2020-03-17, 14:54
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast man kan ju inte stänga ner allt, så det finns alltid risk för smittspridning. Sjukhus har länge varit smitthärdar med otrevliga resistenta bakterier ("sjukhussjuka") så inte ens där klarar man av att förhindra smitta. Det bästa sättet att förhindra spridning är kanske ändå att fler utvecklar immunitet, för då kan viruset inte längre föröka sig i dem. Så jag tycker det är lite underligt att personer som inte befinner sig i riskgrupper (eller bor med personer i riskgrupper) ska måsta stänga in sig. Det skapar bara ett utdraget lidande, för då går det aldrig över. Ska man verkligen ha samma regler för alla? Men det verkar politiskt omöjligt att resonera så.
Allt ska ju inte stängas ner. De går ju inte. Sjukvård, dagis för de som har barn i sjukvård osv måste ju rulla. Allt som är öppet bör vara sånt som går att testa. Handla mat måste man ju också kunna göra.
Men man behöver inte gå på stan och shoppa. Detaljhandeln, restauranger mm måste ju kunna stängas ner. Folk fattar inte att dom ska hålla sig hemma heller. Massor av människor är hemma ett par dagar och när dom sen får tråkigt går dom ut och lallar på stan då dom "bara är förkylda".
Hur många smitts inte helt i onödan då.
Många har anhöriga som är äldre eller i riskgrupper. De är inte bara gamla som redan är döende i andra sjukdomar.
Vad kostar de om samhället ska rulla på som vanligt... Ja hör dig att du tycket att vi ska försöka få folk immuna men de kommer ju inte att fungera. Viruset kommer vara kvar i flera år i så fall och under hela den tiden ska folk i riskgrupperna vara isolerade.
Då är de väl bättre att bekämpa de hård från början istället genom att alla hjälps åt.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Tänker på Spanska sjukan. Det verkar ju som att den försvann lite av sig själv. Jag läste att en teori var att den muterade till något mycket mildare, då den sprider sig dåligt på folk som dör för snabbt.

Finns det hopp om någon sådan mutation på Corona? Alltså till det mildare, eller att det försvinner av sig själv senare av andra skäl?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Oppdaterte tall; https://www.tv2.no/nyheter/11303980/
Det er nå totalt over 8.000 ansatte fra helseforetakene i karantene, viser tall TV 2 har hentet inn.

Det er flest i I Helse Sør-Øst med over 4000 ansatte i karantene. I Helse Midt-Norge er 510 i karantene, mens det er 2784 i Helse-Vest. I Helse-Nord er det så langt 863 ansatte i karantene.

På mandag var totalt 52 personer innlagt på sykehus i Norge med koronavirus.

Helse Sør-Øst tar hånd om de fleste. Ifølge NRK er 41 personer innlagt på ulike sykehus med sykdommen Covid-19. Ti av disse er i respirator.

1.308 smittet
Det siste døgnet er det registrert 139 nye tilfeller av koronasmitte i Norge. Det totale smittetallet er nå oppe i 1.308, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).

Min personlige mening, karantene virker. Det så vi i Asia. Men det er kanskje lettere her, vi er færre personer og de fleste (inte alle idioter!) respekterer myndigheter. Krysser fingrene for dere!

Ja jag tror också det. Det enda som kan liksom hålla smittan i schack. Ni har ju redan från början varit tydliga med vad som gäller, och isolerat många. Det har ju vi också men inte varit så tydliga eftersom vi har kommunala skolor, där man inte från regeringen kan ta beslut om att stänga alla skolor. Vi har en ordning som säger att Folkhälsomyndigheten ska ta det beslutet. Om de inte gör det, så kan bara regeringen uppmana FHM att stänga skolorna.

