2020-03-18, 01:56
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Profeten Greta Thunberg ligger ju bakom det här såklart.

Vad hatar hon mest? Flyget. Det har fullständigt kollapsat redan.

Vad hatar hon näst mest? Gamlingarna som stal hennes barndom. De dör som flugor.

Vad värnar hon om? Barnen. Planetens framtid. De blir knappt sjuka av Coronaviruset.

Skämt å sido så är scenariot med den ekonomiska bubblan och vårt sätt att leva verkligen satt på prov.
Nåväl, du kan inte kalla henne för en falsk sådan iallafall då
Citera
Medlem
Alltså, det här viruset är ju helt jävla harmlöst för den absoluta majoriteten. Jag förstår varför man tar i som man gör i detta läge, men hysterin och de ekonomiska konsekvenserna kommer vara enormt mycket värre än själva viruset. Jag skulle till och med våga mig på att gissa att väldigt många här redan haft viruset utan att känna av ett jävla piss.

Citat:
Dödsfallet ledde till ett forskarexperiment där alla 3 300 invånare i Vo Euganeo testades, oavsett om de visade symtom eller inte.

Efter första omgången av tester visade sig tre procent av byns befolkning vara smittad. Minst hälften av dem hade inga symtom, uppger Financial Times och La Repubblica.

Alla som testats positivt isolerades tillsammans med alla de träffat och efter ungefär tio dagar genomfördes en ny testrunda. Då blev resultatet att andelen smittade sjunkit till 0,3 procent.

80-90 procent av alla fall i den här pandemin kommer att vara extremt lindriga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halften-av-de-smittade-saknade-symtom
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
? Vad är det för fråga. Självklart är worst case att viruset muteras till något obotligt och sedan sprids så enkelt som i luften. Någon som dock aldrig kommer ske, det här är ingen tråd för spekulering

Det är 50% spekulationer här och länkar till friatider och Aftonbladets skitsnack.

Så jo en helt okej fråga. Och om 10 sekunder är det 500 inlägg efter mitt så spela roll. Sov gott
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Har Frankrike en äldre befolkning än Tyskland generellt sett? Tänker på att det är så stor skillnad i antal dödsfall även fast Tyskland har typ 1500 mer konstanterade fall, 26 kontra 175.

Den kan ju ha muterat, ny genpool, nytt virus?

Varför i helvete gick man inte efter försiktighetsprincipen?

Edit:
Ska vi göra samma misstag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Fråga grannarna, de här och de förra om jag är sinnessjuk. Eller om de förstår att jag undrar om de kommer sätta hostan i halsen i ett stort: Skrattar bäst, skrattar sist.

Dödligheten ökar för att tiden går och de som är svårast sjuka slutligen inte kan räddas. Vi pratar alltså om veckor. Sedan så skiftar det givetvis från hur länder testas och vilka som gjort det. Dom jag nämnt fick jag inte testa mig eftersom jag inte visste om jag var sjuk eller om det var biverkningar på Ritalin. Det var precis innan utbrottet. De jag varit i kontakt med som flugit från Asien då kom från ett land utan smitta och ingen förutom jag blev dålig. Exet var sjuk samtidigt iofs men med helt andra, nåväl nästan, symptom.

Jag är friskare än många andra. Det finns orsaker till historier som när blixten slagit ner under predikan för att ingen församlingen bättrat sig, bara prästen. Jag säger inte att jag är särskilt troende men om jag är galen är du samtidigt otroligt korkad.

Självklart tror ingen. IS kräver att terrorister inte åker hit till Europa, inte heller lämnar de som redan är här. Det betyder något som inte bara har med tro eller sekter att göra. Man ska respektera det farliga med naturen. Vi är alla skapta på samma vis med likartade kroppar. Antingen tror religiösa galningar att något stort sker, eller så tror de dumma på ingenting, inte ens det de har framför näsan. Men de tror på den egna föreställningen. Vem säger att det inte är din egen som är galen?

