2020-03-17, 21:55
Medlem
Någon som känner till orsaken till att dödligheten vid SARS-utbrotten kraftigt underskattades om man beräknade dödligheten med verkliga (döds)fall under pågående utbrott (ungefär som de flesta gör nu)?

Enligt https://www.who.int/csr/sars/archive/2003_04_14/en/ framgår att den 14 april 2003, under pågående utbrott rapporterade WHO om 3139 fall och 144 dödsfall, dvs ca 4,5%. I efterhand har det verkliga värdet på dödlighet korrigerats till 9-10%, dvs det dubbla.

Kan anledningen varit att mörkertalet var väldigt litet vid SARS-utbrottet? Eller missade man dödsfall som man i efterhand har konstaterat orsakade av SARS? Eller mörkade länder/myndigheter dödstalen för att inte skrämma omgivningen?
Citera
2020-03-17, 21:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
NRK kan tydligen inte räkna.

Det är landets främsta expert som säger det, hon har dom kompletta siffrorna. Det enda som hjälper är isolation. Det har är ingen lek.
Citera
Medlem
Citat:
Tablettene brukes mot korona i Japan - men Norge sier nei
I løpet av to dager kan lege Peter Dvergsdal få flydd inn tabletter til behandling av 5000 pasienter. Legemiddelet brukes i Japan og Kina til behandling av koronavirus. Men i Norge sier Statens Legemiddelverk nei.

Ifølge Dvergsdal har han allerede sjekket med den japanske leverandøren. I løpet av et to dager kan Norge få flydd inn nok medikamenter til behandling av 5000 pasienter, ifølge Dvergsdal. Og det er kapasitet til å produsere mer.

Han mener Norge bør kjøpe inn store mengder av medikamentet og la apotekene selge det til dem som kommer med sår hals og lette forkjølelsessymptomer.

- Vi kan unngå sykehusinnleggelser, store lungeskader, dødsfall og å stenge ned hele landet, mener Dvergsdal.
https://www.dn.no/helse/koronaviruset/statens-legemiddelverk/folkehelseinstituttet/tablettene-brukes-mot-korona-i-japan-men-norge-sier-nei/2-1-774976?fbclid=IwAR10oSt9bx7Ey_uhhDqTwJrh5PgOF8ieFf 477ft1NPAk9fiLPqutpVotpoM
.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Herregud.... Jag som inte ens har använt min spis mer än typ tio gånger på 20 år...
Jag äter ALLTID ute varje dag.
Jag kommer att svälta ihjäl om jag tvingas in i karantän.

Till och med när jag var sjuk med 39 graders feber häromveckan så var jag in till stan och köpte dagens lunch.
Du riskerar att smitta andra varenda gång du är ute på dina korväventyr..
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Nej - Vi är många som inte förstår allvaret eftersom det är påhittat, inbillning, trolleri trollera. Är du över 80 och sjuk och svag är det en fara med smittan men vaddå? Det dör nästan 1000 pers varje år i Sverige i lunginflammation, hela samhället lägger av och all verksamhet pausas för att några sjuka gamlingar inte ska kola vippen, detta är tidernas största "råttan i pizzan", jag är förbannade av att svagbegåvade knallhattar påverkar hela samhället att lägga ner allt,
Självklart sitter idrottsledare, tränare och spelare i media och med gravallvarlig min säger en sak,men kan garantera mellan skål och vägg är det annat språkbruk, vika ner sig för att samhället kräver det.
Inget fotbolls em, inget hockey vm. Varför? Det är ju inte klena 80-åringar som deltar.
Unga friska idrottare bekommer inte detta virus.

Hallå Hans "virus "Lindberg - var är du ??

Förstår du inte allvaret så blundar du. Jag är så långt ifrån alarmist man kan komma. Är mycket tveksam till folk som delar alla möjliga bieffekter av viruset såsom sterilitet och organskador. Alldeles för tidigt att styrka sådana teorier.

Men läser man någon annan media än svensk så framkommer det att det även drabbar många yngre hårt..

Av 300 i intensivvård i Frankrike är 150 under 60 år. Italien har så många yngre smittade att vissa sjukhus helt slutat ge respirator till personer över 60 för att prioritera de unga.

Det kvittar att majoriteten är äldre om smittan blir total. För då kommer tusentals yngre också att drabbas hårt.
Citera
2020-03-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Från twitter, person som ligger i koma i Stockholm på tredje dygnet. Det är verklighet. Förstår inte alla som inte tar detta på allvar.

"48 yo. No previous health problems besides average man high blood pressure and a hip surgery a month back. He had been working a lot and just pushing on. Listen to your body folks!"
Fanns även massvis som hamnade i koma pga influensa. Tar det på lika högt allvar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Läkare och forskare ved OUS - Oslo Universitetssykehus - jämför detta med pest och tror kanske 150k normänn vill dö worst case. Och hon gråter nästan på direkt-Tv. "vi måste vakna!" säger hon.

Norge ligger betydlig sämre till en Sverige. Ca 250% sämre om man ser på antalet covid-19 fall per miljon invånare. Bryter den norska vården ihop så kommer många norrmän att dö. Men klarar vården i Norge pandemin kommer inte dödligheten att öka speciellt mycket. Maximalt 10 procent ökad dödlighet i år och samna ökning nästa år om inte tillräckligt stor .immunitet skapats hos befolkningen eller ett vaccin tagits fram
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så enligt di så är det fel på »attityden« hos den som kräver mer substans i ett kritisk situation än anekdotiskt resonemang?

