2020-03-18, 22:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att friska människor drar på sig viruset och sen är immuna. Skyddsmur av människor

Jag hoppas verkligen att du har rätt, och att sjukvården klarar att vårda alla kritiskt sjuka. Det är väl tydligt att det är stor spridning fastän vi gjort allt det myndigheterna sagt. Ändå ser vi stigande tal och ett ökade dödsfall är att vänta enligt FHM idag.

Vid vilket dödstal ska man agera annorlunda än nu om dem fortsätter öka?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man får säkert psykbryt. Men vad är alternativet?

Alternativet är att införa karantän/isolering samt nedstängning när det kommer att ge störst effekt, exakt vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger.

Jag vet, det kan bli svårt att i längden komma runt det faktum att man resonerar inkonsekvent.

Bara erkänn för dig själv att du nu har målat in dig i ett hörn, det kommer att underlätta för dig i den här diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag är smått introvert och antisocial och jag har jobbat hemma från kontoret en vecka och håller på att få panik på att vara hemma. Fy fan...

Jag trivs rätt bra ensam också.
Men att vara i karantän över tid känns som något jag kommer må väldigt dåligt av. Vilket jag anser är en i grund och botten god mänsklig egenskap.
Vi är sociala varelser.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Italien skickade medicinsk utrustning till Kina i början och Kina återgäldade det. Det handlar också om att man hjälper varandra.

Sverige får väl vända sig till Saudiarabien om det är så att man kommit på kant med kineserna. Även i Italien kan man vara kritisk mot Kina, men här i Sverige är brösttonerna väldig djupa.

Sveriges ton mot Kina är befogad. Synd att andra fegar ur
Citera
2020-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo men frågan är ju hur dödligt detta är jämfört med andra farsoter och problem i samhället.
Jag känner mig inte övertygad om att 10000 människor i Sverige kommer dö i Corona i år.
Däremot dör 10000 människor varje år till följd av rökning i Sverige.
För att det kommer att dö många fler än 10 000?

Det har redan dött 2 000 personer i Lombardiet, som har lika stor befolkning som Sverige.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är ju ingen jävla lekstuga att agera expert i ett sånt här läge. Man leker med människors liv och då ska man redan från början kunna hålla tungan rätt i mun och ha koll på fakta.

Vid fikabordet kan man hafsa ur och bete sig lite ansvarslöst, men inför media och folket är det jävligt illa.

Ja jag läste en intervju där han sa att hans jobb var "jätteskojigt". Jag menar såklart måste man gå igång på sitt arbete men en sån omogen attityd är inte ok. Han har aldrig gjort detta heller. Det är som en hjärtkirurg som aldrig opererat på riktigt och nu helt plötsligt ska operera helt själv. Och vill verka cool och obrydd. Ofta yngre manliga läkare som är sådär. Nu är det en gubbe. En hjärntvättad politrukgubbe.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä ofarlig är den ju inte eftersom folk dör av den men farligast är den nog för samhället i stort. För individen kunde den ändå ha varit betydligt farligare och risken är ju att det drabbar värre nästa gång något sånt här "släpps loss"

Ja sånt här är svårt att värdera, men om vi ska kalla den hysterin så har den nått börsen och framtiden ser inte bra ut men det enda som kan vända skutan är pengar, när börsen vänder så återgår vi så gott det går till våra tidigare liv, kanske inte idag men snart.

Hoppet är det sista man lämnar och vi klarar detta.
Citera
2020-03-18, 22:50
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Aftonbladet skriver att Herr Tegnell förutspådde corona redan 2007.
Nu vet ni. Tegnell har haft 23 år på sig att invänta pandemin år 2020

Han är lite av en profet, vår Tegnell, men 23år från år 2007 är 2030 d.v.s. i framtiden. Ställ undan hostmedicinen nu, du blir alldeles snurrig.

Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
För att viruset kom ifrån deras BSL-4 lab.

Vederhäftig källa tack!
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Hur många tror ni är smittade i Sverige idag? Jag tror vi har ett ENORMT mörkertal, speciellt eftersom vi låter allt va öppet och folk jobbar/handlar som vanligt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast längden och/eller striktheten på åtgärderna måste öka ju fler som är sjuka.

Om inte flockimmuniteten börjar kicka in ordentligt efter ett antal miljoner varit smittade.

Ja, men förmodligen har man bedömt att folk är mer mottagliga för åtgärderna då.

Men det här är vanskliga bedömningar. Vad som blir bäst i slutändan.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag trivs rätt bra ensam också.
Men att vara i karantän över tid känns som något jag kommer må väldigt dåligt av. Vilket jag anser är en i grund och botten god mänsklig egenskap.
Vi är sociala varelser.

Jag drömmer om att gå ut och dricka öl med polare på krogen, gå på konsert och käka god mat. Det suger
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ska reagera? De har redan reagerat

Jag skrev agera, reagerar gör de dagligen, dag för dag ser de utvecklingen an, och väntar på nästa dags siffror.

Vi har ingen skyddsutrustning, vi får inte veta hur många intensivvårdsplatser vi har, inte heller hur många respiratorer vi har?

Är det att agera tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in