2020-03-16, 08:56
Medlem
Vanstertrollets avatar
Om stället tvingas stänga igen pga viruset borde väl TS ha rätt till statlig lönegaranti eller?
Citera
2020-03-16, 09:03
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror helt på i vilken situation man befinner sig i. Är man nyanställd och jobbar på ett litet företag så är det kanske inte så smart att inte vara med i A-kassan. Själv är jag inte med i A-kassan men har jobbar inom ett stort företag och har snart varit där i 40 år så jag är inte orolig.

Ok boomer.
Citera
2020-03-16, 09:06
Medlem
Är du alkoholiserad? Varför har du inga pengar sparade? Trodde varje svensk tog eget ansvar och hade minst ett halvårs månadslöner sparade...
Citera
2020-03-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kommer ju bli ett helvete för alla snart som inte är med i A-kassan. Har ni era hus och bilar oxå oförsäkrade eller 🙄

Ja, visst är det märkligt hur många yngre resonerar nuförtiden. Att vara med i A-kassan borde vara en självklarhet för var och en som har lyckats få en anställning. Tyvärr är det för många som resonerar "det händer inte mig". När det sen händer vaknar man och beklagar sig och tror att någon annan skall lösa deras problem.
Citera
2020-03-16, 10:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

ska vart med i ett år och jobbar i 6 månader senaste 12 mån om jag inte minns helt fel.
Citera
2020-03-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10070
Kostar ju säkert 100:- i månaden två paket cigg för fan!
Köpte ett paket prince till en polare i helgen kostade fan 68spänn helt sjukt !
Citera
2020-03-16, 11:11
Medlem
Vet inte hur det fungerar idag men för ca 10 år sedan när jag senast hade koll på hur det fungerade så måste man vara medlem minst 1 år innan man kan får ersättning. Därefter som måste man för att fylla på med 300 nya dagar att stämpla jobba ett visst antal timmar under 6 månader.
Citera
2020-03-16, 11:12
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Om stället tvingas stänga igen pga viruset borde väl TS ha rätt till statlig lönegaranti eller?

Länsstyrelsen betalar ut max 3 månader eller 3 prisbasbelopp av innestående lön i ett företag som har gått i konkurs. Efter konkursen utgår ingen lön.

TS har fått lön hittills. Kursar arbetsgivaren nu utan innestående löner får TS inget.
Citera
2020-03-16, 16:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
jag skrev det bara eftersom jag tycker att folk borde varit förbereda på detta för alla visste att det skulle bli såhär på det ena eller det andra viset,corona eller nån annan skit som utlöste detta.

du vet inte vad som ligger bakom,jag ville jobba men det gick inte inte.
jag och min familj,barn och förfäder har jobbat hårt och byggt upp det här landet sen skatt började införas här i svea rike,jag skäms absolut inte för att utnyttja min försäkring som jag betalt in,vet dock att min förtidspension kommer staten plocka på det ena eller andra viset nu när det blir svåra tider,och du kan nog glömma pensionen i det här landet det hoppas jag du förstår.

hade jag varit frisk nog hade jag lämnat skutan redan för 20 år sen för jag såg redan då vart det barkade,hade det inte varit corona så hade det varit nåt annat som utlöste den här lågkonjukturen det vet alla som följt med lite.
kommer bli ett blodbad utan dess like i sverige, nu när vi misskött landet innan med den här sinnessjuka invandringen och alla tusentals miljarder vi lagt på "klimatet",är övertygad om att vi hade klarat den här krisen hyffsat bra om vi inte hade haft dom här djupa hålen vi kastat pengarna i.

blev lite rörigt det här😅har precis vaknat men jag tror budskapet gick fram,ska ut på min morgonrunda nu så jag vaknar till😅

Som du säger så vet jag inte vad som ligger bakom. Jag var inte ute för klanka ner på dig utan mer sättet du skrev på.
Ja du pengar och annat till invandringen finns det tydligen hur mycket som helst till. Sen hade vi nog klarat krisen betydligt bättre om människorna inte blivit så jävla hysteriska pga corona viruset. Det verkar som att folk tror att jorden ska gå under.😁
Citera
2020-03-16, 19:47
Medlem
Innebär att du inte kan sitta hemma och spela wow se det som en chans att ta tag i ditt liv?

Hoppas det kraschar rejält så att dem måste skruva ner alla generösa bidrag
Citera
2020-03-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.
Du ska vara medlem i minst 6 sammanhängande månader för att vara berättigad A-kassa.
I värsta fall får du alfa-kassa istället och ersättningen ligger på ca 4600:- per månad.
Citera
2020-03-17, 01:04
Medlem
gunnarks avatar
Förr var det att man skulle ha jobbat ett år

och sen så hade man 350 stämplingsdagar,och dom rutinerade såg till att komma ut i jobb i minst 75 dagar,innan dina 350 dagar hade gått,för då fick du 350 nya dagar,minus dom dagarna du hade kvar innan dom första 350 dagarna hade gått ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in