2020-03-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toknie
Jag har varit i Thailand nu i 6 månader och när det började urarta så bokade jag hembiljett för 4 veckor sen när läger inte var lika illa som det är nu i Sverige, jag bokade så att jag kommer hem 1 april.. Vad är chanserna att dom inte ens svenskar kommer in i landet vid den tidpunkten? Vill helst inte ändra min flygtid. Sätter mig gärna i karantän vid ankomst då jag har nära och kära som inte får bli smittade. Jag sitter även i karantän här.

Varför sitter du i karantän? Har du fått skiten eller är det utegångsförbud?
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Har han sagt det också? Herregud.
Nej det sa han inte. Han sa att det finns signaler som kan visa på att det börjar plana ut. Antar att han menar de senaste dagarna. Men han var också tydlig med att det var omöjligt att förutse. Nu får folk ge sig, man behöver inte hitta på saker för att hitta dumma saker han har sagt..
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
96 nya smittade idag.
1292 totalt.
Det verkar som de börjar ta fart på riktigt nu...

Ett förväntat momentum, det blir värre innan det blir bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja så kan det nog bli tyvärr. Jag känner igen det helt, jag började läsa på om detta efter polaren kommit hem från Kina i Januari. Har sagt till de flesta på jobbet under februari att det här kommer hit sen och det kommer bli kaos. Bara blivit mött med skratt och förnekelse.. Men inte idag.

Hörde av en polsk byggjobbare häromdagen att de blivit kontaktade av polska myndigheter och blivit beordrade att resa hem till polen, de fick 72 timmar på sig, vet inte vad som skulle hända annars.

De skulle ta bilen, jag frågade hur de ska ta sig igenom länderna som är stängda, de hade inte hunnit kolla det just då men det är väl kanske lättare att ta sig till sitt hemland
Citera
2020-03-18, 17:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Då har vi 10st i svärje. Håll i hatten.
För 17 dagar sedan fanns alltså runt 1000 smittade.
Citera
2020-03-18, 17:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vilka länder i Europa kommer ta sig ur krisen först tror ni?
Bra fråga, Tyskland tror jag tar sig igenom det först.

De har 11 000 konstaterat smittade och bara 27 döda, vilket tyder på att de testar mycket och förhoppningsvis även har effektiv självisolering samt andra åtgärder.

Tyskland har 27 000 intensivvårdsplatser inklusive 25 000 ventilatorer. Dessutom har man beställt ytterligare 10 000 ventilatorer.

Sverige har gott om tvål har jag hört...
Citera
2020-03-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inte om detta nämnts. Hittade detta på Aftonbladets Just nu-sida:

Märkligt. Är det inte bara att stänga gränserna? Tänker på om folk vill isolera sig på hotell?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tja, det viktigaste i den artikeln är följande:

Ni hugger som kobror på rubriker för att utmåla detta så fruktansvärt som det bara går. Att statistiken är bristfällig hindrar er inte.
Har inte påstått någonting. Du skrev "Den källan är inte mycket att gå på. Det är en artikel och dessutom tendentiös. "

Gav dig endast en annan källa.
Sedan att du läser in dina egna känslor och tror att någon försöker utmåla detta till det mest fruktansvärda som det bara går är något som efter en process i ditt huvud blir till sanning för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Just nu dör det 350 italienare per dag. Maskinerna kanske hinner komma tillbaka till Sverige efter ett tag.

Men de är ju inte där till låns? Och om italienare fortsätter att dö då kommer ingen där kunna fatta ett beslut att skänka dem tillbaka till Sverige. Utan att bli lynchad..

Hela 2020 års produktion är redan öronmärkt åt andra. Nu måste vi hitta någon annan som kan producera andningshjälp åt svenskarna.
Citera
2020-03-18, 17:27
Medlem
är det någon som vet vad som gäller om skolorna nu stängs och man får vara hemma med barnen, kör man vård av barn eller hur funkar det ? tacksam för svar
Citera
2020-03-18, 17:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur detta virus kom till vet vi inte. Det kan ha spridits från djur eller så kan det ha kommit ut från ett labb. Men oavsett hur det kom till så har Kina hanterat det på ett mycket bra sått. När vi i Sverige säger att de inte går att stoppa så har kineserna gjort det på två månader. Troligen har de redan innan detta hände haft en färdig plan och mängder av materiel lagrat. Det verkar nästan som de visste att detta skulle hända.
Problemet med kinesernas sätt att hantera smittan är att folk inte blir immuna, vilket gör att det kan blomma upp igen, och igen och igen. Enda sättet att lösa detta långsiktigt är att folk faktiskt blir sjuka av Coronaviruset, för att på så vis utveckla immunitet. Nästa gång Corona dyker upp är en stor del av befolkningen immun, och det blir ingen större spridning i samhället. Annars kommer vi ha en evig Coronaepidemi snurrande kring jorden.
Citera
2020-03-18, 17:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nåväl. Vi har faktiskt kompetens på många andra positioner, och till och med handlingskraft på sina håll. Allt hänger inte på AT.

Läkare och sjuksystrar gör allt vad de kan. Flera av regionernas smittskyddsläkare förtjänar beröm. Säkert nån eller annan politiker också, som nu tar saken i egna händer.

Jag tror den här krishanteringen kommer föda morgondagens ledare. Mycket kommer förändras.
Näe, allt hänger inte på honom - som tur är, men hans agerande är kontraproduktivt.
För min del får de gärna lyfta fram de som kämpar och som du räknar upp, de behöver vårt stöd och vi behöver veta vad de kämpar mot och att de kämpar för oss.

De som har ledaregenskaper på den högre nivån i samhället tillhör oppositionen och släpps inte fram. Jag tror att EBT, Jonas eller JÅ skulle göra ett bättre jobb som samlande kraft än de som står till buds.

Risken finns att vi får vänta på morrondagens ledare, det är mycket som behöver ändras i grunden här i landet. Jag är inte ute efter ”mandom mod och morske män”, men jag tycker att det jamsas för mycket här. Vi tror att vi befinner oss högst upp på Maslows trappa och agerar utifrån det (och som om resten av världen befann sig där).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in