2020-03-18, 16:52
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så lånade pengar är inte använda pengar? Det är ett nytt sätt att se på pengar och lån. Du är kanske yngre än jag.

Faktum kvarstår att min familj har 70k över i sommar. Jag har inte fått ett enda tips vad jag ska göra med dem.

Fan va coolt då att du har 70k över i sommar och har ingen aning om vad man kan göra med dom. Har ingen ens gett dig random tips på hur du kan sätta sprätt på 70 pistoler? Du kanske har ett gammalt sätt att se på pengar och -eller lån, om kakorna nu är lånade.
Jag vet minst 70 tusen sätt du kan spendera dom pengarna på, bara ropa ut så kommer jag med tips! Fast du kanske är äldre än mig.

Edit. On topic, jag tror vi kommer använnda pengar på tjänster och varor i framtiden precis som vi gjort i dåtiden.
Senast redigerad av Lazie 2020-03-18 kl. 16:57.
Citera
2020-03-18, 17:37
Medlem
Londons avatar
Men snälla, det är inte hushållen som utgör flygbolagens mest frekventa resenärer om vi räknar bort TUI.

Företag låter normalt sett inte sina anställda flyga för nöjes skull. De flyger för att göra affärer. Mindre flyg innebär mindre affärer, mindre investeringar, avstannande projekt osv.

Frågan är ungefär lika intelligent ställd som:

”Vad ska Volvo Lastvagnar göra med alla pengar de sparar på att inte tillverka lastbilar?”
Citera
2020-03-19, 17:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Men snälla, det är inte hushållen som utgör flygbolagens mest frekventa resenärer om vi räknar bort TUI.

Företag låter normalt sett inte sina anställda flyga för nöjes skull. De flyger för att göra affärer. Mindre flyg innebär mindre affärer, mindre investeringar, avstannande projekt osv.

Frågan är ungefär lika intelligent ställd som:

”Vad ska Volvo Lastvagnar göra med alla pengar de sparar på att inte tillverka lastbilar?”
Frågan är väl snarare "Vad ska Volvo göra med sina pengar när de fattar att de inte behöver flyga så mycket utan kan använda skype/internet?".

Å andra sidan behöver inte ett företag fråga. Mindre kostnader ger högre vinst, som delas ut till aktieägarna. Vår familj har just gått med 70k vinst. Eftersom vi inte delar ut den så kvarstår TS, ditt svar ger ingen ledtråd.
Citera
2020-03-19, 19:46
Medlem
Londons avatar
Citat:
Frågan är väl snarare "Vad ska Volvo göra med sina pengar när de fattar att de inte behöver flyga så mycket utan kan använda skype/internet?".

Å andra sidan behöver inte ett företag fråga. Mindre kostnader ger högre vinst, som delas ut till aktieägarna. Vår familj har just gått med 70k vinst. Eftersom vi inte delar ut den så kvarstår TS, ditt svar ger ingen ledtråd.

”Vinst”? Du kan isf gå med än mer vinst om ni slutar resa i din familj för all framtid.

Ni kan även gå med ytterligare vinst om ni slutar med kostnader för julklappsinköp, bostad och mat för barnen. För den som värderar resan (och övrigt nämnt) mer än kostnaden är dock det hela en förlust. Med detta sagt är det fortfarande inte privatresenärer som påverkar bulken av flygningar.

Skype. Vet inte vad du har för arbetsgivare eller om du kanske är egen företagare men får gissa att du är verksam i ett mindre lokalt bolag? Att samla en företagsledning,stryrelse eller ens projektgrupp och få till ett produktivt möte över Skype är milt uttryckt utmanande. Vill du förhandla en stor affär med ett japanskt bolag över en laptop med webbkamera?

I mitt bolag försöker vi göra det bästa av situationen i nutid men jag ser fram emot när vi åter kan resa och få igång produktionen igen. Företag reser och träffas av en anledning så mitt svar gav alla ledtrådar du behöver.
Citera
2020-03-19, 19:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
”Vinst”? Du kan isf gå med än mer vinst om ni slutar resa i din familj för all framtid.

Ni kan även gå med ytterligare vinst om ni slutar med kostnader för julklappsinköp, bostad och mat för barnen. För den som värderar resan (och övrigt nämnt) mer än kostnaden är dock det hela en förlust. Med detta sagt är det fortfarande inte privatresenärer som påverkar bulken av flygningar.

