2020-03-17, 22:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag gillar som bekant att sanningen förs fram. Men jag undrar om ens jag vill att detta ska bli publikt.... Det är alltså Norges främsta expert på infektionssjukdomar som sitter i TV-soffan och halvgråtande säger att det är fullt möjligt att 150000 norrmän dör innan detta är över.

150000! Det är så högt, för att hon räknar med att sjukvården kollapsar helt, och i princip ingen av de som behöver avancerad vård kan få det. Detta, mina damer och herrar, är en fullständig apokalyps som vi är rakt på väg in i.

På vilket sätt är detta "sanningen"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag tror begränsningen på folkmassor snart blir hårdare än 500 när de inser hur många retards i samhället som inte fattat allvaret.
Kan också vara för att förhindra upppror är min tanke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vet detta. Men vi lever sida vid sida, jag tror inte social distansering kommer leda till att viruset dör ut. Vaccin är minst ett år bort.

Det enda som kan skydda oss är att en del av oss blir immuna.

Du förespråkar nåt slags nedstängning av samhället i flera månader. I hela världen. Det skulle leda till en ekonomisk krasch i paritet med 1929 eller värre. Tiotals miljoner människor kommer dö till följd av kraschen.

Nej!
Om vi genom de steg vi tar gemensamt i EU får ner R0 lite lite under 1, så kommer detta virus självdö.
Är inte alls säkert på att allt kraschar för det. Det kommer bli tufft, men inte krasch mer än det redan är.
Sen får man lätta på restriktionerna lite lite i taget.
Citera
2020-03-17, 22:14
Medlem
18137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Medan i Swe hade man fram till igår policy att 60-80% skulle smittas.(kanske vi har fortfarande)

Det är inte policy att den andelen ska få smittan, det är fakta. Policyn är att hålla nere smittotakten så sjukvården inte kollapsar för att alla får det samtidigt. Men 60-80% kommer få Corona, helt säkert. Efter det har såpass många blivit immuna att spridningen stoppar sig själv. Eftersom sjukdomen inte har något botemedel är detta det enda sättet.

Folk som inte förstår det resonemanget vid det här laget måste vara faktaresistenta på en helt ny nivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Lär dig tänka.
Du är paranoid. Du behöver prata med en psykolog eller läggas in. Fram tills idag har vi bara haft 20 svenskar inlagda på iva i hela Sverige pga Corona.. Vi har ungefär 10 000 smittade. Totalt 20 av 10 000 har lagts in på iva. Du borde ta kontakt med öppenvården. du är ett psykfall.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag tror begränsningen på folkmassor snart blir hårdare än 500 när de inser hur många retards i samhället som inte fattat allvaret.

Att det inte blivit det redan är helt otroligt verklighetsfrånvänt och dumt. Precis som att det varje gång något ska beslutas så ska det skapas nya underlag och lagar osv. Helt koko.
Citera
2020-03-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Ha ha ha! Den där riskerar att bli en klassisk meme!?

ja fast han svarar ju också ungefär 10 till på varje dom hittat smittad, efter den meningen.
Citera
2020-03-17, 22:15
Medlem
Dbloodss avatar
10 000 läkarstudenter ska in och bekämpa epidemin i Italien:

https://www.thetelegram.com/news/world/italy-rushes-new-doctors-into-service-as-coronavirus-deaths-rise-above-2500-425297/
Citera
2020-03-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag gillar som bekant att sanningen förs fram. Men jag undrar om ens jag vill att detta ska bli publikt.... Det är alltså Norges främsta expert på infektionssjukdomar som sitter i TV-soffan och halvgråtande säger att det är fullt möjligt att 150000 norrmän dör innan detta är över.
Det er hun ikke. Her kan du selv sjekke hennes status som er - allmennmedisin og reumatologi.

https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/personVis?type=PERSON&pnr=1109&la=no
Citera
2020-03-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabberwok
Och betänk: årligen dör 10 miljoner människor på jorden till följd av säsongsinfluensa!

Du har ett enormt tankefel här. Det är precis som människor som har svårt att greppa att universum är oändligt.

Varför ska det vara så svårt att förstå? Du kan bara jämföra antal döda i säsongsinfluensa med om vi släpper corona lös. Influensavirus härjar fritt, men vi har vaccin, vi kan delvis vara immuna. Låt corona vandra runt bland miljarder som inte har någon immunitet. Det är några promille av de som smittas i influensa som dör. Coronaviruset har lågt räknat 1% dödlighet. Förstår du hur stor skillnad det är?

Dessutom har du fel på fler sätt, det dör 250 000 - 650 000 människor om året i världen av influensa. Högt räknat. Källa:WHO

Och betänk: allt det du skriver är exakt det beteende som gör att över 300 människor dör om dagen i Italien.
Citera
2020-03-17, 22:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Helt ärligt så är ju USA sjukt mycket bättre rustade för en pandemi av en anledning som många kanske inte tänker på, Amazon. De har ju i princip allt och man kan få leveranser gratis nästa dag.

Kom ihåg även att USA är rustat till tänderna. De har fältsjukhus att använda om det behövs..
Citera
2020-03-17, 22:17
Medlem
Coronavirus Kronisk nedsatt lungkapacitet

https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/942114-sa-mar-de-som-blivit-friska-efter-corona-som-frostat-glas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in