2020-03-17, 19:18
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Här tror jag kan bli en del av problemet är. Istället för att betala löner renoverar jag. Samtidigt lär företagen inte va sena att be om hjälp av staten.

"Bara jag ju .Kan inte drabba någon knappt"
Citera
2020-03-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Bra inställning. Det den smarta gör nu är att nyttja tiden till att förbereda för goda tider.

// CC

Goda tider lär det dock inte bli på ett tag. Detta är stora depressionen 2.0 och snart kommer inflationen som Ingves längtat efter. Fokus är istället överlevnad.
Citera
2020-03-17, 19:33
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Goda tider lär det dock inte bli på ett tag. Detta är stora depressionen 2.0 och snart kommer inflationen som Ingves längtat efter. Fokus är istället överlevnad.

Jag är inte fullt så pessimistisk. Fundamenta globalt är fortfarande positiv. Frågan är bara hur länge Corona kommer påverka oss. Det blir ett tag men det kommer att passera. Inflation... absolut men jag tror inte världens riksbanker kan höja räntan något nämnvärt. Man kommer hitta på någon ny ekonomisk teori som gör att de slipper det. Alternativt att man överger gällande doktrin. Skulle inte vara första gången i historien.

// CC
Citera
2020-03-17, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Här tror jag kan bli en del av problemet är. Istället för att betala löner renoverar jag. Samtidigt lär företagen inte va sena att be om hjälp av staten.

Varför betala löner till personer som inte utför något arbete?
Citera
2020-03-17, 19:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

Men precis , bollen är i rullning nu.
Finansministern säger att vi ska hämta hämtmat mitt i allt, i en situation där man riskerar att bli arbetslös så hämtar man inte hämtmat !
Citera
2020-03-17, 19:35
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Är det verkligen läge att varsla folk direkt det börjar svikta? Har företag verkligen så dåligt ställt att man inte kan ha is i magen några månader? Varför sparkar man folk ögonblickligen? Inte helt införstådd i detta.

Företag i Sverige är hårt beskattade , alla företag är inte
Mäklarfirmor eller säljfirmor med 40-50 % i avans... en industri har kanske 5-10 % i avans i goda tider !
Citera
2020-03-17, 19:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Desto mer pengar staten trycker desto mindre blir vår redan skräpvaluta värd.
Var ser du att staten ökar på M1???
Citera
2020-03-17, 19:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Är det verkligen läge att varsla folk direkt det börjar svikta? Har företag verkligen så dåligt ställt att man inte kan ha is i magen några månader? Varför sparkar man folk ögonblickligen? Inte helt införstådd i detta.
Hur tänkte du att dom skulle kunna betala ut löner om de inte har intäkter.

Var skulle dom pengarna komma ifrån?

Kan du skänka de pengarna till företag som behöver säga upp folk?
Citera
2020-03-17, 19:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Varför skulle det bli inflation? Inflation brukar orsakas av att det är för mycket pengar i omlopp, nu är ju snarare situationen den omvända. Inte många kommer kräva löneökningar den närmaste tiden, företag går snarare med förlust än med vinst. Folk kommer hålla hårt i sina pengar och vänta med investeringar.
Citera
2020-03-17, 19:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför ska det behövas ingripande från regeringen? Jag trodde företagen vill slippa klåfingriga myndigheter som blandar sig i? Landets duktiga entreprenörer får väl visa hur duktiga de är nu.
I ett nyliberalt samhälle så delas det inte ut något. Och då beskattas det inte heller. Företagen försäkrar sig. Och säger upp de anställda omgående. eftersom arbetsmarknaden är fri. Anställda i sin tur har försäkring, så de klarar sig.

Och senare åter går allt till sin gilla gång. Blev en dip i BNP, löner och avkastning.

Men Sverige är gravt kommunistiskt. Där överheten plundrar folket på nästen halva BNP.
Och då får överheten använda sin halva av BNP till åtgärder.

Löfven är iaf så pass ansvarig att han pyntar. Utan att lipa.
Men hans superegoistiska väljare vill inte höra talas om det. De vill bara HA av stöldgodset.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Företagarna gråter visst högre. Representanter för Svensk Näringsliv tyckte att regeringen 300 mdr inte var tillräckligt. Stackars dem! Aktieägarna får väl avstå från aktieutdelning i år, hårda tider.
Mindre företag lever ofta mer på marginalerna. Och har sämre möjlighet att låna till överlevnad.

Jag noterar det med avkastning. Så lär det bli även med statlig stöd.

Hur länge tror ni som läser detta att det dröjer innan vi läser hur Tammer och andra kommunister bölar om sänkta pensioner.
För sänkta pensioner blir det på grunda av nedstängningen.
Pensionerna betalas av näringslivet. Dels via avkastning. Dels via löneskatter. Och båda sjunker.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag håller med dig här, det är direkt osmakligt. Man blir förbannad över tondövheten. Såg att bland annat Jacob Wallenberg är ute i DI och kräver mer skattemedel i företagsstöd.
Här har vi en annan superegoist.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kanske staten ska låna upp och skuldsätta en hel generation svenskar, för att företagen under 10 år av högkonjunktur prioriterat utdelning till sådana som Jacob Wallenberg före att upprätthålla grundläggande beredskap inför en kris?
Låter som sig DaEzz inte vill ha någon pension heller.
Tror ni på det? Eller kommer DaEzz att böla över låg pension om ett tag.
Citera
2020-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför betala löner till personer som inte utför något arbete?

För att vi inte ska hamna i läget med 500 000 arbetslösa när detta är över?
Om man väljer att sparka folk trots statens backning just nu. Då ska man defentivt inte heller ha tillgång till dom saker som erbjuds för att skydda företagen.
Citera
2020-03-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkte du att dom skulle kunna betala ut löner om de inte har intäkter.

Var skulle dom pengarna komma ifrån?

Kan du skänka de pengarna till företag som behöver säga upp folk?

Det har gått knappt en vecka. Klarar man inte en månad och har flera anställda så har man planerat rätt skevt.
När april väl kliver in kan anställda sjukskriva sej och där kan staten ta smällen istället. Vilket dom kommer få göra ändå.
Däremot om det här blir en kort period så är det enda resultat man får av varsel än sämre ekonomi för arbetarna när allt drar igång igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in