2020-03-18, 14:27
Medlem
välkommenti bups avatar
Det här med att man måste vara tränad och gå utbildningar för att ha mask... Jag kan bara inte köpa att det ska vara SÅ SVÅRT.
Citera
2020-03-18, 14:28
Medlem
Covids avatar
Haha, bögschlagern ställs in…
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Den som överlever får se" kanske

Itakien har haft snarlika nya fall 3 dar i sträck (3500-3900)....vågar man hoppas på att dom har plattat ut den exponentiella utvecklingen?

Hehe, ja så är det!

Ja, Italien och Spanien verkar ju vara de verkliga katastrofhärdarna nu, USA kanske kommer "igång" så smått. Men, känns ändå som få dödsfall jämfört med en säsongsinfluensa. Även om man vaccinerar mot dessa.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Eurovision inställd!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
det var 10 på 10 dagar. Inte 7.

Det som gör att man inte kan addera ärju att coronadödligheten tränger ut en del av den normala dödligheten och den totala dödligheten nu har vi inte.
Men om man antar att hälften av av de som dör i Corona skulle ha dött i annat har dödligheten gått från 5 i veckan till ca 8.

Fast är det är ju samtidigt också sannolikt att coronan skapar viss annan överdödlighet. Fast mest på sikt. Ex andra patienter som inte får vård för att alla resurser går till coronan, operationer som ställs in etc.

10 på 10 dgr är ju en om dagen. Så hur man än ser på det blir det ändå en jävla skillnad på totalen.
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Det är inte bara att han inte är så bra att hålla tal, eller dålig pedagogisk. Han är helt galen. Ursäkta att jag säger det.

Om man bortser att han är dåligt retoriskt.

Kan inte du berätta lite om dig själv och din bakgrund (akademisk, yrkes..) som gör att du kan dra slutsatsen att han är ute och cyklar? Antar att du har en del matematiska modeller som styrker ditt uttalande?

Om du saknar kunskap - håll tyst om du inte vet.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Aftonbladet bryter presskonferensen för att berätta att Eurovision Song Contest ställs in.
Ja de var ju verkligen de värsta som kunde hända...
Citera
2020-03-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Något jag undrar är hur man nu ska veta om man är ”normalt förkyld”, har en släng av influensa eller om det är corona... de säger att har man haft corona så ska man vara i karantän en vecka efter tillfrisknandet men är man bara förkyld räcker det med två dagar.

Samtidigt som de säger att det inte är helt säkert att man blir riktigt sjuk av corona.

Om du får snuva hosta eller feber så är det tecken på förkylning oavsett virus. Det är det enda du behöver veta för att stanna hemma tills du blir helt frisk.
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Eurovision inställd!

Lite goda nyheter i alla fall.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
En positiv nyhet i allt elände.
Eurovision ställs in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag läste någonstans att spanska sjukan först drabbade den äldre generationen sen muterade viruset och drabbade den yngre, stämmer det?

Och om det stämmer, hur stor är chansen att det blir ett liknande scenario med COVID-19?
Spanska sjukan fick väl immunförsvaret hos friska människor att överreagera, vilket innebar hög dödlighet hos yngre människor.

Ingen vet huruvida coronaviruset kommer mutera. Cirkulerade några artiklar för nån månad sen om att viruset är hyfsat stabilt.

Vet inte om det har framkommit mer information om detta?

Vi får hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ett problem däremot med vetenskapsmän och forskare är att de agerar enbart efter vad som är känt och det är så klart inte fel men när det kommer uppgifter om ex att man inte ska ta feberdämpande medicin så svarar de att det inte finns någon forskning som tyder på det gällande corona. Å andra sidan så finns det ingen forskning som pekar åt andra hållet heller då det är så tidigt in så det finns ingen vettig data att gå på.

Nu menar jag så klart de som är hemma med feber men om det finns en risk(som kommer fram om någon år eller två efter studier och forskning) som visar på det så kanske folk har riskerat livet i onödan. Sjukvården använder dessa mediciner av olika skäl men jag skulle hellre se att de (Tegnell) säger att man ska avvakta med att ta febernedsättande(om det inte är ordinerat av läkare)

Det värsta som kanske händer om man inte tar är att man mår lite sämre under en kortare period om man skiter i medicinen.

Jo men Anders Tegnell har just nu mer makt än statsministern. Ska vi stänga ner allt och förbjuda folk att gå ut så ska banne mig såna åtgärder rättfärdigas av att viruset är spanska sjukan 2.0. Varför ska vi krascha vår ekonomi istället för att lära folk att ta ansvar själva och stanna hemma om man är sjuk, eller tillhör riskgrupper? Folk har lärt sig att staten ska agera som en pjoskig mamma som ska dutta och dalta med medborgarna som dem vore bäbisar.

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
"Etablissemanget" som du uttrycker det hade kunnat öka sin beredskap för många år sedan men man satsade på annat istället. Ryssland har alltid utgjort ett hot mot Europa och kommer alltid att göra det men det har inte våra styrande förstått. Nu är det lite sent att börja gnälla.
Du har rätt men glad att du förstår att Ryssland utgör ett hot mot väst.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det är klart - jag överdrev men du förstår säkert vad jag menar.

Nu svamlar Tegnell igen på frågan om förra årets säsongsinfluensa.

Hur stort är mörkertalet nu tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in