I Sverige obducerade vi i en större omfattning om kommer få bättre siffror för covid-19 relaterade dödsfall. Andra länder kommer inte kanske presentera detsamma. Bli nog mycket dunkelt i det här. Det finns något värre än galenskap, ren och skär dumhet.

Dödligheten ökar därför att det finns ett enormt mörkertal. Tror du seriöst att ens en bråkdel av de som är sjuka är konstaterade fall? 3-4 miljoner smittade enbart i Wuhan är rimligt.
Citera
2020-03-18, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det värsta som kan hända är att dödligheten tickar upp till 0.9% p.g.a. enorma belastningar på sjukvården.

Hur kan det ticka upp till 0.9

När den beroende på hur man väljer att räkna ligger mellan 4.2-9% dödlighet med vård?
Citera
2020-03-18, 01:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Fråga grannarna, de här och de förra om jag är sinnessjuk. Eller om de förstår att jag undrar om de kommer sätta hostan i halsen i ett stort: Skrattar bäst, skrattar sist.

Dödligheten ökar för att tiden går och de som är svårast sjuka slutligen inte kan räddas. Vi pratar alltså om veckor.

Svenskarna har i mångt och mycket börjat isolera sig redan, varpå smittspridningen minskats rejält bara de senaste dagarna.

Olikt medborgarna i många andra länder, så väntar inte svenskar på myndigheters pekpinnar innan de börjar vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra smittspridning.
Citera
2020-03-18, 01:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är därför det är viktigt för staten att se till att hushållen klarar sig de kommande månaderna.
samt att skadorna blir så små som möjligt.

Ett par realistiska åtgärder skulle kunna vara att:

Ge storbolagen möjligheten att låta personalen gå ned i lön med 30%, låta A-kassan ta 35% av kostnaderna och arbetsgivaren 35% samt slippa sociala avgifter.

Tvinga bankerna att skippa räntor och amortering på privatpersoners huslånen tills ekonomin åter är igång.

Ge småföretagarna o enmanföretagen A-kassa så länge deras verksamhet är nere/vilande eller ekonomin åter är igång.

Detta borde kunna kickstarta Svensk ekonomi om ett år.

Eller ge folk medborgarlön temporärt, säg 10K efter skatt. De flesta klarar sig, en del går under. Det här är en nödsituation, utvärdera - tänk om.
Citera
2020-03-18, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Hur kan det ticka upp till 0.9

När den beroende på hur man väljer att räkna ligger mellan 4.2-9% dödlighet med vård?

Skulle gärna vilja veta hur du har koll på hur många i världen som är smittade?
Citera
2020-03-18, 02:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Alltså, det här viruset är ju helt jävla harmlöst för den absoluta majoriteten. Jag förstår varför man tar i som man gör i detta läge, men hysterin och de ekonomiska konsekvenserna kommer vara enormt mycket värre än själva viruset. Jag skulle till och med våga mig på att gissa att väldigt många här redan haft viruset utan att känna av ett jävla piss.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halften-av-de-smittade-saknade-symtom

Kan inte du ta då och besöka sjukhusen, även andra offentliga ställen och bevisa att det är inget?
Citera
2020-03-18, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Skulle gärna vilja veta hur du har koll på hur många i världen som är smittade?

Det gör ingen. Men man kan bara gå på den statiskt som finns.

Visst lägg på en nolla eller 2 stycken 00 bakom smittade i världen. Men då lär samma gälla dödsfallen.
Citera
2020-03-18, 02:02
Medlem
Nu går jag och lägger mig.

Här är nu karta med allt uppdaterat av det jag kan hitta (och jag har letat).

Från förra kartan har många distrikt uppdaterats och dessutom delade jag in Österrike i sina 9 bundesrepubliker.

https://i.ibb.co/LCdv1Mw/COVID19-20200317-4.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in