2020-03-18, 17:36
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Alltså, mitt barn kom hem och berättar att hennes lärare kom hem från USA igår...någon elev undrade om hon inte skulle sitta i karantän? Nej, sa hon, för hon hade inte varit i något riskområde.... Men kan man inte av omtanke vänta t ex över helgen innan man går tillbaka till skolan?

Vi tar emot människor dagligen som kommer från TBC och HIV härdar utan hälsokontroll, folk står och ropar Refugees Welcome. En lärare har varit på semester i USA och ducropar efter karantän...
Citera
2020-03-18, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet med kinesernas sätt att hantera smittan är att folk inte blir immuna, vilket gör att det kan blomma upp igen, och igen och igen. Enda sättet att lösa detta långsiktigt är att folk faktiskt blir sjuka av Coronaviruset, för att på så vis utveckla immunitet. Nästa gång Corona dyker upp är en stor del av befolkningen immun, och det blir ingen större spridning i samhället. Annars kommer vi ha en evig Coronaepidemi snurrande kring jorden.

Det går att isolera smittan genom drakoniska åtgärder, det har kineserna visat.

Den lärdomen är oerhört viktig för eventuella framtida spanska sjukor.

Det är en tragedi att många gamla och sjuka får sätta livet till. Men tydligen ska mänskligheten behöva lära sig den hårda vägen varenda gång.

Nästa gång kanske det rör sig om en sjuka som drabbar enbart yngre människor som spanska sjukan.

Samhället hade kollapsat totalt vid ett sådant scenario. Nu verkar det turligt inte vara på det viset, men vi får se om Coronaviruset kommer tillbaka ny och ”förbättrad” i en omgång till.

En rejäl tankeställare för hela industriella civilisationen alltså.

Vad mer är det som vi inte bekymrat oss tillräckligt mycket om, är en relevant fråga när vi hetsat på kommersen och skuldsättningen?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det hjälper inte heller eftersom immuniteten bara varar några månader och virus muterar. Jag är helt övertygad om att man kan utrota ett virus från människan. Sedan kan det kanske spridas över från djur, men Kina ändrar lagstiftningen för livsmedel efter detta.
Mindre utbrott kan man väl aldrig helt komma ifrån men med de metoder som utvecklats i Kina nu kommer man snabbt att få stopp på det. Även WHO har väl förhoppningsvis lärt sig en läxa. Det är bättre att överreagera än att vänta tills det är för sent.

Som det sades i filmen jag länkade i mitt förra inlägg så är immunitet ingen bra väg att gå. Isolera viruset är det rätta. Som Kina och nu Italien gör.

En film om virusets ursprung.

https://m.youtube.com/watch?v=ivyZRaYOf_8

Stackars djur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
För 17 dagar sedan fanns alltså runt 1000 smittade.

Var hittar du den siffran för 17 dagar sedan ?
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ni kommer prata om VAB medans världen omkring er har gått tillbaka till stenåldern. Skit i jobb, det är jordens undergång. Slå er loss för fan.
Slå er loss???
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
En observation på flashback såväl som verkligheten:
Nu när folk slutat slänga ur sig kommentarer i stl med "detta är bara en vanlig influensa"....har vi istället fått en kör som framhärdar "att sveriges regering har hanterat detta bra, tegnell är en hjälte".
Och detta slänger folk ur sig oombedda utan att ämnet ens varit öppet. Det är tydligen något mantra man går runt och intalar sig.

Sveriges regering har präglats av handlingsförlamning och passivitet. Att vara passiv är inte någon bra strategi. Förstår man inte det så är man idiot.
Jag har nu hört regeringen lovsjungas av 2 idioter i min omgivning. Den ena vet jag röstade S i förra valet, den andre har jag misstänkt röstat rött.
Uppenbarligen handlar inte detta om logik utan om någon försvarsmekanism.

