2020-03-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej sätt kurvorna brevid varandra och du ser att denna är snabbare fall än stora depressionen. Inte mycket snabbare men lite. Definitivt snabbare än finanskrisen.

Vad som gör denna kris så allvarlig är att man inte bara kan fixa den med ekonomisk politik.
Jag tror personligen att den stora volatiliteten beror på de låga räntorna(leder till mer pengar på börsen för det inte finns någon avkastning på något förutom aktier) och ökad handel med algoritmer. Detta bidrar till större rörelser på börsen och bör inte ses på samma sätt som varken 1928, 1987 eller 2008. Börsen kommer vara helt återställd till hösten.
Citera
2020-03-17, 13:34
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Lite åsikter tack! Har gått in med mycket på Swedbank med mina mått mätt. Tanken var att vara långsiktig men jag lyckades få den billig. Hur hade ni gjort? Hade ni sålt vid +4% och väntat på ännu ett ras i dessa tider eller hade ni behållit och fyllt på med mer ifall den sjunker?

- Man är rädd för att ha köpt för dyrt
- Man är rädd för att ha sålt för billigt
- Man är rädd förr att missa en uppgång
- Man är rädd för att missa en nergång
- Man är rädd för att sälja för snabbt
- Man är rädd för att sälja för fort
- Man är rädd för att ha köpt för fort
- Man är rädd för att ha köpt för sent

Du kommer att få ont i magen

Jag fyller på mer om det sjunker och om jag har pengar över. Men säljer inte i dessa tider.
Citera
2020-03-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Jag fyller på mer om det sjunker och om jag har pengar över. Men säljer inte i dessa tider.

När ska man sälja då? 20% ner härifrån, är det läge då?
Citera
2020-03-17, 13:39
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
När ska man sälja då? 20% ner härifrån, är det läge då?

Det tycker jag att du ska göra, om du tycker att det verkar vara en bra idé.
Citera
2020-03-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Får man fråga varför du ändrat dig från att vara långsiktig till att försöka göra en snabb vinst?

Gick in rejält i Swedbank efter skandalen och har fyllt på en del nu i Coronatider. Var jag villig att köpa när den stod i 135-140 kr så är jag garanterat villig att köpa när den står i 112-115 kr.

Nej, jag hade inte sålt nu men jag är å andra sidan långsiktig vilket du enligt uppgift inte är längre.

Jag påverkas av de analyser som finns och media just nu. I Swedbanks fall kommer en ytterligare faktor med penningtvätten. Vilket ger en öppning för att kunna göra en snabb peng.

Du besvarar ju min fråga bra tycker jag. Behåll, och fyll på istället. Då får jag bort det där kliet med.
Citera
2020-03-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Låter smart och hälsosamt. Så får det bli.
Citera
2020-03-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Lite åsikter tack! Har gått in med mycket på Swedbank med mina mått mätt. Tanken var att vara långsiktig men jag lyckades få den billig. Hur hade ni gjort? Hade ni sålt vid +4% och väntat på ännu ett ras i dessa tider eller hade ni behållit och fyllt på med mer ifall den sjunker?

Jag har köpt /sålt swedbank näst intill på daglig basis senaste veckorna men nu har jag börjat lugna ner mig lite, jag får en känsla av att det inte kommer rasa på i samma takt och lika mycket framöver.

Vi ligger snart på 8% direktavkastning och det mot en utdelning som är halverad. Med andra ord ca 13-14% av tidigare års utdelning.

Jag är dock bara en glad amatör
Citera
2020-03-17, 13:46
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Man skulle vara expert på masshysteri för att rätt analysera det som händer nu och var ett köpläge kan uppstå.
Börsen ger ett felaktigt intryck av verkligheten. Bara att ett fåtal av aktieägarna köper och säljer. Ingen volym krävs för att sätta en aktiekurs utan om en panikslagen småsparare säljer 10 aktier till en daytrader så är det aktiens aktuella värde.
Citera
2020-03-17, 13:59
Medlem
Hur fungerar det med insättning på Avanza. Beskattas insättningen om jag gör den innan 1a april, dvs vid kvartalsskiftet.

Jag planerar inte att göra något köp för stunden men vill ha pengar redo när det är lämpligt att köpa.

TLDR: någon skillnad på att sätta in pengar idag jämfört med 1a april?
Citera
2020-03-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Vet inte om du har problem att läsa eller inte förstår engelska, men det står ganska tydligt:
"the S&P 500 recorded its quickest bear market ever, falling 20% from its peak in just 15 trading days. That's twice as fast as the next quickest meltdown. That was in 1929, and it took 30 trading days."

Och? Bara för att denna är snabbare betyder inte att det är värre. Är man långsiktigt så köper man nu och tar det lugnt bara
Citera
2020-03-17, 14:04
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Hur fungerar det med insättning på Avanza. Beskattas insättningen om jag gör den innan 1a april, dvs vid kvartalsskiftet.

Jag planerar inte att göra något köp för stunden men vill ha pengar redo när det är lämpligt att köpa.

TLDR: någon skillnad på att sätta in pengar idag jämfört med 1a april?

Antar att du kör isk? Då beskattas alla insättningar enligt schablon (<0.1% av summan). Du beskattas även baserat på kontots värde 1/4, så du tjänar en liten skatteeffekt genom att vänta med insättningen tills efter det. Åter igen är den skatteeffekter i storleksordning <0.1%.
Citera
2020-03-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Antar att du kör isk? Då beskattas alla insättningar enligt schablon (<0.1% av summan). Du beskattas även baserat på kontots värde 1/4, så du tjänar en liten skatteeffekt genom att vänta med insättningen tills efter det. Åter igen är den skatteeffekter i storleksordning <0.1%.
Tack för svar!

Då är jag med. Stämmer, ISK som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in