2020-03-18, 11:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
På tal om Volvo;

Volvo Cars fabrik i Belgien stängs ner på obestämd tid. Torslandafabriken utvärderas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-cars-stanger-fabrik-i-belgien-utvarderar-torslanda

Om Torslanda stannar inser ni konsekvenserna?
Nej. Inte utöver det sanslösa läget vi redan är i. Och jag tror att det är vettigt att stänga så fort det går om pengar kan sparas på det. Men många får problem ändå med bankerna.
Citera
2020-03-18, 11:42
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Arbetarna är hemma två veckor? Linjen kan få planerat underhåll i förtid så allt är tipp topp när de startar upp igen?

Öh? Stod ingenting om tidsperspektiv. I Belgien stänger man på obestämd tid.

Om det är så illa att Volvo Cars stannar i säg 1 månad hur tror du alla underleverantörer påverkas m.m.?

Volvo överlever ju såklart men tänk på alla mindre företag och svensk ekonomi i allmänhet.
Citera
2020-03-18, 11:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Kostar pengar ja, kostar det så mycket att Volvo som företag går omkull? Det är frågan.

Arbetarna är hemma två veckor? Linjen kan få planerat underhåll i förtid så allt är tipp topp när de startar upp igen?

Bolagen klarar sig högst troligt, detta är inte första gången det är problem.

Man har sagt 2 veckor på lastvagnar i Göteborg till att börja med.. Gent stänger på obestämd tid, får inte de svenska bolagen leveranser av delar så blir även de tvungna att stänga på obestämd tid. Detta blir värre och värre för varje timme känns det som, då är Frankrike och Belgien ändå inte satta i karantän ännu.

Vad händer när Sverige beordras i karantän? Det scenariot känns betydligt närmare idag än för bara en vecka sedan.
Citera
2020-03-18, 12:05
Medlem
För inte ens en vecka sen dominerades den här tråden av sitt-still-i-båten-folket som hävdade att vi skulle få ett max ett eller ett par dåliga kvartal... Som jag sa den 12/3, detta kommer bli den värsta kraschen i mannaminne, 1929 kommer blekna i jämförelse. Inom ett par år kommer alla aktier gått ner med minst 90%... varför?

Marknaden för derivat är ungefär 1,5 biljarder Dollar stor (1 500 000 000 000 000), hela systemet är så skuldsatt med så mycket hävstång att vi passerat point of no return för längesedan.

Blir Deutsche Bank första dominobrickan? Vad händer när Deutsche Bank imploderar? Man sitter på $50 miljarder i derivat som riskerar bli värdelösa, vad händer med banker som sitter på motpartsrisken?

Jag säger inte När detta kommer hända, men antal år går att räkna på ena handens fingrar.

edit: Dollar, inte SEK.
Senast redigerad av Nemeiska-Lejonet 2020-03-18 kl. 12:08.
Citera
2020-03-18, 12:06
Medlem
Citat:
Det är såklart tråkigt för underleverantörerna, men är det Volvos ekonomiska bekymmer långsiktigt om en underleverantör går i konkurs?
Svår fråga, men som Volvo gör och alla andra med är att skriva exklusiva avtal. Där underleverantören inte får tillverka till någon annan. Då blir frågan lite mer komplex.
Citera
2020-03-18, 12:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
STOCKHOLM (Direkt) En kollaps i den amerikanska konsumtionen kan göra att BNP faller med 8,6 procent i beräknad årstakt under det andra kvartalet - en större nedgång än någonsin under finanskrisen.
Det bedömer den nederländska banken ING, enligt ett marknadsbrev.
"En recession i USA är oundviklig. Beslutsfattare och politiker kan bara försöka att minimera risken för att det blir en depression. Endast bättre nyheter kring covid-19 kan vända saker", skriver de.
Deras "bästa gissning", då "prognos" anses för osäkert, är att USA:s BNP faller med 8,6 procent i beräknad årstakt under det andra kvartalet. I jämförelse var nedgången under det fjärde kvartalet 2008, under den mest akuta fasen av finanskrisen, 8,4 procent.
Den största delen av den nedgången väntas komma från en ett fall i privatkonsumtionen, där det finns tidiga oroande signaler om en försvagning av arbetsmarknaden. Även investeringarna väntas falla och totalt under 2020 spår ING att USA:s BNP sjunker 0,4 procent. Samtidigt väntas budgetunderskottet skena och kanske gå upp mot 20 procent av BNP i år, om virusutbrottet inte avtar, vilket kommer att sätta en press uppåt på statsobligationsräntorna. Detta kan få Federal Reserve att fokusera sitt QE-program på att köpa längre statsobligationer.
Problemet med de checker som nu ska skickas ut till amerikanska hushåll är enligt ING att dessa pengar inte kommer att spenderas i de mest drabbade sektorerna, som restauranger, biografer och hotell. De 1.000 dollar per hushåll som det pratas om kommer inte heller att räcka långt i dagens läge.

