2020-03-18, 10:33
Medlem
Hur kan Electrolux tappa så mkt? Folk har väl pengar att köpa nya vitvaror i dessa tider?
Citera
2020-03-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Brist på komponenter? Smittrisk i fabriken? Tillfälligt minskad efterfrågan? Tror du Volvo kommer gå i konkurs för dom pausar tillverkningen 2 veckor? Ska VAG också gå i konkurs? Ska vi alla sluta köra bilar och lastbilar nu?

Jag jobbar inte i hotellbranschen..
Du förstår ej hur mkt pengar det kostar per minut att stanna en lina.
Citera
2020-03-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kan ta bolaget jag jobbar på, vi har 10 st leasade volvo distributionsbilar. De är leasade på 5 år men löper snart ut och vi byter inte till nya då det är mycket liv kvar i dessa och läget på marknaden är osäkert. Det beslutet var redan fattat innan krisen slog till iof.

Det är bara att titta på vad som skedde 2008, volvo lastvagnar var en av de första att lägga stora varsel.

Ursäkta, kan ha blandat ihop dig med någon annan förhoppningsanvändare som tror denna kris blåser över på noll komma noll. Vi har bara sett början på detta.
Ja det är klart, men efter 6-7 år kommer ni nog vilja byta dom för det blir kostsamt med lastbilar som går sönder osv.

Jag tänker då iaf 1-2 år framåt på Volvo, kommer säkerligen vara tuffa tider ett bra tag.

Det är lugnt, men jag tillhör väl en grupp som anser hotellen kommer klara sig bättre än de flesta tror, de som överlever de närmsta halvåret. Jag förstår såklart att detta kommer ge konsekvenser en tid framöver, men jag ser ändå ljusglimtar lite hela tiden. Nu testar man Ramdesevir på svenska patienter som gett positiva resultat i både verkliga fall och i labbmiljö, det är inte nattsvart och den stora depressionen som väntar i min åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Kostar pengar eller kostar utebliven vinst? Staten betalar lönerna och fabriken kostar väl inte så mycket när den står stilla?
Citera
2020-03-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ja det är klart, men efter 6-7 år kommer ni nog vilja byta dom för det blir kostsamt med lastbilar som går sönder osv.

Jag tänker då iaf 1-2 år framåt på Volvo, kommer säkerligen vara tuffa tider ett bra tag.

Det är lugnt, men jag tillhör väl en grupp som anser hotellen kommer klara sig bättre än de flesta tror, de som överlever de närmsta halvåret. Jag förstår såklart att detta kommer ge konsekvenser en tid framöver, men jag ser ändå ljusglimtar lite hela tiden. Nu testar man Ramdesevir på svenska patienter som gett positiva resultat i både verkliga fall och i labbmiljö, det är inte nattsvart och den stora depressionen som väntar i min åsikt.

Kostar pengar eller kostar utebliven vinst? Staten betalar lönerna och fabriken kostar väl inte så mycket när den står stilla?
Du förstår ej hur många svenska underleverantörer Volvo har som redan går på knäna på grund av prissättningen på en viss detalj till lastbilen.

Jag jobbar som sagt inom branschen. Det kostar även om staten betalar.
Citera
2020-03-18, 10:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Hur kan Electrolux tappa så mkt? Folk har väl pengar att köpa nya vitvaror i dessa tider?

Vet inte men det ska knoppas av någon del till "Electrolux professional". Köper man nu så köper man utan rättigheter till avknoppningen. Så det kanske är en justering av priset i förhållande till det?
Citera
2020-03-18, 10:47
Medlem
Citat:
Du förstår ej hur många svenska underleverantörer Volvo har som redan går på knäna på grund av prissättningen på en viss detalj till lastbilen.

Jag jobbar som sagt inom branschen. Det kostar även om staten betalar.
Det är såklart tråkigt för underleverantörerna, men är det Volvos ekonomiska bekymmer långsiktigt om en underleverantör går i konkurs?
Citera
2020-03-18, 10:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det räcker att ett antal bolag kör sin befintliga vagnpark ett enda år extra så blir det snabbt tomt i orderböckerna. Jag såg fenomenet 2008, detta känns som dejavu..

Man får ha vilka åsikter man vill, fakta talar sitt tydliga språk. Det är därför börsen trendar söderut. Att volvo stoppar produktionen i sverige 2 veckor beror på att deras produktion i frankrike ligger nere - det hela är alltså ett självspelande piano och ingenting tyder ännu så länge på att det blir lugnare, tvärs om växer problemet varje timme..

Det är inte bara nattsvart, vi har aldrig sett något liknande sedan 1929.
Citera
2020-03-18, 10:58
Medlem
Citat:
Electrolux stängde ner fabriker i Sverige och flyttade till just Italien för x antal år sedan. Detta är troligtvis en faktor.
Citera
2020-03-18, 11:06
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Inte så enkelt att bara titta på vad som säljs..Titta även på vilka som investerar i elektrolux går dessa bolag illa så påverkar det aktien negativt..Nu skulle jag tro att det handlar om minskad produktion och svårigheter mad att få fram leveranser till alla länder..Det mesta tillverkas ju i Kina ÄVEN om vissa maskiner slutmonteras i Sverige.
Citera
2020-03-18, 11:09
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Förmodligen vet han inte det-- Men många företag som har 24timmars linor.. kan komma att stanna dessa för underhåll som tidigareläggs för att vara i startgroparna då efterfrågan ökar..Det kommer ev. att ge en stabilare produktion om maskinparken hålls efter ordentligt.. Så brukar ex. Sveriges pappersbruk göra och många med dem..
Citera
2020-03-18, 11:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kan ta bolaget jag jobbar på, vi har 10 st leasade volvo distributionsbilar. De är leasade på 5 år men löper snart ut och vi byter inte till nya då det är mycket liv kvar i dessa och läget på marknaden är osäkert. Det beslutet var redan fattat innan krisen slog till iof.

Det är bara att titta på vad som skedde 2008, volvo lastvagnar var en av de första att lägga stora varsel.

Ursäkta, kan ha blandat ihop dig med någon annan förhoppningsanvändare som tror denna kris blåser över på noll komma noll. Vi har bara sett början på detta.

På tal om Volvo;

Volvo Cars fabrik i Belgien stängs ner på obestämd tid. Torslandafabriken utvärderas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-cars-stanger-fabrik-i-belgien-utvarderar-torslanda

Om Torslanda stannar inser ni konsekvenserna?
Citera
2020-03-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Förmodligen vet han inte det-- Men många företag som har 24timmars linor.. kan komma att stanna dessa för underhåll som tidigareläggs för att vara i startgroparna då efterfrågan ökar..Det kommer ev. att ge en stabilare produktion om maskinparken hålls efter ordentligt.. Så brukar ex. Sveriges pappersbruk göra och många med dem..
Kostar pengar ja, kostar det så mycket att Volvo som företag går omkull? Det är frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om Torslanda stannar inser ni konsekvenserna?
Arbetarna är hemma två veckor? Linjen kan få planerat underhåll i förtid så allt är tipp topp när de startar upp igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in