2020-03-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Slumpen eller att Sverige har ett större mörkertal än Norge.
åldern är en väldig stor faktor i hur viruset drabbar den smittade så där kan en del av förklaringen också ligga..
Citera
2020-03-17, 14:51
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jahapp, nu kommer Gish-galoppen igång också.

Börja med att visa en enda onliner-post som jag har publicerat, eller håll käften.

Empirisk kunskap talar för att att vi blir immuna, det har avhandlats till leda i tråden, den som har hängt med vet det, jag behöver inte bevisa något upprepade gånger.

Jo, jag har fakta och empirisk kunskap i ryggen, hur många gånger du än påstår motsatsen.

Ingen har såvitt jag känner till propagerat för att så många som möjligt ska smittas, däremot har sannolikt många hävdat att när tillräckligt många har varit smittade har populationen sannolikt en flockimmunitet och epidemin ebbat ut. En naturlig följd av en epidemi om människan utvecklar immunitet.

Jag avslutar diskussionen med dig här och nu, finner det tämligen ointressant att diskutera med en hysterisk kärring som inte kan skilja på olika begrepp. Du får gärna sista ordet, jag bläddrar dock förbi.

Varsågod och presentera alla dina bevis/fakta och empirisk kunskap du har i ryggen. Blir man immun mot Corona när man väl fått det en gång?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Sverige har sluttet å teste, flere dager før Norge begrenset testingen, før dette økte antallet smittede mye raskere i Sverige enn i Norge, slik at Sverige har trolig har mange flere smittede enn Norge.

Ja det är vad jag också tänkte. Eftersom vi har 13 fall (av 31 regioner) bekräftade och ni bara har 2 med intensivvård (med andningshjälp).

Hur har ni det i Norge? Får ni information?
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Nu är Sverige de facto det end landet i norden som ej stängt ner skolor och förskolor.

Vad är det våra genialiska myndigheter ser som andra länders myndigheter ej ser?

I de länderna är det inte myndigheterna som tagit besluten utan politikerna har gjort det för att verka handlingskraftiga. I var fall anser inte Danmarks motsvarighet till FHM att skolstängning och stängda gränser fyller någon funktion
Citera
2020-03-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell kör Sverige i botten..

Nej, han har genomtänkta förslag och analyser. Samhällsspridningen är redan igång och att utrota viruset tycks ingen hålla som alternativ. När Sverige nu befinner sig tidigt i smittokurvan finns det väl absolut ingen anledning att stänga ner hela samhället - utan, precis som de säger, vänta tills kurvan börjar gå uppåt. Först då sätts åtgärderna in.
Ytterligare förklaring på konceptet https://www.youtube.com/watch?v=nl6tTwxzCi8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0j 9NfetjHKcwt3gLFROPxBqpb9NQm8X8rTGGVZ_bYZ8OI6qHC-TS8bg4A

Under rådanande omständigheter jobbar givetvis alla med ett enormt informationsunderskott och besluten kan därför inte förväntas vara perfekta. Så vem vet, Tegnell och co kanske får fel i efterhand, men besluten som tas nu verkar vara det bästa med rådande informationsläge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Jag lever så hela tiden. Jag bara ändrar inte mitt beteende för ayt folk larvar sig.

Människor som resonerar som du gör är farliga.
Citera
Medlem
Statistiskt tycks vi ligga på 50-100 nya verifierat smittade per dag om jag tolkar coronakartan.se rätt
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edda123
Det har du rätt i, mest troligt är det så. Vilket gör det ännu värre.. Så 7 döda med på 12 IVA. Mer än 50% döda av de som hittills kommit in på IVA om siffrorna stämmer överens med varandra i tidslinjen.
Jo fast det handlar förmodligen om skröpliga 80+ med underliggande sjukdomar som strukit med. Den som dog i Sörmland som jag läste om var en "multisjuk" åldring, som förmodligen inte hade särskilt långt kvar ändå.

Detta gör det naturligtvis inte bättre ur ett mänskligt perspektiv, men kan ändå förklara den höga dödsprocenten.
Citera
2020-03-17, 14:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Min kompis sambo arbetar på förskola. Förra veckan var det flera föräldrar som kom och lämnade barnen på förskola när de själva var hemma i förkylning

Verkar finnas gott om föräldrar som inte vill umgås med sina barn. Alternativt tror de att barnen ska ta skada av att inte delta i förskola fem dagar i veckan. Många verkar tro att barnen blir socialt inkompetenta då.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det är ingen som larvar sig vi är
mitt uppe i en pandemi då ska ingen resa runt.
Alla egoistiska Stockholmare som tvunget skulle ner till norra Italien gjorde ju situationen värre.
Det pratas VÄLDIGT tyst om den stora, iranska/persiska diasporan som bor i Sverige och som flyger som tättingar fram och tillbaka OCH som umgås i konstellationer om 5 personer eller flera.

Naturligtvis är smittspridningen i denna folkgrupp enorm.
Men hysch, hysch.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Inte många som tänker på detta i nuläget. Bra inlägg, du är en god människa!

Tack. Nej tyvärr är det många som inte tänker på det. Funderar också på hur det blir för de elever som får sin enda ordentliga måltid i skolan. Är fler än man tror som har det pissigt hemma.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Tegnell går ju helt plötsligt som extremt kompetent, han har blivit så oerhört mer tydlig.

Hatten av, just nu.

Är du helt dum i skallen?

Vad är det som han gjort så bra förutom att på ett psykopatlikt sätt agerat helt kallblodigt och okänsligt i sina beslut?

Jag menar, om du blickar tillbaka par veckor och läser här vad vi sk "alarmister" sagt att man borde göra, och jämför med dagens läge, så ser du att idioten Tegnell steg för steg är påväg att göra just det som var helt uppenbart för många av oss. Men han har bara dragit ut på det i onödan!

Till slut kommer vi komma dit vi alla långt innan skrikit om med: stängda skolor, jobb hemifrån, stängda flygplatser och gränser, fler tester, karantän osv.

Du ser mer och mer att dessa steg börjar uppfyllas.

ALLT detta har vi tjatat om i flera VECKOR när idioter till förnekare kallade oss alarmister.

Men guess what? Vi kommer ju dit till slut men JÄVLIGT mycket försent bara och EFFEKTEN kommer vara 10% så duglig i jämförelse till om man skulle lyssnat på oss gjort allt det I TID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in