Här är den senaste rapporten från UK
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf utförd av bl a deras motsvarighet till Tegnell om jag förstått rätt (Neil M Ferguson). Förhoppningsvis så ändrar sig Anders och FHM nu när deras idoler ändrat sig. Jag kan inte se att de står kvar vid sina tidigare åsikter efter denna rapport. Rapporten motsäger i princip allt FHM har rekommenderat.
Vi kan se att om ”ingenting görs” projiceras 550 000 döda i UK om R0 antas till 2,6. Om istället “case isolation+home quarantine+social distancing, school/university closure“ införs kan antalet dödsfall reduceras till 12 000 (98% färre). Antalet dödsfall varierar stort beroende på hur snabbt åtgärder införs. Från då 12 000 om åtgärderna införs när 60% av alla ”ICU beds” är fulla till 48 000 om åtgärderna införs när 400% av bäddarna är fulla (dvs överfullt). Så att införa åtgärder snabbt är av högsta prioritet (se sidan 13 i rapporten).
Just nu skulle jag säga att det vi gör i Sverige klassas som ”göra ingenting” utifrån definitionerna i rapporten. Möjligtvis kan det klassas som att vi gör ”case isolation” men tveksamt med tanke på hur få test som utförs.
Här är definitionerna:
Case isolation: ” Symptomatic cases stay at home for 7 days, reducing non-household contacts by 75% for this period. Household contacts remain unchanged. Assume 70% of household comply with the policy.”
Home quarantine: ” Following identification of a symptomatic case in the household, all household members remain at home for 14 days. Household contact rates double during this quarantine period, contacts in the community reduce by 75%. Assume 50% of household comply with the policy.”
Social distancing: “All households reduce contact outside household, school or workplace by 75%. School contact rates unchanged, workplace contact rates reduced by 25%. Household contact rates assumed to increase by 25%.”
Closure of schools: “Closure of all schools, 25% of universities remain open. Household contact rates for student families increase by 50% during closure. Contacts in the community increase by 25% during closure.”
Jag litar inte på teoretiska modeller i dessa situationer då de antaganden som görs har så stor påverkan på utfallet (vilket vi såg från dessa idioters tidigare rapport). Men denna rapport ser ut att ligga närmare verkligheten. Den verklighet alla som inte haft näsan fastlimmad i en textbok kunnat se. Jag tror (och hoppas) att vi får se drastiska åtgärder från FHM efter denna rapport. De fyra åtgärderna ovan lär införas. Någonting som bara kommer att bevisa vilken patetisk myndighet FHM har visat sig vara och vilka små människor som representerar myndigheten.
The fourth turning. Bränn ner skiten när detta lagt sig! Kostar enorma summor när de maler på i bakgrunden. Visar sig vara helt värdelösa (har i detta fall förstört mer än vad de hjälpt) när de behövs som mest. Samma med EU, WHO osv. Noll hjälp när de behövs som mest.
Edit: FHM verkar inte ens kunna fixa en hemsida som pallar trycket. Legat nere flertalet gånger för mig idag.