Skype. Vet inte vad du har för arbetsgivare eller om du kanske är egen företagare men får gissa att du är verksam i ett mindre lokalt bolag? Att samla en företagsledning,stryrelse eller ens projektgrupp och få till ett produktivt möte över Skype är milt uttryckt utmanande. Vill du förhandla en stor affär med ett japanskt bolag över en laptop med webbkamera?

I mitt bolag försöker vi göra det bästa av situationen i nutid men jag ser fram emot när vi åter kan resa och få igång produktionen igen. Företag reser och träffas av en anledning så mitt svar gav alla ledtrådar du behöver.
Corona-sparandet är inte beroende av beslut från vår familj. Hade vi valt själva hade vi rest. Det är därför TS finns. Du vägrar fortfarande ge förslag på vad vi ska göra med 70k. Du verkar snarast upprörd över att vi har dem?

Jag äger ett IT-bolag och har i 25 år jobbat i andra stora IT-bolag och varit på möten i de många länder i Europa. I vissa sammanhang bör man träffas. Men har man väl upparbetat en personlig kontakt går det utmärkt att video-träffas efter det.

Har även jobbat på SAS Data, som ligger i tre länder med personal som har tre olika syn på allting. Gissa om vi flög mycket mellan hubbarna.

Visst kan du bete dig som den uppblåsta besserwisser du är. Bara det att du råkar göra det mot en som är större, erfarnare och kunnigare än du. Sannolikt gnager vårt semester-belopp 70k.
Citera
2020-03-19, 20:21
Medlem
Londons avatar
Citat:
Corona-sparandet är inte beroende av beslut från vår familj. Hade vi valt själva hade vi rest. Det är därför TS finns. Du vägrar fortfarande ge förslag på vad vi ska göra med 70k. Du verkar snarast upprörd över att vi har dem?

Jag äger ett IT-bolag och har i 25 år jobbat i andra stora IT-bolag och varit på möten i de många länder i Europa. I vissa sammanhang bör man träffas. Men har man väl upparbetat en personlig kontakt går det utmärkt att video-träffas efter det.

Har även jobbat på SAS Data, som ligger i tre länder med personal som har tre olika syn på allting. Gissa om vi flög mycket mellan hubbarna.

Visst kan du bete dig som den uppblåsta besserwisser du är. Bara det att du råkar göra det mot en som är större, erfarnare och kunnigare än du.

Upprörd över att ni missat en trevlig upplevelse från en fin resa? Nej, känner inte dig och min empatiska förmåga är dessvärre inte så stor att jag blir ledsen av att läsa om detta på ett internetforum.

Däremot verkar vi således nu överens om att ni förlorat på situationen, inte gjort en vinst, när ni egentligen föredragit resan? Var TS främst att din familj önskade tips på hur man bäst konsumerar 70k? Gillar ni resa är väl en ganska rimlig ansats att spara pengarna och hoppas att möjligheterna till resor förbättras i närtid.

Har haft stor nytta av sas data warehouse hos mina två förra arbetsgivare, gissar och förutsätter att ni inte flög mellan länderna av nöje. Hos min nya arbetsgivare har jag haft stor nytta av flygbolaget SAS då fysiska möten fodras för de affärer vi gör.

Är längre än de flesta och större försöker jag undvika att bli genom medveten kost och motion. Mäta penislängd och sysselsättning utifrån arbetsgivare hade jag vunnit av vad jag kan läsa mig till i ditt svar men det var väl inte det som var syftet med TS?

Återigen, inställda flyg är inte en vinst för någon. Särskilt inte för företag där dessa är en förutsättning för att tjäna pengar på sin core business.
Senast redigerad av London 2020-03-19 kl. 20:26.
Citera
2020-03-20, 16:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Återigen, inställda flyg är inte en vinst för någon. Särskilt inte för företag där dessa är en förutsättning för att tjäna pengar på sin core business.
Inställda flyg är en vinst för miljön och för alla människor och företag utom för de som jobbar i flygbolagen och som servar dem. När du förstår att corona visar på en bättre värld än att familjer reser jorden runt ett halvt varv varje sommar och bränner 70k av sina surt förvärvade pengar, eller att SAS Data-anställda tar flyget till Oslo för att få en rolig lunchkonversation, så kommer även du att se ljuset.

