2020-03-17, 22:00
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg att vi stänger ner samhället en månad. Sen då? Viruset kommer ju finnas kvar. En veckas normalt och sen stänga ner samhället en månad. I 1,5 år tills vi kanske har ett vaccin.

Tiotals miljoner människor kommer dö i andra sjukdomar till följd av den ekonomiska kollapsen nedstängning leder till.

"Farlig virus - stäng stäng stäng. Ta inga risker. Stäng. " är inte ansvarsfullt

Maskinerna fortsätter gå trots att excesserna klipps. Hur många tror du det behövs för att hålla en modern livsmedelskedja i drift? Skiten är automatiserad bortom din begreppsvärld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Gamla siffror, dom stämmer inte. Tro vad fan du vill, men det här är ingen vanlig influensa.

Vilka siffror?
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabberwok
Jag lever som vanligt. Bor i en mindre stad där jag som alltid promenerar eller cyklar till jobbet. Jag hör inte till någon riskgrupp. Är 40+ och vid god hälsa.

Äter nyttigt och sover ordentligt. Självklart tvättar jag händerna ofta med tvål och varmt vatten. Flera gånger än vanligt per dag. Rör aldrig vid mitt ansikte och har alltid en liten flaska alkogel i fickan.

Kompletterar sedan flera år med kosttillskott i form av multivitamin med rejält med zink + extra magnesium + D-vitamin och extra C-vitamin samt ginseng. Under de senaste fem åren har jag varit sjuk en enda gång då jag fick en släng av säsongsinfluensa 2018.

Har i tio års tid alltid vaccinerat mig mot säsongsinfluensa eftersom min mor med hjärtfel är klassad som riskgrupp. Så även i år. Besöker inte min mor nu, bara pratar i telefon. Hon umgås med sina grannar under ordnade former.

Jag lunchar med kollegor och ikväll blev det en spontan aw med några vänner efter jobbet. Till barägarens stora glädje. Krögarna har det tufft nu.

Tänker att alla kommer drabbas av coronaviruset förr eller senare. Så även jag. Och för de allra flesta blir symtomen aldrig värre än en vanlig lätt förkylning eller mild influensa. Den dag jag känner minsta antydan till krasslighet håller jag mig självklart hemma.

Jag tar inte i hand längre när jag hälsar. Och betänk: årligen dör 10 miljoner människor på jorden till följd av säsongsinfluensa!

Lev ditt liv! Med omdöme och med respekt för dina medmänniskor!
Tycker inte riktigt ditt omdöme tyder på respekt för dina medmänniskor.
Citera
2020-03-17, 22:01
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Bra att du säger emot dig själv.

Du är ingen höjdare på läsförståelse?
Första delen du fetmarkerade avser hur man ska jobba, andra delen avser vår sjukvård/staten ... vilket är ett totalt förfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Letar och letar men går bet. Går detta att se från Sverige?

https://www.nrk.no/

Mitt på sidan cirka
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Letar och letar men går bet. Går detta att se från Sverige?

Vet inte, ska kolla senare.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Fast man fastställer alltid dödsorsak. Det är en provtagning. Så nej, jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Då borde det alltså bli ännu mindre procentandel med det du säger.

Jag menade att andel med milda är högre och andel svåra symtom är lägre än vi kan se.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Man vill kunna baka eget bröd om bröd töms i butikerna.

Det är bara det att det finns fullt med bröd i butikerna.

Varför inte köpa färdigbakat? Folk köper ju allt färdigt i vanliga fall, men nu i ett katastrofläge skall de ställa sig och baka?

Kanske folk börjar bli förvirrade av all stress?
Citera
2020-03-17, 22:02
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du är ingen höjdare på läsförståelse?
Första delen du fetmarkerade avser hur man ska jobba, andra delen avser vår sjukvård/staten ... vilket är ett totalt förfall.

Du fattar alltså inte värdet i beredskap på plats istället för att vänta på produktion långt bort, oavsett hur snabbt den i teorin ska ske?
Citera
Medlem
vilken skillnad

På Aktuellts påannonsering idag ser man statsminister i Dk säga vi måste stoppa smittan NU NU.

Medan i Swe hade man fram till igår policy att 60-80% skulle smittas.(kanske vi har fortfarande)

Anders säger i Aktuellt att det är SAMMA strategi vi har (se 25-26 min in i dagens aktuellt)

Undrar vad resten av Europa gör med oss när de är smittfria och vi hostar vidare.

Se statminister Mette I DK beslutsamhet i påannonseringen https://www.svtplay.se/video/24741378/aktuellt/aktuellt-17-mars-21-00
Citera
Medlem
sannes avatar
Den här videon borde Socialstyrelsen se, där man kan montera ihop andningshjälp som är mobila.

Video 7:18.

https://www.youtube.com/watch?v=MoisrCTu0SY
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Sprittillverkning?

Haha ja, enda vettiga jag kan tänka mig. Då kan man åtminstone supa sig full varje kväll, om världen så håller på att gå under
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in