2020-03-17, 20:53
Medlem
YP4XQs avatar
Toapapper!
Citera
2020-03-17, 21:18
Medlem
Så svensken reser för i genomsnitt 100000kr per person, inräknat ALLA medborgare? Spädbarn till pensionärer, bidragstagare och höginkomsttagare?

Aldrig.

Där är inräknat mååååånga jobbresor - mao företag som som står för absolut största delen av notan.
Citera
2020-03-17, 21:19
Medlem
Duerfs avatar
Jag misstänker att folk kommer spara mer och bygga upp buffertar.
Citera
2020-03-18, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och de 1000 miljarderna, vad händer med dem? De finns bevisligen, åtminstone just nu.

Det är ganska naivt att tro att alla de personer som planerat en resa under 2020 redan lagt undan de pengar som de tänkt spendera på resan. En inte obetydlig del köper resan på avbetalning eller har tänkt lägga undan pengar månaderna innan. Några har givetvis en del sparat men långt ifrån alla.
Detsamma gäller företagens resande. De tar pengarna ur befintligt kassaflöde. Minskar inkomsterna så drar företagen ner på utgifterna.
Citera
2020-03-18, 09:11
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Det är ganska naivt att tro att alla de personer som planerat en resa under 2020 redan lagt undan de pengar som de tänkt spendera på resan. En inte obetydlig del köper resan på avbetalning eller har tänkt lägga undan pengar månaderna innan. Några har givetvis en del sparat men långt ifrån alla.
Detsamma gäller företagens resande. De tar pengarna ur befintligt kassaflöde. Minskar inkomsterna så drar företagen ner på utgifterna.
Jojo men effekten blir den samma. Pengarna kommer ju finnas kvar i hushållet. Dock är summan en hundradel av den som TS skrev.
Citera
2020-03-18, 09:14
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Mer blattar....🙄

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vi kan väl ta hit lite flera apor? Sätt in alla lediga flygplan att hämta hit så många det går ifrån MENA. Snälla!
Det mina vänner är redan på gång! Your wish is their command!

https://nyheteridag.se/regeringen-infor-inreseforbud-asylsokande-fortfarande-valkomna/
Citera
2020-03-18, 09:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Så lånade pengar är inte använda pengar? Det är ett nytt sätt att se på pengar och lån. Du är kanske yngre än jag.

Faktum kvarstår att min familj har 70k över i sommar. Jag har inte fått ett enda tips vad jag ska göra med dem.
Citera
2020-03-18, 09:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Jojo men effekten blir den samma. Pengarna kommer ju finnas kvar i hushållet. Dock är summan en hundradel av den som TS skrev.
1000 miljarder är naturligtvis globalt. Fast 1% av detta är 10 miljarder bara i Sverige, ett inte obetydligt belopp. Till detta kan man lägga lika mycket sparat pga minskade biobesök, restaurang, hotell, konserter.

Jag börjar mer och mer tänka att corona faktiskt är en gigantisk överflyttning av kapital och förmögenhet mellan människor. Från de som råkar jobba med upplevelser. Till människor som jobbar med, vad?

Själv har jag en internetbutik som säljer varor som inte behövs typ antikviteter. Internet-handlare kan jag tänka mig ligger bra till för extra inkomster det kommande halvåret.
Citera
2020-03-18, 09:19
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
1000 miljarder är naturligtvis globalt. Fast 1% av detta är 10 miljarder bara i Sverige, ett inte obetydligt belopp. Till detta kan man lägga lika mycket sparat pga minskade biobesök, restaurang, hotell, konserter.

Jag börjar mer och mer tänka att corona faktiskt är en gigantisk överflyttning av kapital och förmögenhet mellan människor. Från de som råkar jobba med upplevelser. Till människor som jobbar med, vad?
Politik och polisiär verksamhet.
Citera
2020-03-18, 09:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
De pengarna kommer nog staterna behöva för att rädda alla flygbolag från konkurs. Vi kommer ju faktiskt att behöva att resa efter corona.
I så fall tvingas de som inte flyger att betala kostnaderna för de som flyger, eller ställt in sitt flyg. Jag har svårt att se att det är möjligt politiskt? Om inte alla partier rakt av erkänner att miljöpolitik bara är tjafs.
Citera
2020-03-18, 11:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Faktum kvarstår att min familj har 70k över i sommar. Jag har inte fått ett enda tips vad jag ska göra med dem.

Sätt dem på sparkontot tills en vändning verkar synlig, troligen inte förrän till hösten eller kanske nästa sommar. Sedan in med dem på börsen givetvis?

Jag har aldrig förstått tanken att en viss summa "måste" brännas. Kostar alltid på mig det jag vill på semestern, inom rimliga gränser men håller alltid i plånboken oavsett om det är bra eller dåliga tider.
Citera
2020-03-18, 12:38
Medlem
Citat:
Så lånade pengar är inte använda pengar? Det är ett nytt sätt att se på pengar och lån. Du är kanske yngre än jag.

Du menar att folk fortfarande kommer låna pengar till en resa de inte kommer att åka på? Det är dessutom ganska många privatpersoner och företag som kommer få ett minskat kassaflöde framöver så att påstå att "pengarna finns bevisligen" känns inte helt korrekt. Men jag kanske är dum så du får gärna förtydliga exakt var pengarna finns någonstans. Vet inte vad min ålder skulle ha med det hela att göra.

Men som svar på din fråga. Spara pengarna till en längre resa nästa år eller placera dem på börsen när det lugnat ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in