Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det känns som att BW är inblandad, kanske inte indirekt men sysslat med desinformation för att försvåra utredningen. En medbrottsling, ändå.

BW var sambandsofficer och chef för enheten som stod för all FN's radiokommunikation på fältet i ONUC i Kongo när Dag Hammarskjöld mördades 1961. Han kan alltså bygga upp ett sambandsnät under fältmässiga förhållanden. Något att tänka på när det gäller walkie-talkie observationer.

Efter mordet på Dag Hammarskjöld befordrades han och blev underrättelseofficer i ONUC hos Chefen för FN,S väpnade styrkor och hade därmed också kontakt med Sveriges försvarstab Fst/säk.
Citera
2020-03-18, 08:57
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ibland skriver man som en kratta. Rätt formulering ska vara:

De svenska personerna kan ha varit medlemmar i en organisation som finns i flera länder än Sverige.

I ÖVRIGT:

Just detta med "personer och organisationer i utlandet" har KP bekräftat flera gånger men det tycks på något sätt ha glidit förbi obemärkt.

Likadant är det med uttrycket "flera personer som inte tidigare förekommit i utredningen, personer ni inte känner till".
Det första som slår mig är Stay Behind. Utan att ha en aning om vilken/vilka organisationer han menar. Jag har för mig att Krister i något sammanhang sagt att företrädare för SB på den tiden inte vill prata med honom idag. Samtidigt som det fanns flera varianter i Sverige.
Citera
2020-03-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Jag har sett uppgifter på att han skulle vara 158 cm lång.

Jag läste det med, men lät mer som att någon bara slängde ur sig något. Inte som att personen visste.
Citera
2020-03-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Angående skottordning och handpåläggning. Tror man att OP träffades av andra skottet förutsätter nog det att man tror att GM la en hand på OP:s axel. Det blir väldigt svårförklarat annars. Det förutsätter nog också att GM sköt med böjd arm Jag har kollat lite extra på det här nu, inte av någon egentlig orsak, och kommit fram till att väldigt lite talar både för handpåläggning och omvänd skottordning.

Inte bara Christina Vallin är osäker på om hon såg OP falla. Hans Johansson blir också osäker när han tvingas svara mer precist, efter att först ha fått det att låta som att han såg OP falla när han tittade dit efter andra skottet.
Ursäkta att jag är tjatig.

Om OP dödades med första skottet fanns det inget vittne som kunde se tre stående personer på mordplatsen när andra skottet föll. Fysikaliska och medicinska grundlagar sätter stopp för det. Odiskutabelt.

Jag läste diskussionerna avseende skottordningen för länge sedan i tråden. Och efter 2014 har jag deltagit i flera. Hur jag än bär mig åt kan jag inte komma fram till någon annan slutsats än att Lisbet besköts med första. Och då troligtvis med ett vådaskott. Samtidigt som de som har motsatt åsikt verkar tro på en magisk kula. Som fick kulbanan genom Lisbets kappa att gå underifrån och upp. Efter att mördaren satt den första i övre delen av Palmes rygg.

Både AB och IM beskriver skottlossningen på liknande sätt. Alltså både bakifrån och snett framifrån. De upplevde det som att gärningsmannen sköt OP två gånger. Skottet mot Lisbet uppfattade de aldrig. Alltså kunde de inte se att mördaren ändrade skottvinkel/armriktning efter att skjutit OP. Samtidigt som de hävdar att de hörde två skott och att därefter föll en person till marken. IM såg två blixtar bakom ryggen på offret som ett exempel.

Jag var inte på plats när det hände. Vittnena är mina ögon och öron. Plus den tekniska analysen. Det ska mycket till för mig och andra att kunna ändra på deras vittnesmål 34 år efter mordet. Utan att varken se eller höra när det skedde.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-18 kl. 09:30.
Citera
2020-03-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Om Jensen var 1.70 och Palme ihopsjunken förr 1.74 nu kanske 1.72.
Tänk då Jensen vältränad spänstig full av adrenalin spänner han sina vadmuskler hälsenorna han sviktar fram. Jag vill hävda att han inte är för kort och kan komma i den vinkeln som gör att skottet går lite nedåt. Alltså skottvinkeln. Vittnena tyckte väl de var jämnlånga? Förstår inte att Pu kan avfärda Jensen med att han var för kort?
Frågan är dock alla backup, hur blev Jensen rekryterad och av vilka? Poliser var det gott om runt om sveavägen. Någon här skulle försöka få tag på listan där från närradions medlemmar men också kolla upp om Jensen hållt föreläsningar i valvet eller hur man träffade varandra. Vilken skjutbana sköt Jensen på i Stockholm när han tränade var det där han träffade andra Palmehatande? eller var det via frimureriet. En fråga till Säpo personal vid denna tiden. Fanns det frimurare eller tempelriddare inom Säpo som bevistade den adress tegnenerlunden 7 och den byggnad som även gick över till kammakargatan oklart vilken