Såg att G7-ledarna inklusive Trump ska mötas via skype denna gång. Kan vara en ledtråd.

Vet dock fortfarande inte var jag ska göra med pengarna jag sparat när jag slapp ta årets idiot-flygning med familjen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-20 kl. 16:26.
Citera
2020-03-20, 16:36
Medlem
Riv hela Rinkeby, hela Alby, hela Rosengård,
stötta flygbolagen som flyger bort återvändare!
Sedan är pengarna slut!
Citera
2020-03-20, 16:41
Medlem
Dessa 1000 miljarder är inte 1000 miljarder längre på grund av börskraschen. I en välmående ekonomi så drar flygbolagen in dessa pengar, men då har företagen ett värde på börsen etc. vilket kan användas som en garanti för att kunna betala anställda. Om ett företag dyker i värde eller en minskad vinst så måste man sparka och bevara vinsten i bolaget. Pengarna finns därmed inte på marknaden och kan inte användas.

En stor anledning till olika valutors värdeminsking beror på att samtliga stater "hämtar hem" pengar för att sitta på dom tills ekonomin stabiliseras. Pengarna finns då heller inte på marknaden. Så 1000 miljarder är bara 1000 miljarder i en välmående ekonomi i detta fallet.

Grundprincipen inom kapitalism... dvs ett konstant flöde av pengar genom konsumption som genererar skatteintäkter.

Det är också därför Riksbanken sänker styrräntan... för att folk ska kunna fortsätta att konsumera genom att låna pengar billigare.

Riksbanken köper då statsobligationer som en slags artificiell igånghållning av konsumtionen. Ett luftslott.
Senast redigerad av joeykiller 2020-03-20 kl. 16:51.
Citera
2020-03-20, 18:56
Medlem
Londons avatar
Citat:
Inställda flyg är en vinst för miljön och för alla människor och företag utom för de som jobbar i flygbolagen och som servar dem. När du förstår att corona visar på en bättre värld än att familjer reser jorden runt ett halvt varv varje sommar och bränner 70k av sina surt förvärvade pengar, eller att SAS Data-anställda tar flyget till Oslo för att få en rolig lunchkonversation, så kommer även du att se ljuset.

Såg att G7-ledarna inklusive Trump ska mötas via skype denna gång. Kan vara en ledtråd.

Vet dock fortfarande inte var jag ska göra med pengarna jag sparat när jag slapp ta årets idiot-flygning med familjen.

”Ok”.

Du är nu upplyst och vill sluta flyga? Fine!

Mitt andra tips för hur du konsumerar dina 70k blir isf att stötta restaurangnäringen i din närort med ett par bättre kvällar ute. Både familj, vänner och anställda kan få glädje från er inställda resa om du håller ner kostnad per kuvert lite. Inte minst restaurangägarna som är i stort behov av detta i dessa dagar. Beställ dock inget kött, inte bra för miljön sade Greta. Försök även säkerställa att samtliga tar sig till restaurangen till fots.

Önskar i övrigt dig och din familj trevliga framtida långweekends i förbisedda metropoler och kulturella arv som Mjölby och Skinnskatteberg! Glöm inte att smörja in er om solen är framme.
Citera
2020-03-21, 09:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
”Ok”.

Du är nu upplyst och vill sluta flyga? Fine!

Mitt andra tips för hur du konsumerar dina 70k blir isf att stötta restaurangnäringen i din närort med ett par bättre kvällar ute. Både familj, vänner och anställda kan få glädje från er inställda resa om du håller ner kostnad per kuvert lite. Inte minst restaurangägarna som är i stort behov av detta i dessa dagar. Beställ dock inget kött, inte bra för miljön sade Greta. Försök även säkerställa att samtliga tar sig till restaurangen till fots.

Önskar i övrigt dig och din familj trevliga framtida långweekends i förbisedda metropoler och kulturella arv som Mjölby och Skinnskatteberg! Glöm inte att smörja in er om solen är framme.
Det intressanta med corona, och att lyfta blicken över naveln, är att en resa till Skinnskatteberg kan vara lika intressant som en solsemester i Thailand. Om man har den rätta andan och motivationsfaktorn. Men visst kan man vara kvar i kommersens garn även efter corona, och t.o.m. tro att det är det enda rätta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in