2020-03-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Din inställning får mig att krokna.

Du ser hur det gått i Italien?

Ändå har du i två veckors tid rapat upp dynga och kallat folk för alarmister, vad och vem fan är du?

Du fattar väl att vi kan bli som Italien?

Vad är det som du inte kan ta in?
Vi bli nog inte ens i närheten av Italien. Vi har inte förutsättningar för det. Totalt i landet har vi haft 20 iva patienter pga Corona läste jag idag.
Citera
Medlem
Gontars avatar
Funderar på det här att yngre människor i Italien vårdas på IVA och även dör. Kan det vara kopplat till rökning? Isf ligger vi i Sverige bra till. https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/listan-har-finns-eus-rokare
Citera
Medlem
Helt ärligt så är ju USA sjukt mycket bättre rustade för en pandemi av en anledning som många kanske inte tänker på, Amazon. De har ju i princip allt och man kan få leveranser gratis nästa dag.
Citera
2020-03-17, 22:10
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
https://www.nrk.no/

Mitt på sidan cirka
Tack! Dåligt letat av mig
Citera
2020-03-17, 22:10
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Du fattar alltså inte värdet i beredskap på plats istället för att vänta på produktion långt bort, oavsett hur snabbt den i teorin ska ske?

Jag vet att lagerhållning kostar långt mer än varan här.
Tredubbelt så mycket beställas och finnas redo om man gör det rätt och skalar med riskbedömning än traditionell långsiktig lagerhållning som är bestämd för en volym.
Citera
2020-03-17, 22:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Tegnell är vettig i Aktuellt nu. Man måste tänka på ekonomin innan man stänger butiker, restauranger m.m.
Mja, det är bara att skjuta problemet framför sig. Får man inte bukt med viruset blir det långvarigare än om man reagerar snabbt. Andra länder och med sämre ekonomi än oss har varit snabba med att vaska fram pengar och lättnader.

Misstänker att man ville vänta tills Maggan skakat fram de där 500 miljarderna och att andra åtgärder typ karensdagen och sjuklönen fallit på plats. Sverige är saktmodiga och agerar trögt, vi som har finansiella muskler i världsklass och världsmästare på att organisera saker (typ ESC).

Tegnell har nog fått order att dra ut på eländet, inte omöjligt att det är därför hoppar så många grodor ur mun på honom, karln måste ju fylla ut tiden. Börjar nästan tycka synd om honom, men det får man akta sig för att göra.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är fan folkmord det han håller på med.

Nu ska du inte vara missunnsam mot den regimtrogna psykopaten. Så blir det när Regimen tillsätter en teknokrati som genast skrider till verket och skapar en institutionaliserad sociopati.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Kolla "Debatten" mitt på sidan. Man får spola tillbaks (om det går att se i Sverige).

https://www.nrk.no/

Jag gillar som bekant att sanningen förs fram. Men jag undrar om ens jag vill att detta ska bli publikt.... Det är alltså Norges främsta expert på infektionssjukdomar som sitter i TV-soffan och halvgråtande säger att det är fullt möjligt att 150000 norrmän dör innan detta är över.

150000! Det är så högt, för att hon räknar med att sjukvården kollapsar helt, och i princip ingen av de som behöver avancerad vård kan få det. Detta, mina damer och herrar, är en fullständig apokalyps som vi är rakt på väg in i.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
vilken skillnad

På Aktuellts påannonsering idag ser man statsminister i Dk säga vi måste stoppa smittan NU NU.

Medan i Swe hade man fram till igår policy att 60-80% skulle smittas.(kanske vi har fortfarande)

Anders säger i Aktuellt att det är SAMMA strategi vi har (se 25-26 min in i dagens aktuellt)

Undrar vad resten av Europa gör med oss när de är smittfria och vi hostar vidare.

Se statminister Mette I DK beslutsamhet i påannonseringen https://www.svtplay.se/video/24741378/aktuellt/aktuellt-17-mars-21-00
Sätter Sverige under the dome ungefär.
Citera
2020-03-17, 22:12
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Funderar på det här att yngre människor i Italien vårdas på IVA och även dör. Kan det vara kopplat till rökning? Isf ligger vi i Sverige bra till. https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/listan-har-finns-eus-rokare

Självklart är det inte fördelaktigt att vara rökare när skiten väl tar sig in i lungorna.
Citera
2020-03-17, 22:12
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte om du varit ute de senaste dagarna. Vad som redan hänt, utan dina förslag.

Filmstades samtliga biografer stängs.

Mindre folk ute på stan, ( inte Stockholm)

Mindre folk på gallerior och i affärer.

På bussen går man in i bakdörrarna, ingen biljett behöver visas.

På pedeltåget sitter folk på säkerhets avstånd ifrån varandra. Dock, fortfarande biljettkontroll

Gymnasium och högskolor stängs i morgon.

EU:s och Sveriges gränser stängs, dock ej för EU medborgare och norrmän, (Norge är ett högrisk land).

Gamlingar uppmanas att hålla sig inne, (följs, än så länge långtifrån, av alla).

Ser att AT säger att mörkertalet ligger på minst 10 gånger antalet rapporterade fallen.

Men jag tror, absolut, att det vore ide att begränsa folksamlingar och evenemang till maximalt 50 personer.

Däremot tror jag inte att smittan kan "tryckas tillbaka". För det kräver drakoniska åtgärder som inte kan upprätthållas en längre tid. Skall detta pågå i 1-3 år? Då kommer nog t.ex många äldre dö, av ren plågsam tristess.

Mycket bra dock att en test som visar om man redan haft covid-19 kommer snart. Bra, främst, för de som jobbar inom vård och omsorg. Immuniserad vårdpersonal kan jobba utan skyddsutrustning. De som arbetar inom omsorgen och är immuniserad, vet i alla fall att hostan inte beor på covid-19 Men framförallt så kan myndigheterna anpassa sina åtgärder beroende på hur stor del av befolkningen som hunnit fått immunitet.

Jag tror begränsningen på folkmassor snart blir hårdare än 500 när de inser hur många retards i samhället som inte fattat allvaret.
Citera
2020-03-17, 22:13
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jag vet att lagerhållning kostar långt mer än varan här.
Tredubbelt så mycket beställas och finnas redo om man gör det rätt och skalar med riskbedömning än traditionell långsiktig lagerhållning som är bestämd för en volym.

Jobbigt när landet där fabriken ligger förbjuder export då.

Och när det gäller kostnad är det också dyrare att låta staten sköta underhåll av järnvägen istället för att lägga den på offentlig upphandling. Skillnaden är att det förstnämnda inte är en samhällsfara och faktiskt fungerar.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-17 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in