Tycker Pu får gå ut och förklara sig hur de kan påstå att Jensen var för kort.
Är Jensen för kort eller är spåret för hett för Pu att ta i ?
Inom frimureriet sitter domare poliser präster. Vilka var det exakt som var hemma hos Alf Enerström? De va just ur denna samhällsklass.
När sattes maskerna upp i Dekorima? Gjordes det inte sambandsövning med wt inne i dekorima
dagen/dagarna innan? Kan någon några inom Säpo också varit med i samma ordenssällskap som Jensen. Helt obegripligt att Pu avfärdar Jensen som för kort. Var han höger eller vänsterhänt
Här står det bla att frimurarna hade länspolismästare som medlem Holmer? https://civilkurage.org/2018/08/13/goran-skytte-och-aftonbladet-avslojar-frimurarna-1985/
Det kan ju mycket väl vara så att Pu fann något mycket intressant uppe på vinden där på Tallstubbsbacken , dit fam. flyttade runt 1988?
Och att denna "sak" sedan försvunnit.
LJ behöver iofs inte ha varit den som sköt OP, han kan ju ha biträtt (?)
Citera
2020-03-18, 09:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Om Jensen var 1.70 och Palme ihopsjunken förr 1.74 nu kanske 1.72.
Tänk då Jensen vältränad spänstig full av adrenalin spänner han sina vadmuskler hälsenorna han sviktar fram. Jag vill hävda att han inte är för kort och kan komma i den vinkeln som gör att skottet går lite nedåt. Alltså skottvinkeln. Vittnena tyckte väl de var jämnlånga? Förstår inte att Pu kan avfärda Jensen med att han var för kort?
Frågan är dock alla backup, hur blev Jensen rekryterad och av vilka? Poliser var det gott om runt om sveavägen. Någon här skulle försöka få tag på listan där från närradions medlemmar men också kolla upp om Jensen hållt föreläsningar i valvet eller hur man träffade varandra. Vilken skjutbana sköt Jensen på i Stockholm när han tränade var det där han träffade andra Palmehatande? eller var det via frimureriet. En fråga till Säpo personal vid denna tiden. Fanns det frimurare eller tempelriddare inom Säpo som bevistade den adress tegnenerlunden 7 och den byggnad som även gick över till kammakargatan oklart vilken

Tycker Pu får gå ut och förklara sig hur de kan påstå att Jensen var för kort.
Är Jensen för kort eller är spåret för hett för Pu att ta i ?
Inom frimureriet sitter domare poliser präster. Vilka var det exakt som var hemma hos Alf Enerström? De va just ur denna samhällsklass.
När sattes maskerna upp i Dekorima? Gjordes det inte sambandsövning med wt inne i dekorima
dagen/dagarna innan? Kan någon några inom Säpo också varit med i samma ordenssällskap som Jensen. Helt obegripligt att Pu avfärdar Jensen som för kort. Var han höger eller vänsterhänt
Här står det bla att frimurarna hade länspolismästare som medlem Holmer? https://civilkurage.org/2018/08/13/goran-skytte-och-aftonbladet-avslojar-frimurarna-1985/

To be fair vet vi inte vad PU sitter på. Om de redan har en solid lösning så behöver de inte mer än höra sig för om denne dvärg kan ha varit inblandad i periferin
Citera
2020-03-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Kvinnan i Swebbtv-intervjun säger att hennes man hade rakat av sig mustaschen när han kom hem och och var glad för att han visste vem som mördade OP: https://www.swebbtv.se/blogg/435-lordagsintervju-78-palmevittne-om-hur-vapnet-gomdes-pa-vinden-i-spanga
Jag kan inte hjälpa det. Jag tänker direkt på vittnet som i sitt dockhem vittnade om morsesignaler på vinden. Blip, blipp... Där CGÖ senare flyttade in. Som ett bevis för att han deltog i mordet.
Citera
2020-03-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson kan ha haft andra intressanta förutom EAP. Framförallt gäller det hans religiösa kontakter. PU försökte att utreda dessa , men det blev stopp,tystnaden var total.
Det sista åklagaren KG Svensson gjorde i MOP var att skriva ut VG från utredningen. Eftersom han hade alibi vid mordtiden.

