2020-03-18, 18:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nu har arbetsmiljöverket godkänt att vi får använda Skyddsmask 90 och försvaret ska producera mer.

Äntligen sunt förnuft.

Länk.................
Citera
2020-03-18, 18:11
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Sveriges metoder för att få 70+:are att stanna hemma har inte fungerat. Ser fortfarande hur många som helst i riskgruppen som rör sig i centrum, i affärer, i kollektivtrafiken.

Vilka länder har lyckats bäst när det gäller att isolera de gamla, vad är man tvungen att ta till för åtgärder?

Du vet hur det är med gamla hundar? Var en sväng förbi affären idag, och i spelhörnan sitter det en gammal gubbe o hostar o harklar sig så han viker sig dubbelt. Helt jävla osannolikt.
Citera
2020-03-18, 18:11
Medlem
Skyddsmask 90 som inte är CE märkt och varit förbjuden, får nu användas. Arbetsmiljöverket har gett dispans.

Sen säger de i en intervju på Aktuellt, "EU har beslutat och gått ut med riktlinjer"

Sverige tar inga beslut alls utan att EU håller i handen eller svingar piskan. Igår fick vi en känga om gränserna och fick krypa till korset och stänga. Idag är det personlig skydd utrustning.

Vad blir det imorgon...
Citera
2020-03-18, 18:12
Medlem
Stackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Många äldre är trötta på det liv de har och söker vägar ut som inte är självmord.. är min teori..

Så här säger de själva:

"Jag är fatalist, händer det så händer det, annars får det vara. Det finns ingen anledning att oroa sig. Jag är så pass gammal nu, dör jag så dör jag. Inga problem."

"Många av oss som är lite äldre är väldigt ensamma. Vi sitter ensamma alla dagar året runt, och nu ska vi sitta hemma ensamma utan att få gå ut?"

"Jag är inte ett dugg orolig."

https://www.svd.se/svd-sifo-fa-aldre-tror-att-de-kommer-att-smittas

"Först fick ingen komma och hälsa på oss. Nu ska vi helst inte gå ut bland folk. Om vi inte måste.
...
Jag tillhör gruppen ”dem”. Från att ha sett mig som en självständig individ förvandlades jag till en gammal tacka i en fårskock.
...
Nu är brandväggen nere. Och alldeles tyst förväntas vi stillna på våra stolar. Herre Gud, vi vill väl ändå klara oss. Då ska vi vara tacksamma att få glufsa i oss tv-serier utan störningsmoment.
"

https://www.svd.se/pa-sju-sekunder-blev-jag-stamplad-som-uraldrig/av/karin-thunberg?fbclid=IwAR1FBLkJorZYhbhuZbr0pAvX2tosRuos V8Gn3vUMePBvbSxbcmH_Z2yjB-8

---

De vill helt enkelt inte sitta hemma och glo. Fine by me, det vill inte jag heller, men då ska de och deras anhöriga inte klaga sedan när de bortgallras. Det verkar de faktiskt själva också vara fine med så allt är i sin ordning, ingen anledning att låta samhället kollapsa för.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Ja, maskerna själva har sällan ett "Bäst-före" datum, utan så länge dessa sluter tätt, så funkar det. Däremot så har filter en livstid om ca. 10 år, då tänkt emot gas, kemikalier samt radioaktivitet och biologiska organismer. Dessa borde funka även efter dessa 10 år emot just biologiska organismer, som t.ex. virus, bakterier etc. tills det att det är svårt att andas genom filtret.

Under Kalla kriget fanns stora lager med just civila skyddsmasker, för vuxna och småbarn samt bebisar, men allt detta avvecklades och förstördes eller såldes. T.ex. Folkskyddsmask 32.

Ett gäng glada kufar på Flashback kan tydligen fundera ut något som den dysfunktionella regimen med sina obegränsade resurser inte är kapabla att göra.

Ja, sådan är den institutionaliserade sociopatin.

Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Just den där ”positiviteten” har försatt Sverige i den situation vi just nu befinner oss i. Gräva ned huvudet i sanden och låtsas att allt är toppen när det är tvärtom. Vi människor måste lyssna på vår magkänsla och intuition. Problem kan bara lösas om de släpps fram i ljuset och diskuteras, stöts och blöts.