Hela världen förstår att man måste platta ut kurvan i en exponentiell tillväxt. Ja, dvs alla utan Tegnell. Som tar politiska hänsyn fast han inte är politiker.
Jag är tämligen övertygad om att Tegnell har autism och inte förstår sin omvärld (googla bilder på människan och ni kommer att se att han har väldigt speciella drag på vissa av korten (precis som fröken Thunberg).
Han påminner inte så lite om Carl Bildt när svenska kronan sjönk och vi hade 500% ränta. Då ansåg Carl att det var fel på verkligheten istället för hans teorier om hur det borde vara.

Så du tror tror alltså att AT inte förstår att kurvan skall olattas till och bredas ut i tid, trots att han inte pratar om någonting annat! Du är bara ytterligare en idiot på flashback som utsett sig själv till "expert på epidimiologi".

Så hur ligger då Sverige till, internationellt?

Tja,om man räknar med samtliga 170 länder och territorier som smittan har nått så ligger vi på plats 27. Inte superbra men heller inte superdåligt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-18, 17:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet med kinesernas sätt att hantera smittan är att folk inte blir immuna, vilket gör att det kan blomma upp igen, och igen och igen. Enda sättet att lösa detta långsiktigt är att folk faktiskt blir sjuka av Coronaviruset, för att på så vis utveckla immunitet. Nästa gång Corona dyker upp är en stor del av befolkningen immun, och det blir ingen större spridning i samhället. Annars kommer vi ha en evig Coronaepidemi snurrande kring jorden.
Vilket bevis finns för att man blir immun?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Tack till er alla som svarade på min fullmaktsfråga.
Det var snällt av er.
Kan inte tacka var och en då ser det ut som onliner.
Jag skall fixa det nu, så slipper jag utsätta fler för det jag har, vad det nu är.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
För 17 dagar sedan fanns alltså runt 1000 smittade.

Kända fall ja, därför tycker jag 10 döda är en låg siffra, men det kommer flera.
Citera
Medlem
Informasjon om behandling på norske sykehus, som jeg ikke har sett omtalt i aviser, men dette er et innlegg fra en bruker på et annet forum. Jeg vet ikke om dette er korrekt informasjon, men jeg håper at dette som formidles om medisiner og CT m.m. stemmer.
Citat:
Jeg har forøvrig skummet gjennom de siste sidene av tråden med nysgjerrighet, og det er mange meninger og innspill vedrørende forskning på alternativ prøvetaking, eksperimentell behandling fremført av folk som åpenbart ikke har innsikt i hva vi faktisk bedriver på sykehusene og i fagmiljøene om dagen.
I den forbindelse vil jeg opplyse om at pasienter med Covid-19 behandles med klorokin/Plaquenil på lav indikasjon, vi er i gang med å få tillatelse til å bruke Remdesivir i eksperimentelt øyemed, vi er veldig godt klar over teoretiske indisier på at behandling med ACE-hemmere/angiotensinreseptorblokkere kan gi et (teoretisk) forverret forløp, men at ESC foreløpig ikke anbefaler å automatisk seponere denne medisinen hos Covid-pasienter og i hvertfall ikke hos de med hjertesvikt. Vi tar CT på svært mange, under hensyntagen til at hele CT-laben må smittevaskes etterpå og at dette begrenser kapasiteten da CT-maskiner stort sett er i døgndrift fra før av.
Vi er ikke idioter som ikke følger med i all forskningen som publiseres med andre ord😉
Citera
2020-03-18, 17:39
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
och om man inte har semester så är det obetalt tjänsteledighet då ?
Ja precis
Jag jobbar inom socialtjänsten och vi kommer inte få godkänt vab eller sjukskrivning om skolor stänger.
Troligen får vi vara hemma om vi kan komma med läkarintyg
Citera
2020-03-18, 17:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vilka länder i Europa kommer ta sig ur krisen först tror ni?

Lilleputt landet San Marino. De kommer snart att nått flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in