska man åstadkomma detta? Jo innan vi ens har 10 dödsfall rekommenderas alla äldre att stanna inomhus. Den åtgärden är mycket bra. Vad mer finns att göra? Trotsar riskgrupper dessa rekommendationer och utsätter sig själva för fara, och därmed belastar samhällets sjukvårdssystem så får man väl ta till tvång men varför ska det behövas? Det jag främst vill få fram är att jag inte på något sätt nonchalerar det här viruset men det är uppblåst till gigantiska proportioner som ett nytt domedagsvirus.
Citera
Medlem
Det som är så dumt med nuvarande strategi - att inte testa alla för att bekräfta Covid-fall; är att gemene white trash svenne och feminist-vänstern kommer tro att " läget är grönt " och att " denna livsstil är inte hållbar, let's go girls, let's partaja med en flaska vin i vårsolen tsm "

Alltså, folk i Sverige tar inte denna skit på allvar när inte myndigheterna testar ALLA och verkligen ÖVERDRÖSER oss med konfimerade fall. Jag kan lova er att hälften av svenskarna i början av nästa vecka kommer skita i allt vad social distans heter och fortsätta med sin normala jargong.

Om man istället faktiskt hade testat alla (ÄVEN OM DET KANSKE INTE FYLLER NÅGON STÖRRE FUNKTION) = så räddar det faktiskt liv på andra; eftersom konsekvensen av detta gör att vi får korrekt fakta 24/7 och sitter spänt på tårna och kvarstår i vår karantän.

Mina tankar.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
475 nya döda idag i Italien

- löst twitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto