2020-05-01, 22:38
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
det lillkillen refererar till är när ett random företag varslat sa har kursen stigit pga kostnadsinsparning.

Men nu star vi inte inför en kris Utan inför en Depression och arbetslöshet pa 30 - 50 % är naturligtvis självmord. Men sk börstraders kommer ju inse detta först lite senare

Det gäller inte bara ett företag. Det gäller börsen som helhet dessutom. Om alla OMX30 bolag gick ut med att de genomför besparingar och sparkar folk skulle deras kurs gå upp. Om något företag avvek och istället meddelade att de vägrade göra kostnadsneddragningar skulle aktieägare paniksälja.

Det är mycket möjligt att vi får en depression men börsen verkar inte tycka det. För övrigt är det s.k. börstraders som först märker om vi verkligen går in i en depression. Arbetslösheten däremot laggar alltid efter.
Citera
2020-05-01, 22:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
klickar ej pa länk fran idioter det vi diskuterar är aktiemarknaden och fundamenta. och du tror det är bra när 10 miljoner tyskar skickas i korttidsarbete. Dvs de kann ej konsimera längre förrutom att köpa bananer pa Edeka osv

Chilla med personangreppen. Jag är ledsen om jag gjort dig upprörd.

Jag får väl beskriva bilden då. Det är en ekonomishow där man i bakgrunden ser en skärm med texten "The Dow's best week since 1938". DOW är ett amerikanskt aktieindex. På den rullande textremsan längst ned står nyheten som kommit under dagen att 16 miljoner amerikaner blivit arbetslösa.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-05-01 kl. 22:58.
Citera
2020-05-01, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det gäller inte bara ett företag. Det gäller börsen som helhet dessutom. Om alla OMX30 bolag gick ut med att de genomför besparingar och sparkar folk skulle deras kurs gå upp. Om något företag avvek och istället meddelade att de vägrade göra kostnadsneddragningar skulle aktieägare paniksälja.

Det är mycket möjligt att vi får en depression men börsen verkar inte tycka det. För övrigt är det s.k. börstraders som först märker om vi verkligen går in i en depression. Arbetslösheten däremot laggar alltid efter.
har du en källa pa detta Sedan början pa 1900?
Citera
2020-05-01, 22:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Att jag starkt tror på nedgång inom ett tidsintervall A betyder inte att jag har en stark tro om börsens uppgång eller nedgång i alla tidsintervall. Men det kanske inte var så du tänkte.

Jag tror att det finns åtminstone en nedgång till som tar oss till bottnennivån i Mars innan året är slut. Du får gärna citera mig vid årsskiftet så tar vi vid diskussionen då.
Jag tänkte mest att du själv kan fundera över varför du inte kan ge samma självsäkra svar om framtiden som över dåtiden.

Men det är dina pengar, jag är inte ute efter att argumentera om dem.
Citera
2020-05-01, 23:08
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
har du en källa pa detta Sedan början pa 1900?

Nej det har jag inte och jag tänker inte leta upp en heller. Vill du absolut använda arbetslöshet som den viktigaste konjunkturindikatorn så kör på. Lycka till med investeringarna.
Citera
2020-05-01, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Chilla med personangreppen. Jag är ledsen om jag gjort dig upprörd.

Jag får väl beskriva bilden då. Det är en ekonomishow där man i bakgrunden ser en skärm med texten "The Dow's best week since 1938". DOW är ett amerikanskt aktieindex. På den rullande textremsan längst ned står nyheten som kommit under dagen att 16 miljoner amerikaner blivit arbetslösa.

länka alltid källor för en seriös diskussion, dessutom kom du ju med egna pastaenden om att arbetslöshet e bra för Börsen.

Ja sa har det varit den senaste Tiden när tex Electrolux har sparkat folk för att man vetat att dem har anställt Eller ökat produkltionen ngn annanstans.

Nu är det med en Depression väsentligt annorlunda. Volkswagen har nyss öppnat Produktionen !! Nice men skall de 10 miljoner i tyskland som skickats i korttidsarbete köpa bilarna?? Eller kanske skall arbetslösa svenskar och flyktingar köpa bilarna?? Eller enligt dig skall Akassan pröjsa typiskt Nisse liten börstrader
Senast redigerad av Luzern 2020-05-01 kl. 23:38.
Citera
2020-05-01, 23:37
Medlem
Citat:
klickar ej pa länk fran idioter det vi diskuterar är aktiemarknaden och fundamenta. och du tror det är bra när 10 miljoner tyskar skickas i korttidsarbete. Dvs de kann ej konsimera längre förrutom att köpa bananer pa Edeka osv
Du verkar va väldigt färsk på börsen
Citera
2020-05-01, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du verkar va väldigt färsk på börsen
ja började 1929 men du med Rutin vet säkert att fundamenta ej spelar roll som fermenta framfab osv
Citera
2020-05-01, 23:41
Medlem
Citat:
länka alltid källor för en seriös diskussion, dessutom kom du ju med egna pastaenden om att arbetslöshet e bra för Börsen.

Ja sa har det varit den senaste Tiden när tex Electrolux har sparkat folk för att man vetat att dem har anställt Eller ökat produkltionen ngn annanstans.

Nu är det med en Depression väsentligt annorlunda. Volkswagen har nyss öppnat Produktionen !! Nice men skall de 10 miljoner i tyskland som skickats i korttidsarbete köpa bilarna?? Eller kanske skall arbetslösa svenskar och flyktingar köpa bilarna?? Eller enligt dig skall Akassan pröjsa typiskt Nisse liten börstrader
Arbetslöshet är bra för börsen PUNKT
Citera
2020-05-01, 23:42
Medlem
Citat:
ja började 1929 men du med Rutin vet säkert att fundamenta ej spelar roll som fermenta framfab osv
Jag började 2006
Citera
2020-05-01, 23:44
Medlem
Autobahn76s avatar
Ni måste förstå att börsen inte har med mänsklig livskvalité att göra. Ni blir sakta men säkert rånade för varje sekund som printpressen går varm. Så länge det printas kommer börsen att gå upp. Viktigare att hålla koll på vad era "pengar" är värda. Det är där det kommer att smälla.
Citera
2020-05-01, 23:47
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag tänkte mest att du själv kan fundera över varför du inte kan ge samma självsäkra svar om framtiden som över dåtiden.

Men det är dina pengar, jag är inte ute efter att argumentera om dem.
För att jag inte har lika mycket information som talar för uppgång eller nedgång nu som jag hade vid månadsskiftet januari/februari (det fanns ju faktiskt 1000-sidor med alla möjliga intressanta länkar osv i Corona-tråden). Jag förstår att du gärna får det till att jag pysslar med efterhandskonstruktioner. Det är egentligen ganska onödigt att diskutera detta --- det bottnar i slutet om du litar på att jag var säker på börsnedgång vid månadsskiftet jan/feb eller ej. Vad jag säger i efterhand eller ej spelar ju föga roll. Bästa du kan göra är väl att läsa min inläggshistorik kring perioden och dra en slutsats själv om jag var alarmist eller ej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in