2020-03-17, 14:42
Avslutad
Volvo drabbas också pga corona:

(FB) Volvo stänger sin fabrik i Göteborg (2020-03-17)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om Tegnell kör sin plan och den funkar fullt ut så dör 60.000 svenskar. Då krävs olika bryska åtgärder under minst 1 år.

Kan du visa mig data som styrker att immunitet erhålls?
Om dödligheten är 1% på ett aerosolburet virus med R0 runt 3 som är spritt över hela världen, så kommer drygt 60.000 svenskar att dö av viruset över tid innan flockimmunitet kickar in - alldeles oavsett hur vi än agerar. Det är knappast regeringens eller Tegnells fel, snarare naturens gång.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-17 kl. 14:46.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Tegnell kör Sverige i botten..
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Är man dum som inte sjukskriver sig? Jobbar inom kollektivtrafiken i en större stad. Det är lite färre resenärer än vanligt men ändå. Det känns orättvist. Många har sjukskrivit sig medans jag är där ute och riskerar min hälsa.

Dina arbetsgivare borde förse dig åtminstone med en FFP3 mask.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Detta är så konstigt. Att Norge som har så många smittade inte har så många allvarliga fall. Detta är ju många mindre än vi har bara i 2 regioner. Östergötland och Stockholm (12+1) 13 som kräver intensivvård.

Någon som har någon tanke om detta?
Slumpen eller att Sverige har ett större mörkertal än Norge.
Citera
2020-03-17, 14:43
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Till er gymnasieelever som nu går över till distans:

Jag kommer ihåg att man kände sig odödlig som ung och jag kan också se till mig själv att jag inte hade suttit och pluggat hela dagarna om jag hade hamnat i en sån här situation. Jag förstår att världen utanför kommer locka.
Men det här handlar inte om er utan om de äldre och sjuka i samhället. Även om du personligen troligen inte kommer att bli särskilt sjuk om du blir smittad så kan du i din tur smitta någon som blir allvarligt sjuk så stanna hemma.

Med det sagt, lycka till med pluggandet och se det som en chans att höja era betyg medans ni kan ligga hemma i sängen eller soffan. Vilken lyx!

Till er elever som har en förjävlig situation hemma på olika sätt och som haft skolan som fristad som nu känner oro över att behöva vara hemma hela dagarna med era förövare.
Här är telefon nummer ni kan ringa för att få hjälp.
Bris: 116 111 (Under 18år)
Självmordslinjen: 901 01
Bup i er stad. (under 18).

Ni kan alltid vända er till socialen i er kommun om ni är över 18, googla socialen och er stad. På sena kvällar och nätter når ni jouren via 112, ni ber då att komma i kontakt med socialens jour.

Inte många som tänker på detta i nuläget. Bra inlägg, du är en god människa!
Citera
2020-03-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tegnell måste ju vara efterbliven? Säger Epidemi flera gånger fast det är en pandemi. Det är dags att VAKNA!

Epidemier genom historien:

Coronautbrottet
Spanska sjukan
Svininfluensan
HIV/Aids
Fetma
Kolera
Digerdöden
Sars
Ebola
Zika
Tyfus
Pandemi
En pandemi är ett utbrott (epidemi) av en sjukdom som sprids över stora delar av världen och smittar många människor. Det gäller även om den drabbar jordbruket såsom boskap, grödor, fiskar och träd, och andra organismer. En epidemi klassas inte som en pandemi om den inte infekterar många människor. Det räcker alltså inte att epidemin sprider sig över hela världen och orsakar många dödsfall; den måste även vara smittsam. Ett tydligt exempel är cancer. Cancer finns över hela världen och orsakar många dödsfall, men klassas inte som en pandemi eftersom det inte är en infektionssjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Anders "Ni får ju lite grann bestämma själva för jag vet ju inte" Tegnell

Ja det känns ju verkligen tryggt med en sådan expert. Va fan sitter han kvar för? Det verkar som hela regeringen och alla myndigheter är yra höns.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Pedagogisk förklaring till varför det är en bra idé att vänta med karantän
Det verkar vara en bra beskrivning på det hela men om det blir så att många fler än vad man tror. Dvs det kommer tio gånger fler människor som behöver intensivvård och man inte har satt de flesta i karantän då blir det 10 hinkar som väntar på att gå genom proceduren och till slut 100 hinkar. Det blir ju nya smittade för varje dag man inte stänger smitthärdar.
Har jag fel i mitt tänk? Kan den visionen också tänkas inträffa. Eller är man helt säker på att det endast kommer att bli en hink.
Citera
Medlem
Det är nog dags att förstå att alla fall en sjättedel av bofolkningen torde behöva bli smittade innan vi kan börja se framåt. Antar det är en tidsfåga innan jag själv drabbas få jag har noll tänk på det här.lever precis som innan med skillnaden att det är lite mindre folk omkring mig då många sitter hemma.

Det enklaste vore väl göra som Kina och trycka på nödstop i två eller alla fall en månad men viruset skulle väl bara komma tillbaka gång på gång då. Möjligt man kan smittas igen och igen men det är nog bara bita ihop och köra. Ni som har problem och är rädda har jag full förståelse för. Men så länge inget vaccin finns så får ni vänta tills vi andra fått den immunitet som behövs för att inte utgöra någon fara mot er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Min kompis sambo arbetar på förskola. Förra veckan var det flera föräldrar som kom och lämnade barnen på förskola när de själva var hemma i förkylning

Föräldrarna har säkert smittat barnet, som i sin tur smittar de andra barnen i skolan.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Tv utrustning ramlade bakom Anders. Corona tider alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in