Där det ska tilläggas att han inte var en stolle. Eller lättlurad när han pratade med de som gav honom alibi. Det var Holmer och VG som var stollarna. Idag är det en gåta hur någon kan tro att han var mördaren. Hur det gick till i detalj redovisar Wall i sin bok ''Mörkläggning.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-18 kl. 10:29.
Citera
2020-03-18, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag kan inte hjälpa det. Jag tänker direkt på vittnet som i sitt dockhem vittnade om morsesignaler på vinden. Blip, blipp... Där CGÖ senare flyttade in. Som ett bevis för att han deltog i mordet.
Personligen så tycker jag att kvinnans vittnesmål i Swebbtv är mycket intressant. Hon känns mycket övertygande.

Vad gäller räfsan på vinden, morsesignaler och CGÖ, så tycker jag även här att vittnesmålen är intressanta. Dels att vittnet hade erfarenhet av morse och radio och dels för att hata slumpen. Det är just sådana här smått osannolika sammanträffanden som kan leda in på rätt väg.

Men visst är det frustrerande ...
Citera
2020-03-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
To be fair vet vi inte vad PU sitter på. Om de redan har en solid lösning så behöver de inte mer än höra sig för om denne dvärg kan ha varit inblandad i periferin
Var så säker, PU har ingen solid lösning på caset, att lägga fram.
NÄR PU är slutligt nedlagd, så kommer en strålande brigad av svenska virrpannor att fortsätta svamla om alkisen krille P, om walkietalkieMÄN, om stay behind och om fan och hans moster.
Detta förblir en äkta svensk mord-såpa!!
Citera
2020-03-18, 12:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ursäkta att jag är tjatig.

Om OP dödades med första skottet fanns det inget vittne som kunde se tre stående personer på mordplatsen när andra skottet föll. Fysikaliska och medicinska grundlagar sätter stopp för det. Odiskutabelt.

Jag läste diskussionerna avseende skottordningen för länge sedan i tråden. Och efter 2014 har jag deltagit i flera. Hur jag än bär mig åt kan jag inte komma fram till någon annan slutsats än att Lisbet besköts med första. Och då troligtvis med ett vådaskott. Samtidigt som de som har motsatt åsikt verkar tro på en magisk kula. Som fick kulbanan genom Lisbets kappa att gå underifrån och upp. Efter att mördaren satt den första i övre delen av Palmes rygg.

Både AB och IM beskriver skottlossningen på liknande sätt. Alltså både bakifrån och snett framifrån. De upplevde det som att gärningsmannen sköt OP två gånger. Skottet mot Lisbet uppfattade de aldrig. Alltså kunde de inte se att mördaren ändrade skottvinkel/armriktning efter att skjutit OP. Samtidigt som de hävdar att de hörde två skott och att därefter föll en person till marken. IM såg två blixtar bakom ryggen på offret som ett exempel.

Jag var inte på plats när det hände. Vittnena är mina ögon och öron. Plus den tekniska analysen. Det ska mycket till för mig och andra att kunna ändra på deras vittnesmål 34 år efter mordet. Utan att varken se eller höra när det skedde.
Angående skottordningen är det snarare jag som är tjatig.

Det är mycket oklart om vittnen verkligen sett tre personer stå upp efter andra skottet. Christina Vallin och Hans Johansson är bra exempel på det. Hans Johansson beskriver ju att han ser OP bli skjuten av andra skottet och ser honom falla, ända till han får den direkta frågan i rätten: "Såg du när han föll?" Först då visar det sig att han inte vet om han såg det eller bara tar för givet. Ulrika Rytterstål är också osäker.

Carina Pettersson säger att omedelbart efter andra skottet såg hon LP "sitta med något i famnen och skrika".

