2020-03-19, 13:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ganska många sitter för till ex olovlig körning, mindre narkotikabrott och så vidare (småbrott i smmanhanget. Ett utsläppande skull minska risken att anstalter rasar i hop på grund av sjuk personal som ger chansen till de värre fångarna att rymma och slippa upplopp mm. Omvandla de som har 3 månader eller mindre till böter i stället.

Det kan jag köpa.
Citera
2020-03-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var inget förslag, men din lösning är alltså att fortsätta som vanligt?

Nej, men man behöver förstå att lockdown endast fungerar under en mycket kort period och att det inte är möjligt under den perioden att helt svälta ut viruset. Man kan bara platta till kurvan och det behöver man göra vid rätt tidpunkt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det som folk bör oroa sig för är den politik som Irene Svenonius och Filippa Reinfeldt företräder som orsakar bristfällig sjukvård när den behövs.

Håller verkligen med.
Off topic

Nya karolinska som skulle varsla massor med läkare och som kostat enorma pengar och en sjuvårdsdirektör (Svenonius) som får jobba vidare fastän hon är misstänkt för jäv. Ja det händer nog bara i Sverige.

PS, jag vet att hon är kommundirektör idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det dör miljontals barn i världen av svält som går att förhindra. Sover du sömnlös över det?

Inte fan bryr jag mig om multisjuka 85-åringar dör när ingen bryr sig när barn dör.

Hur många gånger ska jag säga till dig att svältande barn på andra sidan jordklotet inte överbelastar svensk intensivvård. Du vägrar lyssna. Jag fattar inte varför.
Väldigt få kan med handen på hjärtat säga att man orkar agera när 85åringar dör. Väldigt få kan med handen på hjärtat säga att man orkar agera när barn i en annan världsdel svälter.

Men det handlar inte om det. Det handlar om att vi kommer ha en fullkomligt grotesk överbelastning på sjukvården som ALLA påverkas av om vi inte med alla medel försöker stoppa smittan.
Citera
Medlem
Jag noterar att ytterliggare ett argument nu läggs fram mot stängning av skolor.
Förutom att
- Barn varken smttar eller blir sjuka (inget vetenskapligt underlag)
- Vårdpersonal försvinner
Löses genom att ge omsorg åt dom.
Samt att dom riskerar att försvinna ändå när vi inte försöker föhindra att dom smittas via sina barn.

Förutom detta så läggs nu mäns våld mot kvinnor till i en samlad organiserad agenda.
Första sida artikel i Expressen tex samt att minister Lindhagen uttalar sig.
Kontentan är iaf att man inte kan stänga för att män inte kan vara hemma med sin fru och barn utan att börja misshandla dom.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Mellon borde definitivt ha stoppats.

Sen förstår jag inte heller varför FHM så hårdnackat vägrat tro på smitta under inkubationstid eller att asymptomatiska smittar. Eller tjafset om att barn inte smittar.

Sen undrar jag om inte planen har varit att vänta så länge man kan och sen ta till de extrema åtgärderna. Jag fick lite den känslan när jag hörde Giesecke prata: Antingen eller inga halvmesyrer. För en gång skull är vi inte landet lagom.

Men vi har förmodligen dragit i nödbromsen för sent i Stockholmsregionen och jag är glad att jag inte bor där.

Undrar när dödstalen ska börja sticka? I Italien blev det en rejäl ökning i början. Måste ju vara nära nu
Citera
2020-03-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Dvs de HAR stängt skolor.

Då måste singapore gjort det i går. SK har bara stängt skolor i vissa områden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och i Italien kan man hyra hundar om man vill gå ut.

Ja og det er dumt, for hunde kan være smittespredere.

Coronavirus overlever godt i hår/pels, så hvis en coronasmittet har rørt ved hunden kan alle efterfølgende hundeluftere blive smittet med coronavirus fra pelsen på den hyrade hund.
Citera
Medlem
har det framkommit varför män drabbas hårdare?

"28 har intensivvårdats för corona

Hittills har totalt 28 patienter vård-
ats på intensivvårdsavdelning efter
att ha smittats av coronaviruset i
Sverige, rapporterar Dagens Nyheter.

Den yngsta som har intensivvårdats är
27 år, enligt Svenska intensivvårds-
registret.

Medelåldern på de intensivvårdade är
drygt 66 år. Den äldsta som vårdats är
84 år.

Männen utgör en majoritet av fallen,
endast 5 av de 28 patienterna (17,9
procent) är kvinnor. "

källa text-tv
Citera
2020-03-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men att göra en tabell i ett exceldokument kan ju inte vara så svårt? De har ju statistik för allting annat. Jag är mer oroad för Folkhälsomyndigheten om den styrs med dagsprincipen? Det innebär att vi bara matas med desinformation, om dagens läge? Eftersom de inte har någon framförhållning.

Svårt är det inte och det är därför många av oss i vården försöker larma så mycket vi kan. Läs gärna på Läkartidningen vad läkare tycker om detta. Vad mer kan man göra? Om folk väljer att pengarna ska läggas på allt annat, då blir det ju så här. Alla vet ju att vården nedprioriterats under längre tid. Man har försökt spara in på allt. Ofta har vi tom städare på sjukhusen som inte ens kan städa, utan var det billigaste man kunde få tag på. Vi försöker ta hand om våra patienter så gott vi kan under rådande omständigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Så tycker jag också. Men jag har ingen vetenskap att backa upp det med, men erfarenhet från Europa så ser man att så många styrande politiker (som tar andra beslut än Sverige) måste ha fel enligt Folkhälsomyndigheten.

Vad är det vi missar här?
jag skulle påsta att våra styrande har så totalt vanskött landet så att vi inte längre har råd att rädda vår befolkning.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
[quote=klinkerhofen|70785623]har det framkommit varför män drabbas hårdare?

"28 har intensivvårdats för corona

Hittills har totalt 28 patienter vård-
ats på intensivvårdsavdelning efter
att ha smittats av coronaviruset i
Sverige, rapporterar Dagens Nyheter.

Den yngsta som har intensivvårdats är
27 år, enligt Svenska intensivvårds-
registret.

Medelåldern på de intensivvårdade är
drygt 66 år. Den äldsta som vårdats är
84 år.

Männen utgör en majoritet av fallen,