Fråga dig själv varför du väljer att lita på sådant som talar om katastrof utan att du har någon vederhäftig källa och varför du säger att den som ifrågasätter obevisade uttalanden har en »attityd«?

Din inställning gör mig faktiskt rädd. Det är precis den inställningen som gör det möjlig att sprida vad som helst, inte bara SARS-CoV-2, i ett samhälle och fullständigt kollapsa det.

Din inställning får mig att krokna.

Du ser hur det gått i Italien?

Ändå har du i två veckors tid rapat upp dynga och kallat folk för alarmister, vad och vem fan är du?

Du fattar väl att vi kan bli som Italien?

Vad är det som du inte kan ta in?
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-17 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte om du varit ute de senaste dagarna. Vad som redan hänt, utan dina förslag.

Filmstades samtliga biografer stängs.

Mindre folk ute på stan, ( inte Stockholm)

Mindre folk på gallerior och i affärer.

På bussen går man in i bakdörrarna, ingen biljett behöver visas.

På pedeltåget sitter folk på säkerhets avstånd ifrån varandra. Dock, fortfarande biljettkontroll

Gymnasium och högskolor stängs i morgon.

EU:s och Sveriges gränser stängs, dock ej för EU medborgare och norrmän, (Norge är ett högrisk land).

Gamlingar uppmanas att hålla sig inne, (följs, än så länge långtifrån, av alla).

Ser att AT säger att mörkertalet ligger på minst 10 gånger antalet rapporterade fallen.

Men jag tror, absolut, att det vore ide att begränsa folksamlingar och evenemang till maximalt 50 personer.

Däremot tror jag inte att smittan kan "tryckas tillbaka". För det kräver drakoniska åtgärder som inte kan upprätthållas en längre tid. Skall detta pågå i 1-3 år? Då kommer nog t.ex många äldre dö, av ren plågsam tristess.

Mycket bra dock att en test som visar om man redan haft covid-19 kommer snart. Bra, främst, för de som jobbar inom vård och omsorg. Immuniserad vårdpersonal kan jobba utan skyddsutrustning. De som arbetar inom omsorgen och är immuniserad, vet i alla fall att hostan inte beor på covid-19 Men framförallt så kan myndigheterna anpassa sina åtgärder beroende på hur stor del av befolkningen som hunnit fått immunitet.

Det är synd. Eftersom (som du skrev) Norge är ett högriskland. Gränsen borde även gälla EU-medborgare. De enda som tillåts vistas i landet är personer med svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd. Övriga --> UT.
Citera
Medlem
jabberwoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Hur noga är ni när det gäller att inte träffa folk? Vet inte om jag är overkill eller lam . Ett par polare vill ut och käka i helgen men jag tycker det verkar dumt t.ex. Jag studerar men det är ju bara distans så träffar inte folk på så sätt heller. Iom att jag ska vara hemma mycket nu så åkte jag iväg idag och köpte lite grejer till en renovering jag tänkt göra (var ju typ dött på folk). Jag bunkrar inte ett skit utan tar mig till affären när det behövs, går då oftast dit kvällstid när det är ungefär 0 människor där!
Jag lever som vanligt. Bor i en mindre stad där jag som alltid promenerar eller cyklar till jobbet. Jag hör inte till någon riskgrupp. Är 40+ och vid god hälsa.

Äter nyttigt och sover ordentligt. Självklart tvättar jag händerna ofta med tvål och varmt vatten. Flera gånger än vanligt per dag. Rör aldrig vid mitt ansikte och har alltid en liten flaska alkogel i fickan.

Kompletterar sedan flera år med kosttillskott i form av multivitamin med rejält med zink + extra magnesium + D-vitamin och extra C-vitamin samt ginseng. Under de senaste fem åren har jag varit sjuk en enda gång då jag fick en släng av säsongsinfluensa 2018.

Har i tio års tid alltid vaccinerat mig mot säsongsinfluensa eftersom min mor med hjärtfel är klassad som riskgrupp. Så även i år. Besöker inte min mor nu, bara pratar i telefon. Hon umgås med sina grannar under ordnade former.

Jag lunchar med kollegor och ikväll blev det en spontan aw med några vänner efter jobbet. Till barägarens stora glädje. Krögarna har det tufft nu.

Tänker att alla kommer drabbas av coronaviruset förr eller senare. Så även jag. Och för de allra flesta blir symtomen aldrig värre än en vanlig lätt förkylning eller mild influensa. Den dag jag känner minsta antydan till krasslighet håller jag mig självklart hemma.

Jag tar inte i hand längre när jag hälsar. Och betänk: årligen dör 10 miljoner människor på jorden till följd av säsongsinfluensa!

Lev ditt liv! Med omdöme och med respekt för dina medmänniskor!
Senast redigerad av jabberwok 2020-03-17 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är landets främsta expert som säger det, hon har dom kompletta siffrorna. Det enda som hjälper är isolation. Det har är ingen lek.

Då går hon emot all tillgänglig statistik som finns.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Precis, men folk kan ju förfan inte räkna och än värre läsa statistik här på flashback. De flesta går på hörsägen och drar till med siffror ur arslet. 1/2000 omkommer om man är fullt frisk och är mellan 30-39. Idioter det finns på flashback alltså.

Med tanke på att de med "milda symtom" går undet radarn världen över kan man anta att antalet är ännu högre %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in