IM ser hela händelseförloppet. Han märker innan skotten att nu händer det något. Det han ser är någon som bestämt går upp bakom paret med utsträckt arm. Om vi förutsätter att GM inte la en hand på axeln, riktar GM vapnet rakt mot OP:s rygg i det läget. En hand på axeln är mycket osannolikt med tanke på att skottet träffar högt, något nedåtriktat och är inte påsittande. Sedan faller två skott. Enligt IM avlossas alltså första skottet när GM har rak arm, riktad mot OP. Det är rimligt att tänka sig att IM blir chockad av första skottet och av den anledningen inte kan beskriva hur det såg ut när andra skottet avlossades. Det är så han beskriver det.

AB säger liksom IM att det är någonting med GM:s arm. AB tolkar den utsträckta armen som att GM håller om OP. Det är även här rimligt att den utsträckta armen är riktad mot OP:s rygg, men det är dock betydligt osäkrare än IM:s vittnesmål på den punkten.

Någon magisk kula krävs inte. Det räcker med att LP lutar sig bortåt en aning, vrider sig, värjer sig.

Sammanfattning: IM beskriver att OP skjuts först om vi förutsätter att GM inte la en hand på OP:s axel. Alla övriga vittnens uppgifter bör betraktas som osäkra på om de verkligen såg OP falla, vi har ju uppenbarligen tre vittnen som klart och tydligt säger att de faktiskt är osäkra på den saken.

OP kan ha träffats av andra skottet, men jag kan inte se att mer tyder på det. IM:s vittnesmål betraktar jag som mycket väsentligt och trovärdigt när det gäller skottögonblicket. Redan innan skotten reagerar han ju. Att han inte har koll på andra skottet ser jag som helt naturligt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-18 kl. 12:45.
Citera
2020-03-18, 13:29
Medlem
Så här tänker jag nu efter att ha bläddrat lite till i Borgnäs senaste bok.
Säpo förföljer Palme dygnet runt.
Inom Säpo finns folk som blivit smädade omplacerade kränkta och hatar Palme.
ser han som en landsförädare. Inom Säpo ser man Palmes vidlyftiga kvinnoaffärer
Statsråd och livvakter får ibland ställa upp på att städa. Man kommer på att detta skulle man kunna utnyttja

Lisbet är mycket irriterad på detta beteende
Hon har gjort allt för att hålla uppe bilden om den fina lyckliga familjen
inte bara för sin egen del utan för den stora bilden av socialdemokratin som reko hederliga fina ärliga förnuftiga. Inte styrda åt drifter.

Lisbet vill inte tala om närma sig mordet hon anser sig redan dagen efter ha sagt tillräckligt när poliser vill förhöra henne. Hon verkar inte chockad efter bara en dag gått sen mordet.
Lisbet arbetar sen i Geneve inom Unicef vissa påstår att Palme vistades i södra Frankrike/Schweitz. Var hon kvar så länge Palmevar i livet 11 år?

Antingen vistas Palme i Schweitz för han är sjuk o mordet var icensatt.
Detta gillade inte Lisbet och vill inte ta i det med tång o har undvikit allt som har med det att göra

Alternativ 2 är att Säpo förstår att Op är sjuk de hör alla hans tankar när de avlyssnar han o Lisbet. och erbjuder då denna lösning. med teatermord.

Alternativ 3 Palmehatande säpogubbar i allians med några gör en honungsfälla där Palme blir full tappar omdömmet fotograferas med någon flicka/kvinna o fotas med henne av säpo. Det är dessa bilder man blivit lovade att få som gör att man inte berättar för säpo att man ska gå på bio för man misstänker expressen/svd o säpo frimurarna gjort detta. När Palme ska skjutas ser man till o dra ut samtalet så att lisbet ska förstå vad de har för bilder på palme inom säpo. Palme hanterar situationen med att gå därifrån varefter mördaren skjuter palme i ryggen kvar har vi en sårad kränkt 3 barnsmamma lisbet som hört historien om flickan kvinnan det finns bilder av. tillsammans med innersta kretsen dahlgren ebbe så mörkar man allt. Detta baserar jag på hahne som nämnt en såådan rulle med foto. problemet är att hahne supit bort minnet så han vet inte omdetta var kring mordet eller på 70-talet
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-18 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in