2020-03-17, 17:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Bostadsrätt i Stockholm. Jag är medveten om att det inte är optimalt utan hemförsäkring, men det är inte det jag frågar er om.

Betalade du resan med kort så brukar det ingå olika försäkringar genom kortbolaget! Kolla med dem! Värt att kolla upp!
Citera
2020-03-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Betalade du resan med kort så brukar det ingå olika försäkringar genom kortbolaget! Kolla med dem! Värt att kolla upp!

Kollade det, men det täcker inte vid inbrott/stöld
Citera
2020-03-17, 18:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vart bor du som tillåter att man bor där utan hemförsäkring? De flesta hyresvärdar kräver ju att hyresgäster har det?

Hur kontrollerar de detta? Jag har bott både i bostadsrätt och hyresrätt och kan inte minnas att någon hyresvärd eller förening har bett att få titta på mina försäkringsbrev.

Men det är ju rätt praktiskt att ha en försäkring, till exempel om man råkar bli bestulen...
Citera
2020-03-17, 18:21
Medlem
Vad menar du med det sista? Särbo och fängelse? Vad har dom med varandra att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tyvärr har du förlorat varor för 20.000 kr i återköpsvärde.
Ha alltid hemförsäkring.
Ha alltid reseförsäkring för det som hemförsäkringen inte täcker.
Lägg till en försäkring - ibland ingår det - med det kreditkort du använder vid betalningen av resan
Ändra registreringen som särbos så att du inte råkar ut för andra och mer betydande tråkigheter.
Fängelse t ex.
Citera
2020-03-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Vad menar du med det sista? Särbo och fängelse? Vad har dom med varandra att göra?
Brott mot folkbokföringslagen (eftersom dom skenskrivit sig)
Citera
2020-03-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Brott mot folkbokföringslagen (eftersom dom skenskrivit sig)
Jo, helt klart en risk att TS blir åtalad för både brott mot folkbokföringslagen och dessutom åtalad för bedrägeri då han lurat till sig lägre dagisavgift. Finns väl fängelse i straffskalan på det sista brottet. Om polisen gör rätt så blir ärendet överlämnat till åklagare.

TS ska vara glada om det slutar med stulna varor. Att behöva skaka galler är betydligt sämre.
Citera
2020-03-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, helt klart en risk att TS blir åtalad för både brott mot folkbokföringslagen och dessutom åtalad för bedrägeri då han lurat till sig lägre dagisavgift. Finns väl fängelse i straffskalan på det sista brottet. Om polisen gör rätt så blir ärendet överlämnat till åklagare.

TS ska vara glada om det slutar med stulna varor. Att behöva skaka galler är betydligt sämre.
Mm, fattar inte hur folk kan vara så dumma och giriga. Förskoleavgiften är så låg ändå så att hålla på att skenskriva sig för att betala något mindre är ju bara så jäkla dumt. Trodde "bara" det var invandrare som höll på med sånt(skenskrivningar) men tydligen inte. Så rätt åt ts att han blev av med grejer utan ersättning, för om han hållt sig till lagen och varit skriven där han bor hade ju hemförsäkringen hans tjej har gällt.
Citera
2020-03-17, 20:09
Medlem
Gungor och karuseller. De du sparat på annat kommer nu till användning. För du har väl lagt undan till att vara ditt eget försäkringsbolag?
Citera
2020-03-18, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vart bor du som tillåter att man bor där utan hemförsäkring? De flesta hyresvärdar kräver ju att hyresgäster har det?

TS sambo har ju hemförsäkring men TS är ju skenskriven någon annanstans så TS omfattas inte av den.
Citera
2020-03-18, 07:02
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hur kontrollerar de detta? Jag har bott både i bostadsrätt och hyresrätt och kan inte minnas att någon hyresvärd eller förening har bett att få titta på mina försäkringsbrev.

Men det är ju rätt praktiskt att ha en försäkring, till exempel om man råkar bli bestulen...

Det är bara om något händer som de vill ha möjlighet att kräva dig på kostnaderna.

Men framför allt vill de att du har försäkringen så de slipper krångel.
Citera
2020-03-18, 12:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Hej!

Jag var nyligen ensam utomlands och fick inbrott på hotellet. Jag har inga försäkringar utom till bilen.
Tjuven fick med sig saker till ett värde av runt 20.000:-
Min tjej ägde runt hälften av allt, men hennes hemförsäkring täcker tydligen inte det man lånat ut. (Vi är särbos på papper, för att få billigare skol/dagisavgift).
Hon har hemförsäkring hos länsförsäkringar. Under polisanmälan kryssade polisen i brottsofferfond, men jag vet inte riktigt vad de kan bidra med!

Finns det något kryphål eller något sätt man kan få tillbaka det man förlorat?

Mvh

Förr eller senare så kommer du att lära dig att vuxenlivet innebär att man får ta konsekvenserna för de beslut man tar. Ni får helt enkelt ta det ni "sparat" in på dagisavgiften och betala för det någon har "sparat" in på genom att stjäla från er.

Kalla det för karma och läropengar.
Citera
2020-03-18, 16:22
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Brottsofferfonden ger inget vid rena förmögenhetsskador.

Kryphål? Du menar som kryphålet ni använde för att sänka dagisavgiften. Nej, det här blir lite stå ert kast så att säga.

Brottsofferfonden ger aldrig pengar till brottsoffer. De finansierar forskning och projekt om brottsoffer för att öka kunskapen om dessa och för att förbättra bemötandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in