Vad får dig att tro att man inte kan vara positiv men ändå samtidigt vidta kraftfulla åtgärder?
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Annika Strandhäll var aldrig Socialminister utan Socialförsäkringsminister underställd Socialminister Lena Hallengren. Det är f.ö Socialministern som är direkt ansvarig för Socialdepartementets handläggning av epidemin inte socialförsäkringsministern.

Gör om gör rätt.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ojsan. Vad tråkigt att de återinfekterade inte visste det

För källor i stor mängd, googla "reinfected Coronavirus"

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075438/hopes-coronavirus-vaccine-rise-after-chinese-scientists-find

Alltid något, annars vore det meningslöst med vaccin.
Citera
2020-03-18, 18:14
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
33 nya döda i UK rapporteras idag (totalt 104)
Det accelererar snabbt i UK.

Var kan vi hitta dagliga uppdateringar med antal dödsfall av den vanliga säsongsinfluensan?

Det är lika intressant som antal döda av corona.
Citera
Medlem
WHOs GD ger nu tydlig info till alla länder att testa testa testa och isolera:

https://www.facebook.com/7746841478/posts/10156870867746479/?vh=e&d=n
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Det som är så dumt med nuvarande strategi - att inte testa alla för att bekräfta Covid-fall; är att gemene white trash svenne och feminist-vänstern kommer tro att " läget är grönt " och att " denna livsstil är inte hållbar, let's go girls, let's partaja med en flaska vin i vårsolen tsm "

Alltså, folk i Sverige tar inte denna skit på allvar när inte myndigheterna testar ALLA och verkligen ÖVERDRÖSER oss med konfimerade fall. Jag kan lova er att hälften av svenskarna i början av nästa vecka kommer skita i allt vad social distans heter och fortsätta med sin normala jargong.

Om man istället faktiskt hade testat alla (ÄVEN OM DET KANSKE INTE FYLLER NÅGON STÖRRE FUNKTION) = så räddar det faktiskt liv på andra; eftersom konsekvensen av detta gör att vi får korrekt fakta 24/7 och sitter spänt på tårna och kvarstår i vår karantän.

Mina tankar.

Man kan ha smittats just innan man testas, då blir testet negativt, du kan smittas tio minuter efter det att du har testats negativt, hur mycket koll har man då?

Låt det du skriver stanna vid en tanke istället, där hör det hemma.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stacka
Så här säger de själva:

"Jag är fatalist, händer det så händer det, annars får det vara. Det finns ingen anledning att oroa sig. Jag är så pass gammal nu, dör jag så dör jag. Inga problem."

"Många av oss som är lite äldre är väldigt ensamma. Vi sitter ensamma alla dagar året runt, och nu ska vi sitta hemma ensamma utan att få gå ut?"

"Jag är inte ett dugg orolig."

https://www.svd.se/svd-sifo-fa-aldre-tror-att-de-kommer-att-smittas

"Först fick ingen komma och hälsa på oss. Nu ska vi helst inte gå ut bland folk. Om vi inte måste.
...
Jag tillhör gruppen ”dem”. Från att ha sett mig som en självständig individ förvandlades jag till en gammal tacka i en fårskock.
...
Nu är brandväggen nere. Och alldeles tyst förväntas vi stillna på våra stolar. Herre Gud, vi vill väl ändå klara oss. Då ska vi vara tacksamma att få glufsa i oss tv-serier utan störningsmoment.
"

https://www.svd.se/pa-sju-sekunder-blev-jag-stamplad-som-uraldrig/av/karin-thunberg?fbclid=IwAR1FBLkJorZYhbhuZbr0pAvX2tosRuos V8Gn3vUMePBvbSxbcmH_Z2yjB-8

---

De vill helt enkelt inte sitta hemma och glo. Fine by me, det vill inte jag heller, men då ska de och deras anhöriga inte klaga sedan när de bortgallras. Det verkar de faktiskt själva också vara fine med så allt är i sin ordning, ingen anledning att låta samhället kollapsa för.

Det är alltid lätt att hävda sånt, inte lika roligt när det väl smäller eftersom massa lidande är med i bilden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in