2020-03-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Vinst per aktie i intrum är 27,8 kr, kurs ~130(!!) p/e runt 4,7. Dessutom är bolaget värderad till mindre än 10 gånger kassaflödet (buffets favoritvärdering). Allt detta för att någon yppade ”Italien-krediter”, vilket utgör 4% av deras omsättning. Dessutom har de låg CAPEX.

Helt sinnessjukt billigt om du frågar mig. Intrum var billig redan innan kraschen
Tyckte jag såg att 25% av intäkterna kom från Spanien, är inte det ett orosmoment just nu? Kanske inte långsiktigt dock
Citera
2020-03-18, 14:02
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Baserat på vad? En rejäl lågkonjunktur? Är inte den redan prissatt?
Frågar för jag kan omöjligt ge sådana konkreta direktiv.

Vem vet vad som är prissatt eller inte. Folk börjar prata om depression nu också.

Varför skulle man vilja köpa företag som kommer ha enorma problem med krediter och likviditet med rekordlåg omsättning och extremstora förluster i ett par månader? Som lika gärna kan hålla i sig längre än sommaren?

Osäkerhet + ickelönsamhet + skuldbubbla är inte en bra kombo. Sisten ut förlorar.
Citera
2020-03-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vem vet vad som är prissatt eller inte. Folk börjar prata om depression nu också.

Varför skulle man vilja köpa företag som kommer ha enorma problem med krediter och likviditet med rekordlåg omsättning och extremstora förluster i ett par månader? Som lika gärna kan hålla i sig längre än sommaren?

Osäkerhet + ickelönsamhet + skuldbubbla är inte en bra kombo. Sisten ut förlorar.
Som sagt, kanske dags att investera i Trisslotter....
Citera
2020-03-18, 14:06
Medlem
Alltså, sälj det ni har. Det här kommer rasa länge än.
Citera
2020-03-18, 14:08
Bannlyst
kommer gå in med icke-cykliska när dödstalen i Italien är under 80 per dag. Kanske till senhösten.
Citera
2020-03-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Alltså, sälj det ni har. Det här kommer rasa länge än.

Det kommer inte rasa länge till. Sjunka ja, men inte rasa 10% per dag. Jag tror vi ser en botten inom 20%, och om man då suttit såhär länge tror jag många tjänar på att sitta kvar (pga osäkerhet när man sedan ska gå in igen).
Citera
2020-03-18, 14:25
Medlem
Jag funderar på att flytta mitt lite säkrare tjänstepension sparande till typ usa fonder.

Har ju 20 år kvar så det känns ju halv smart iallafall visst kommer det kanske gå ner mer men vafan måste ju komma tillbaka på lång tid.

Dumt eller?
Citera
2020-03-18, 14:36
Medlem
Facebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag funderar på att flytta mitt lite säkrare tjänstepension sparande till typ usa fonder.

Har ju 20 år kvar så det känns ju halv smart iallafall visst kommer det kanske gå ner mer men vafan måste ju komma tillbaka på lång tid.

Dumt eller?
Vänta två månader
Citera
2020-03-18, 14:44
Medlem
Djoonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Köpte mer Volvo och SSAB idag igen, jag forstätter köpa när de är nere 7-10% på en dag, ofattbara siffror på starka bolag som bara indirekt påverkas av corona.

Köpte även Elux, samma argument dock verksamma i Italien, de omsattes utan avknoppningen idag så priserna är lite missvisande. Snart 10% i direktavkastning på Elux, som har funnits i över 100 år.

Hur hög direktavkastning blir det på 0 i utdelning?
Citera
2020-03-18, 14:48
Medlem
Jag var med i kraschen efter IT-bubblan runt millenieskiftet samt kraschen efter Lehman-Brothers 2008 och jag sålde som tur var allt innan kraschen nu. Tänker inte göra om misstaget att gå in för tidigt denna gång. Börserna var övervärderade innan Corona-krisen och det finns gott om fallhöjd kvar. Bara att plocka upp en chart över Dow Jones eller Nasdaq så inser man att raset bara har börjat. Det blir såklart ett och annat upptick under vägen så finfina möjligheter till swingtrading kan det bli..
Citera
2020-03-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Det kommer inte rasa länge till. Sjunka ja, men inte rasa 10% per dag. Jag tror vi ser en botten inom 20%, och om man då suttit såhär länge tror jag många tjänar på att sitta kvar (pga osäkerhet när man sedan ska gå in igen).

Inte 10% om dagen kanske men lätt 3-5%... Beror på vad man kallar ras.
Citera
2020-03-18, 14:58
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Goda tider. Vad har du mer för tips? Vad finns det för "gröna" bolag på stockholmsbörsen? Gör mig till miljonär är du vänlig.
Jag hade pengar i Cell Impact som jag sålde av för 23. Toppade på strax över 30 för någon månad sen. Sen har du ju Metacon men ENORM uppsida. Reas för tillfället runt kronan. Köpte för 30.000 idag och har gått upp ca. 10% (hög volatilitet). Har stort innehav där sedan innan med GAV på 1.30. Powercell är övervärderad, fortfarande och sen har du ju Hexagon composite, Nel och Impact Coatings
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in