2020-03-18, 14:23
Medlem
Covids avatar
Linjärt tänkande hornalister. Förstår inte e.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu kommer en fråga som mycket klart visar hur illa det är med krismedvetenheten.

En journalist frågar: förra året dog 1012 personer i säsongsinfluensa, så varför gör ni mer denna gången.... Det är helt kört för Sverige.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Fasiken vad jag vacklar mellan verklig katastrof till en vanlig säsongsinfluensa. Jag anser dödstalen borde ha skjutit i höjden allaredan, om nu detta är en apokalyptisk pandemi... Tvivlar starkt på att det är länders och myndigheters "isolation" som stävjat dödstalen och smittspridningen, då fallen då i alla fall borde öka enormt mycket inom rikena...

Jaja, "den som lever får se" - denna strof har jag använt mången gånger, nu är den, i sanning, en verklighet!
"Den som överlever får se" kanske

Itakien har haft snarlika nya fall 3 dar i sträck (3500-3900)....vågar man hoppas på att dom har plattat ut den exponentiella utvecklingen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Journalisten

Du sa ju att de skulle vara hemma (om 70 åringarna).

Anders Tegnell

De var säkert en övertolkning

Det var det ju, alla måste väl fatta att han menade det sociala kontakterna? (kan inte förstå att jag försvarar Tegnell )
Citera
2020-03-18, 14:24
Medlem
I Norge går antal smittade uppåt hela tiden, men i Sverige är talen fortfarande låga. Märkligt...

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Jag läste någonstans att spanska sjukan först drabbade den äldre generationen sen muterade viruset och drabbade den yngre, stämmer det?

Och om det stämmer, hur stor är chansen att det blir ett liknande scenario med COVID-19?
Citera
Medlem
Covids avatar
Finns ett tak i kapacitet att testa.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Den som överlever får se" kanske

Itakien har haft snarlika nya fall 3 dar i sträck (3500-3900)....vågar man hoppas på att dom har plattat ut den exponentiella utvecklingen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag har också sett och reagerat på detta.

Det är ju dessa användare som kommer in i tråden och ställer idiotfrågor och drar upp idiotresonemang som redan besvarats flera 1000 gånger redan.

Ibland är det som om det är samma person som har flera konton.

Det är väl betalda troll som försöker styra den fria diskussionen.

Staten känner väl att de håller på att tappa greppet.
Det kan också handla om folk som är trötta på att läsa alarmistiska inlägg om sådant som redan avhandlats 100 ggr i tråden.

Testmetoderna är osäkra i dagsläget
Vi har för lite data att beräkna dödlighet
Det saknas evidens för storskalig karantän
Det saknas evidens för att stänga skolor
Lekmän ska inte ägna sig åt epidemiologi
Mörkertalet är med all sannolikhet väldigt stort
Dödligheten kan inte beräknas genom tillfrisknade/döda i dagsläget
Permanenta skador efter tillfrisknade är oroväckande, men bra underlag saknas just nu

Jag får säga samma som dig:
Massa troll som försöker sprida felaktig domedagsfakta och kväva sen sakliga diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Folk som tränar regelbundet och som äter ordentligt har ett starkare immunförsvar. Sedan jag själv började träna har jag aldrig ens varit förkyld. Och det är flera år sedan nu.

Om någon som tränar på gymmet bor tillsamman med en högriskperson, ex en multisjuk pensionär eller ett barn med leukemi, så bör personen hålla sig borta. Och av ren självbevarelsedrift gör de också det i de fallen, det säger sig självt.
För alla som INTE delar bostad med en högriskperson eller på annat sätt umgås med högriskpersoner på daglig basis så är träning jättebra i dessa tider.

På mitt gym har vi tydlige uppmaningar om hur man ska följa hygienrutiner:
* Inte träna sjuk
* Tvätta/sprita händerna
* Hosta i armvecket
* Sprita av redskap man använt.

Det räcker. Tegnell har stenkoll på vad han pratar om.

Nej och åter nej. För det första är det inte alls någon garanti mot sjukdom att vara vältränad. Det kan till och med vara tvärt om, i alla fall vid extrem träning. Däremot kanske en vältränad person har lite lättare att klara av en lunginflammation.

Men det största problemet som folk verkar ha så svårt att fatta, är ju att om en person blir smittat på gymmet så kan denne sedan smitta andra. Det handlar inte bara om en själv utan det handlar om att alla måste avstå från sociala kontakter om man vill stoppa spridningen. Ett gym, en skola eller en restaurang fungerar som spridningspunkter. Det räcker med att befinna sig inom 6 meters radie från en smittad person för att du själv skall kunna bli smittad och den smittade personen behöver inte ens ha några symptom.
Citera
Medlem
sannes avatar
Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Det är inte bara att han inte är så bra att hålla tal, eller dålig pedagogisk. Han är helt galen. Ursäkta att jag säger det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag läste någonstans att spanska sjukan först drabbade den äldre generationen sen muterade viruset och drabbade den yngre, stämmer det?

Och om det stämmer, hur stor är chansen att det blir ett liknande scenario med COVID-19?

Yes, "De flesta dödsoffren var unga vuxna, vilka i övrigt var vid god hälsa."
Citera
2020-03-18, 14:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu kommer en fråga som mycket klart visar hur illa det är med krismedvetenheten.

En journalist frågar: förra året dog 1012 personer i säsongsinfluensa, så varför gör ni mer denna gången.... Det är helt kört för Sverige.
Det kan ju vara en ledande fråga som ska leda till svaret: ”Därför att covid-19 är nåt mycket värre.”, och sen kan det (förhoppningsvis) rulla på med mer inträngande frågor ...
Citera
2020-03-18, 14:25
Medlem
Vågar "journalisterna" inte ifrågasätta myndigheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in