2020-03-17, 12:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vem är säljarna när dörren är vidöppen och alla tajmare skall tillbaka in? Svaret är enkelt: Andra tajmare. De kan bara idka kannibalism.

Så ja, säljsidan kommer vara öde.

Man kan likna situationen vid en kö till ett biljettsläpp. Några i slutet av kön har kommit på att genom att springa iväg i panik så kan de få fler att springa iväg för att kunna komma tillbaks och få en bättre plats i kön. De 80% som står längst fram rör sig inte ur fläcken.

Du tramsar och lever i din egen värld. Så här ser verkliga världen ut. Detta är den värsta börskraschen nånsin (värre än stora depression än så länge). Råvaror är rekordlåga. Efter såna här krascher kommer inte marknaden att plötsligt gå på full fart igen. Det kommer finnas enorm mängd säljare av aktier lång tid framöver. En bear market går nästan alltid ned snabbare än vad en bull market går upp.
Citera
2020-03-17, 12:49
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Du tramsar och lever i din egen värld. Så här ser verkliga världen ut. Detta är den värsta börskraschen nånsin (värre än stora depression än så länge). Råvaror är rekordlåga. Efter såna här krascher kommer inte marknaden att plötsligt gå på full fart igen. Det kommer finnas enorm mängd säljare av aktier lång tid framöver. En bear market går nästan alltid ned snabbare än vad en bull market går upp.
DET var att ta i.
Citera
2020-03-17, 12:51
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Skuldsättning då? Den är ju mkt större än förra gången. Den tycker jag är ett underliggande problem om något.

Och att räntorna redan är på botten fast det var högkonjunktur.

Dock tror jag inte heller på depression. Tänker att det kan ta 1-2 år innan det vänder dock.
Citera
2020-03-17, 12:52
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
DET var att ta i.

Nej sätt kurvorna brevid varandra och du ser att denna är snabbare fall än stora depressionen. Inte mycket snabbare men lite. Definitivt snabbare än finanskrisen.

Vad som gör denna kris så allvarlig är att man inte bara kan fixa den med ekonomisk politik.
Citera
2020-03-17, 12:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Skuldsättning då? Den är ju mkt större än förra gången. Den tycker jag är ett underliggande problem om något.
Var är statistiken som säger att bankerna skulle vara i sämre skick och ha sämre lån än 2008?

Lånvolym i sig är inget problem om bara rätt personer och företag fått lånen.
Citera
2020-03-17, 12:56
Medlem
Lite åsikter tack! Har gått in med mycket på Swedbank med mina mått mätt. Tanken var att vara långsiktig men jag lyckades få den billig. Hur hade ni gjort? Hade ni sålt vid +4% och väntat på ännu ett ras i dessa tider eller hade ni behållit och fyllt på med mer ifall den sjunker?
Citera
2020-03-17, 13:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Du tramsar och lever i din egen värld. Så här ser verkliga världen ut. Detta är den värsta börskraschen nånsin (värre än stora depression än så länge).
Inga sakargument, bara tomma påståenden.

Att tajmare bara kan vinna på varandras bekostnad är enkel logik.

Citat:
Råvaror är rekordlåga.
Bra tecken. Jämför med 2008.

Citat:
Efter såna här krascher kommer inte marknaden att plötsligt gå på full fart igen. Det kommer finnas enorm mängd säljare av aktier lång tid framöver. En bear market går nästan alltid ned snabbare än vad en bull market går upp.
Att en bull market går långsamt upp vid en riktig lågkonjunktur och med räntepapper som konkurrerar är känt.
Citera
2020-03-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Lite åsikter tack! Har gått in med mycket på Swedbank med mina mått mätt. Tanken var att vara långsiktig men jag lyckades få den billig. Hur hade ni gjort? Hade ni sålt vid +4% och väntat på ännu ett ras i dessa tider eller hade ni behållit och fyllt på med mer ifall den sjunker?

Får man fråga varför du ändrat dig från att vara långsiktig till att försöka göra en snabb vinst?

Gick in rejält i Swedbank efter skandalen och har fyllt på en del nu i Coronatider. Var jag villig att köpa när den stod i 135-140 kr så är jag garanterat villig att köpa när den står i 112-115 kr.

Nej, jag hade inte sålt nu men jag är å andra sidan långsiktig vilket du enligt uppgift inte är längre.
Citera
2020-03-17, 13:08
Medlem
Köpte Sedana(166.60kr) och Nordic Entertainment Group(103.6kr)och idag, ca 5% av portföljen på vardera. Förra veckan köpte jag även Mekonomen (58.2kr) på 3% av portföljen.
Senast redigerad av ReinfeldtM 2020-03-17 kl. 13:10.
Citera
2020-03-17, 13:20
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
DET var att ta i.

Bevis: This market crash is even crazier than 1929
Citera
2020-03-17, 13:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Bevis: This market crash is even crazier than 1929

Rubriken säger något som skulle kunna tolkas som det är värre nu. Men sen hittar jag inget i brödtexten som styrker det.
Citera
2020-03-17, 13:29
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Rubriken säger något som skulle kunna tolkas som det är värre nu. Men sen hittar jag inget i brödtexten som styrker det.

Vet inte om du har problem att läsa eller inte förstår engelska, men det står ganska tydligt:
"the S&P 500 recorded its quickest bear market ever, falling 20% from its peak in just 15 trading days. That's twice as fast as the next quickest meltdown. That was in 1929, and it took 30 trading days."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in