Får ni information? Hur har ni det rent konkret? Har ni barn som studerar hemifrån? Vilka ser efter barnen som har föräldrar som måste jobba inom sjukvården?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, varför ska regeringen lyssna på högutbildade experter, går ju lika bra med flashbacks foliehattar? 🤔

Hellre Flashbacks foliehattar än som det är nu. Har aldrig haft förtroende för svenska regeringen eller myndigheter de senaste 10 åren,
Citera
2020-03-17, 14:55
Medlem
Enligt Expressen tyder mycket på smittspridning runtom i landet. Tegnell säger att vi ser "toppen på ett gigantiskt isberg".

Översatt: "Stora mörkertal och ingen går säker. Yippie-kay-yay motherfuckers"
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Efter att jag hade skrivit förra inlägget så sätter jag mig vid köksbordet och dricker en kopp örtte med en knäckebröds macka. Från köket har jag utsikt över motorleden och en bensinstation.
Nu har flödet av lastbilar nästan upphört helt. Vanligen så kommer det 10-15 st stora med jättesläp på rad och sedan några enstaka och en ny stor karavan, vid den här tiden och sedan ökar det fram till kl19 ungefär.
Nu undrar jag hur ska mat komma ut till affärerna? Nej, den kommer inte ut, uppenbarligen. Läskigt.

Vinden viner ödsligt i träden på gården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur har ni det i Norge? Får ni information?

Bättre än i sverige, något händer åtminstone, och vi har inte en galen man som kommer att döda 5% av befolkningen för att få immunitet, som ingen vet om hur länga varar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Hellre Flashbacks foliehattar än som det är nu. Har aldrig haft förtroende för svenska regeringen eller myndigheter de senaste 10 åren,
De är ju värre än liberal globalist kommunister, preppers tillsammans!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Du har rätt men jag tror att Sverige sköter det här så gott det går. Folk har just nu panik, om inte p.g.a. corona, så p.g.a. ekonomin. Vi får se om Europa lyckas bättre än Sverige. Blir spännande att se.
Ja de blir intressant att se hur vi ska ta oss ur detta.
Tyvärr verkar de som att våra styrande vill se resultat i andra länder innan man tar egna beslut vilket kommer göra att vi förblir långt efter alla andra.
Men de är ju inget nytt att världens bästa sverige ska vara sist på bollen...
Citera
2020-03-17, 14:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Tack. Nej tyvärr är det många som inte tänker på det. Funderar också på hur det blir för de elever som får sin enda ordentliga måltid i skolan. Är fler än man tror som har det pissigt hemma.
I Sverige? Vad pratar du om? Får ungen ingen mat hemma ringer man socialen om man har ett uns heder i kroppen.

I Sverige har alla utom fattigpensionärer råd att äta sig mätta. Havregryn, knäckebröd, ris, etc är billigt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-17 kl. 14:59.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Ja, jag är mest förvånad av att det krävdes ett coronavirus som är otroligt smittsamt och att halva Europa var tvunget att sättas i karantän innan ens WHO och politiska styren gör något åt saken.

Förutom Covid19 så är många smittor direkt förknippade med vår köttkonsumtion, tex: fågelinfluensan, svininfluensan, salmonella, TBC, galna kosjukan, E-Coli och så vidare.

Och som sagt, när väl antibiotikaresistenta bakterier med anledning av köttindustrins användning av antibiotika väl kickar in rejält, då är vi verkligen körda.

Alla kan inte dra ner på sin köttkonsumtion, vissa delar av världen är man direkt beroende av djurhållning för överlevnad. Men att vi i Sverige och USA vräker i oss så mycket kött som har visat sig ha så negativa effekter på vår hälsa och miljö, det är sjukligt.
Sluta hitta på trams. Du har inga bevis på var Covid 19 kommer ifrån. Allt är spekulationer. Allt från köttmarknaden till ett labb där man forskar om fladdermöss i Wuhan.
Senast redigerad av Amadeuss 2020-03-17 kl. 15:00.
Citera
Medlem
Tydligen är raka rör inte så populärt på SvT. Hennes reaktion är talande:

https://twitter.com/chris_af_VP/status/1239714586015813632?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in