2020-03-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fregretto
Vad hände med ”flockimmunitet”?.
.

Han sade precis att flockimmunitet blir helt avgörande för hur andra vågen ser ut efter sommaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Jag lever så hela tiden. Jag bara ändrar inte mitt beteende för ayt folk larvar sig.

Det är ingen som larvar sig vi är
mitt uppe i en pandemi då ska ingen resa runt.
Alla egoistiska Stockholmare som tvunget skulle ner till norra Italien gjorde ju situationen värre.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var det inte 12 i hela Sverige?

Nej

Det är 12 som ligger på IVA Huddinge i Stockholm. Andra regioner rapporterar dagligen lite olika tider. Vet inte var man kan se en sammanställning om alla regioner? Du kanske har någon info om det?

I Östergötland ligger 1 på intensiven.
Citat:
– Vi har nu 42 bekräftade fall, sju personer vårdas isolerade på sjukhus, varav en i intensivvård på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, säger Carolina Häggkvist kommunikatör Region Östergötland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag slogs också av hur mycket säkrare han verkar nu. Tror att det har med mediaovana att göra. Han har haft en undanskymd roll i ett ganska liten organisation och plötsligt händer allt och det under tiden han kanske har en pension i sikte. Å, nej inte nu...

Tro f-n att man kan bli nervös av mindre.

Japp! Nu verkar han blivit varmare i brallorna, if I may be so bold sir?
Heja Tegnell!
Citera
2020-03-17, 14:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Tack, AT. Du har dödsdömt min svärfar, som har dåligt immunföesvar och njurproblem.

Min frus syrra går i skola i Sverige. Syrrans klasskompis insjuknade efter Alpferie, men hann i skolan fredag. Min frus syrra har nu insjuknat. Och Hennes multisjuka föräldrar tar hand om henne.

Tack Tegnell och Löfven, det var snällt gjort av er.
Tegnell och Löfven har dödsdömt ALLA som är riskgrupp. Dvs diabetes, astma, högt blodtryck, MS, hiv etc.

Eventuellt kommer HIV-PAT klara sig bättre då HIV-mediciner kan hjälpa.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det bästa inlägget jag läst i den här tråden. Tack!

Distansstudier ger de unga kraftigt ökade möjligheter att nå höga betyg. Uppgifterna blir tydligt definierade, om skolorna kör ett upplägg likt Komvux. Alla borde ta den möjligheten, även om Xboxet lockar

Jag funderar faktiskt på att flytta hem till familjen och plugga matematik och annat, hänga med mina gymnasiestuderande syskon. Hade varit svinkul att gå all in!

Det finns en stor grupp barn och ungdomar som hade klarat sig betydligt bättre med distansundervisning. Jag var en av dem, upptäckte jag i vuxen ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
.. så kommer drygt 60.000 svenskar att dö av viruset över tid innan flockimmunitet kickar in - alldeles oavsett hur vi än agerar.

Hva om alle andre land klarer å holde antall smittede nede over tid, med strenge tiltak, inntil vaksine finnes, och Sverige er det eneste landet hvor tusener av mennesker dør, for å oppnå flockimmunitet, er strategien like bra da ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag slogs också av hur mycket säkrare han verkar nu. Tror att det har med mediaovana att göra. Han har haft en undanskymd roll i ett ganska liten organisation och plötsligt händer allt och det under tiden han kanske har en pension i sikte. Å, nej inte nu...

Tro f-n att man kan bli nervös av mindre.

Han har media tränats och det står en högre makt bakom och bestämmer vad som ska kommuniceras. Enklare än så är det inte.

Sen har han troligen själv också nu börjat att inse mer av allvaret, det var kul och häftigt i början, nu inser han att detta kommer att följa honom resten av livet.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja visst är det så men vårt styre är ju inte kapabla att sköta balansgången.
Det kommer att bli en ekonomisk kris (och annat), och får många är de redan där.
Ja kan tycka att man bör stänga ner först och sen jobba fram lösningar och inte tvärt om. Allt bör ju handlar om att stoppa spridningen. Om barnen sen får några veckor mindre sommarlov senare känns ju inte som de värsta, eller när prov i skolan kan skrivas.
Som de rullar nu med ett helt öppet samhälle kommer många att drabbas helt i onödan.
Pengarna bör inte styra. Sen ska man så klart försöka hitta lösningar men just nu känns det som att man letar lösningar först.
Hela världsekonomin rasar redan som det är nu. Löven kommer inte att rädda världen, hur många utredningar han än sätter in.

Du har rätt men jag tror att Sverige sköter det här så gott det går. Folk har just nu panik, om inte p.g.a. corona, så p.g.a. ekonomin. Vi får se om Europa lyckas bättre än Sverige. Blir spännande att se.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Ja och bromsen har därför lagts på med skolorna. Jag trodde det skulle sticka iväg redan nu i början av veckan så på det stora hela är jag mycket mer optimistisk nu.

Ja jag är också lite mer optimistisk eftersom Italien igår flaggade för att de nått "peaken" nu. Så det är glädjande faktiskt.
Citera
2020-03-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo.

Även att "det vi ser är toppen av ett isberg". Han menade globalt och även i Sverige.

Gigantiskt isberg tom
Citera
2020-03-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hva om alle andre land klarer å holde antall smittede nede over tid, med strenge tiltak, inntil vaksine finnes, och Sverige er det eneste landet hvor tusener av mennesker dør, for å oppnå flockimmunitet, er strategien like bra da ?
Det är ingen strategi, det är ett matematiskt faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in