2020-03-18, 14:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Varför hålla pressträff när man ändå inte har något nytt att säga?

Ja exakt. Var och handlade och allting var exakt som vanligt. Folk ute, ungdomar, unga och äldre som gick och handlade med rullator.
Det enda som var annorlunda var att det var gratis på bussen så inte busschaufförerna ska bli smittade.
Citera
2020-03-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Från Aftonbladet

Just nu har man totalt 20 personer som är inlagda, några av dem ligger på intensivvårdsavdelning (som här nedan förkortas IVA):

Fördelningen ser ut så här:

NU-sjukvården: 1 inneliggande, varav 0 på IVA

Sahlgrenska Universitetssjukhuset: 17 inneliggande, varav 3 på IVA

Sjukhusen i Väster: 0 inneliggande

Skaraborgs sjukhus: 0 inneliggande

Södra Älvsborgs Sjukhus: 2 inneliggande, varav 0 på IVA

Alla sjukhus förbereder sig för att öka antalet intensivvårdsplatser.

Norge: 81 inlagda
Danmark: 129 inlagda, 24 intensiv
Citera
2020-03-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
OK. Det lät bättre. Exakt vad sa han?
Känner du dig sjuk på morgonen stanna hemma. Känner du inget på eftermiddagen kan du antagligen jobb dagen efter då det antagligen inte är något. Dagen efter får du ju känna efter igen.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Om det dör 5 pers i vanliga fall under en vecka. Och 10 pers på en vecka i corona...

Alltså från 5 till 5+10 totalt. Totaldödligheten skulle då bli 3ggr större än normalt.
det var 10 på 10 dagar. Inte 7.

Det som gör att man inte kan addera ärju att coronadödligheten tränger ut en del av den normala dödligheten och den totala dödligheten nu har vi inte.
Men om man antar att hälften av av de som dör i Corona skulle ha dött i annat har dödligheten gått från 5 i veckan till ca 8.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Japp. Låter sunt. Du förstår Tegnells roll är inte att agera som en pjoskig neurotisk mamma för oss svenskar utan att utgå från vetenskap. Ta ansvar för våra egna liv. Det är vad som gäller.

Ett problem däremot med vetenskapsmän och forskare är att de agerar enbart efter vad som är känt och det är så klart inte fel men när det kommer uppgifter om ex att man inte ska ta feberdämpande medicin så svarar de att det inte finns någon forskning som tyder på det gällande corona. Å andra sidan så finns det ingen forskning som pekar åt andra hållet heller då det är så tidigt in så det finns ingen vettig data att gå på.

Nu menar jag så klart de som är hemma med feber men om det finns en risk(som kommer fram om någon år eller två efter studier och forskning) som visar på det så kanske folk har riskerat livet i onödan. Sjukvården använder dessa mediciner av olika skäl men jag skulle hellre se att de (Tegnell) säger att man ska avvakta med att ta febernedsättande(om det inte är ordinerat av läkare)

Det värsta som kanske händer om man inte tar är att man mår lite sämre under en kortare period om man skiter i medicinen.
Citera
2020-03-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det någon annan här på forumet som får samma känsla som jag, att svenska myndigheter nu mörkar antalet smittade och döda av COVID-19.

Nej, det är bara trams från ytterligheterna på höger och vänstersidan. Varför skulle staten dölja antalet? Det finns inget incitament för det. Tvärtom är man tydlig med att vi bara är i början av det här. Du kommer nog få ditt lystmäte i antalet döda så småningom.

I en västerländsk demokrati som Sverige är det i princip omöjligt. Vad ska du säga till sjuksköterskor och läkare? Att de inte får knysta om att det dött personer på deras sjukhus? Och vad händer om de gör det? Och skulle ingen läkare eller sköterska läcka det då tror du?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Fasiken vad jag vacklar mellan verklig katastrof till en vanlig säsongsinfluensa. Jag anser dödstalen borde ha skjutit i höjden allaredan, om nu detta är en apokalyptisk pandemi... Tvivlar starkt på att det är länders och myndigheters "isolation" som stävjat dödstalen och smittspridningen, då fallen då i alla fall borde öka enormt mycket inom rikena...

Jaja, "den som lever får se" - denna strof har jag använt mången gånger, nu är den, i sanning, en verklighet!

Den är dödligare än säsongsinfluensa, både i sig självt men också för att immunitet ej finnas och den därför sprider sig så snabbt. Det är så jag har förstått det. Att det skulle vara en apokalyps kan du nog glömma. Det är inte spanska sjukan 2.0 det rör sig om.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag har också sett och reagerat på detta.

Det är ju dessa användare som kommer in i tråden och ställer idiotfrågor och drar upp idiotresonemang som redan besvarats flera 1000 gånger redan.

Ibland är det som om det är samma person som har flera konton.

Det är väl betalda troll som försöker styra den fria diskussionen.

Staten känner väl att de håller på att tappa greppet.
Känns precis så. Ungefär samma språkbruk dessutom. Men skönt att man inte är ensam om att ha märkt det.

Ps: Till er andra som svarade. Svarar bara här för att hålla tråden lite kortare. Men läst era inlägg.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Socialministern har presskonferens nu, och skäller ut övriga EU-länder efter noter, för att de inte vill släppa sina lager av skyddsutrustning till Sverige.

Detta efter att svensk offentlig verksamhet har skitit i att hålla ett beredskapslager.

Andra länder har prioriterat såna saker, sverige har lagt sina pengar på att ta hit medelålders baaaaarn!
Citera
Medlem
kugutts avatar
6 döda i Norge nu.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Svenskarna är det sovande folket. Frågar man godtycklig person svarar de glatt: "Jag är inte rädd", utan att tänka på att det är mycket hög smittrisk och att personer i den åldern löper stor risk att hamna på intensiven.

Jo, men det beror ju främst på myndigheternas sätt att kommunicera. De pratar som detta vore "lite farligt" och "stanna helst hemma om du tycker att det kul och kan" i princip.

Orsaken till att andra länder drämt till med starka åtgärder är ju dels för att de ska genomföras, men lika mycket för att inpränta folks krismedvetenhet. Nu gör man inget sådant från myndigheternas sida, och därför blir det liksom inget.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Du kan nog se din SRF biljett som förlorad.
Tyvärr skall tilläggas 😭

tror du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in