Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Ursäkta att jag är tjatig.
Om OP dödades med första skottet fanns det inget vittne som kunde se tre stående personer på mordplatsen när andra skottet föll. Fysikaliska och medicinska grundlagar sätter stopp för det. Odiskutabelt.
Jag läste diskussionerna avseende skottordningen för länge sedan i tråden. Och efter 2014 har jag deltagit i flera. Hur jag än bär mig åt kan jag inte komma fram till någon annan slutsats än att Lisbet besköts med första. Och då troligtvis med ett vådaskott. Samtidigt som de som har motsatt åsikt verkar tro på en magisk kula. Som fick kulbanan genom Lisbets kappa att gå underifrån och upp. Efter att mördaren satt den första i övre delen av Palmes rygg.
Både AB och IM beskriver skottlossningen på liknande sätt. Alltså både bakifrån och snett framifrån. De upplevde det som att gärningsmannen sköt OP två gånger. Skottet mot Lisbet uppfattade de aldrig. Alltså kunde de inte se att mördaren ändrade skottvinkel/armriktning efter att skjutit OP. Samtidigt som de hävdar att de hörde två skott och att därefter föll en person till marken. IM såg två blixtar bakom ryggen på offret som ett exempel.
Jag var inte på plats när det hände. Vittnena är mina ögon och öron. Plus den tekniska analysen. Det ska mycket till för mig och andra att kunna ändra på deras vittnesmål 34 år efter mordet. Utan att varken se eller höra när det skedde.
Angående skottordningen är det snarare jag som är tjatig.
Det är mycket oklart om vittnen verkligen sett tre personer stå upp efter andra skottet. Christina Vallin och Hans Johansson är bra exempel på det. Hans Johansson beskriver ju att han ser OP bli skjuten av andra skottet och ser honom falla, ända till han får den direkta frågan i rätten: "Såg du när han föll?" Först då visar det sig att han inte vet om han såg det eller bara tar för givet. Ulrika Rytterstål är också osäker.
Carina Pettersson säger att omedelbart efter andra skottet såg hon LP "sitta med något i famnen och skrika".
IM ser hela händelseförloppet. Han märker innan skotten att nu händer det något. Det han ser är någon som bestämt går upp bakom paret med utsträckt arm. Om vi förutsätter att GM inte la en hand på axeln, riktar GM vapnet rakt mot OP:s rygg i det läget. En hand på axeln är mycket osannolikt med tanke på att skottet träffar högt, något nedåtriktat och är inte påsittande. Sedan faller två skott. Enligt IM avlossas alltså första skottet när GM har rak arm, riktad mot OP. Det är rimligt att tänka sig att IM blir chockad av första skottet och av den anledningen inte kan beskriva hur det såg ut när andra skottet avlossades. Det är så han beskriver det.
AB säger liksom IM att det är någonting med GM:s arm. AB tolkar den utsträckta armen som att GM håller om OP. Det är även här rimligt att den utsträckta armen är riktad mot OP:s rygg, men det är dock betydligt osäkrare än IM:s vittnesmål på den punkten.
Någon magisk kula krävs inte. Det räcker med att LP lutar sig bortåt en aning, vrider sig, värjer sig.
Sammanfattning: IM beskriver att OP skjuts först om vi förutsätter att GM inte la en hand på OP:s axel. Alla övriga vittnens uppgifter bör betraktas som osäkra på om de verkligen såg OP falla, vi har ju uppenbarligen tre vittnen som klart och tydligt säger att de faktiskt är osäkra på den saken.
OP kan ha träffats av andra skottet, men jag kan inte se att mer tyder på det. IM:s vittnesmål betraktar jag som mycket väsentligt och trovärdigt när det gäller skottögonblicket. Redan innan skotten reagerar han ju. Att han inte har koll på andra skottet ser jag som helt naturligt.