Jag kommer då inte röra marknaden på ett bra tag framöver
Citera
2020-03-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Öh? Stod ingenting om tidsperspektiv. I Belgien stänger man på obestämd tid.

Om det är så illa att Volvo Cars stannar i säg 1 månad hur tror du alla underleverantörer påverkas m.m.?

Volvo överlever ju såklart men tänk på alla mindre företag och svensk ekonomi i allmänhet.
Du frågade om konsekvenserna och jag tog fram ett scenario. Sen kan det kanske bli längre, vem vet.

Visst blir det tråkigt för underleverantörer, småföretagare som är i ett utsatt läge osv. Men när saker och ting väl ska rulla igång igen så kommer behovet finnas där igen. Sen behövs ju fortfarande reservdelar för att laga den befintliga fordonsflottan.
Citera
2020-03-18, 12:38
Medlem
Teori om var botten ligger från Mikael Syding.

https://www.instagram.com/p/B9332FTD-7Q/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
Citera
2020-03-18, 12:54
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
25% skulle jag gissa.

Bara stället där jag jobbar brukar kunna ta ett helt våningsplan en normal dag, detta är oförändrat än så länge.

Stordalen varslar 7500 anställda. Det är ca 50% av de anställda i norden och baltikum. Verkar som att han inte delar din uppfattning.
Citera
2020-03-18, 12:55
Medlem
Citat:
Du frågade om konsekvenserna och jag tog fram ett scenario. Sen kan det kanske bli längre, vem vet.

Visst blir det tråkigt för underleverantörer, småföretagare som är i ett utsatt läge osv. Men när saker och ting väl ska rulla igång igen så kommer behovet finnas där igen. Sen behövs ju fortfarande reservdelar för att laga den befintliga fordonsflottan.
Fattar du inte? 2008 stog Lastvagnar ej stilla. Värsta krisen du och jag upplevt. Nu stänger de 2 veckor???
https://www.dn.se/ekonomi/volvo-stanger-goteborgsfabrik/
Inte alla säkert att folk får lön.
Citera
2020-03-18, 13:05
Medlem
Dollarn ligger nu över 10 SEK...
Det är detta som är jobbigt med att ligga likvid, när man ligger likvid i en skräpvaluta.
Har funderat på att köpa dollar räntefonder med korta löptider, men det blir ju genast ett antal procent i avgifter så jag har skippat det för tillfället.

Något tips på hur man ska göra för att ligga likvid i dollar (eller andra valutor för den delen också) mot lägsta möjliga avgift?
Citera
2020-03-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Fattar du inte? 2008 stog Lastvagnar ej stilla. Värsta krisen du och jag upplevt. Nu stänger de 2 veckor???
https://www.dn.se/ekonomi/volvo-stanger-goteborgsfabrik/
Inte alla säkert att folk får lön.

En viktig sak att komma ihåg i just det här fallet så står fabrikerna stilla för att minska smittspridningen. Underleverantörerna vars fabriker är i betydligt värre drabbade länder i södra Europa har stängt. Det går på en lina mellan fabrikerna. Förhoppningsvis går fabrikerna igång inom några veckor och de kan likt Kina köra igång igen. Min poäng är att inte behöver bli så illa bara för att det är stängt i två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in