2020-03-17, 11:34
Medlem
är helt ny med detta med aktier. har kollar runt lite och läst om OMX30, alltså stockholmsbörsen som har gått ner drastiskt. vad man har hört så är det en dödsdom att investera nu men OMX30 kommer garanterat att gå upp igen frågan är bara hur länge de dröjer. eftersom vi bara är i fas 1 av epedemin så finns det stor risk att den kommer fortsätta gå ner. så min fråga är om man nu skulle vilja investera i OMX30, så min fråga till er är ska man göra de nu eller skall man ha is i magen för att vänta tills den går ner ännu mer?
Citera
2020-03-17, 11:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Fler som sitter still i båten och inte har paniksålt?
Självklart. Tajming fungerar inte hur många tangentbordskrigare på FB som än påstår det.

Jag har en del likviditet som jag kommer placera framöver.
Citera
2020-03-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sktshair
är helt ny med detta med aktier. har kollar runt lite och läst om OMX30, alltså stockholmsbörsen som har gått ner drastiskt. vad man har hört så är det en dödsdom att investera nu men OMX30 kommer garanterat att gå upp igen frågan är bara hur länge de dröjer. eftersom vi bara är i fas 1 av epedemin så finns det stor risk att den kommer fortsätta gå ner. så min fråga är om man nu skulle vilja investera i OMX30, så min fråga till er är ska man göra de nu eller skall man ha is i magen för att vänta tills den går ner ännu mer?

Köp du, vill du ha OMXS 30 så är Avanza Zero bäst
Citera
2020-03-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Frågan är varför Q1-siffrorna skulle spela någon roll. Om P/E helt plötsligt blir 30 istf 18 (S&P) så är aktier fortfarande den enda tillgången som ger real avkastning. Samma gäller om corona-epidemin skulle vara i 3 år. Alla skulle stå på kö till aktiemarknaden och när alla panikslagna sålt finns ingen att köpa av och priserna tar hissen. De som satsat på guld i 10 år har bara åkt berg- och dalbana utan avkastning.

Håller med i mycket du säger men tycker du ger guldet lite oförtjänt dåligt rykte.
Guldet är ju en tillgång med begränsad tillgång och används i ett flertal tekniska komponenter.
Ett användande som bara kommer att öka i takt med att människor jorden runt blir rikare.
Dessutom har den sin monetära historia att falla tillbaka på, när vi är klara med fiat för denna gång så är jag ganska säker att valutorna än en gång kommer knytas till ädelmetaller som ex guld igen.
Är rätt säker på att guldet kommer studsa kraftigt när detta vänder, i synnerhet om det blir lite mer utdraget till den grad att gruvor läggs ner.
Citera
2020-03-17, 11:49
Medlem
Tror man skall in nu det kan gå snabbt
Citera
2020-03-17, 11:51
Medlem
Klemos avatar
Håll i pengarna, låt dem inte ligga på börsen. Det kommer fortsätta att rasa även om du redan tappat 20-40%, kom bara ihåg att återinvestera så de inte försvinner för alltid. Det är inte värt risken att investera i dagsläge, stort eller litet företag.
Citera
2020-03-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Oja, vi hade sett betydligt större nedgångar annars. Frågan är hur länge folk sitter stilla i en sjunkande båt?

Jag följer med skutan till botten.
Räknar med att slantarna kommer brinna inne på bankkonto annars, och har inte heller något behov av dem för stunden.
Kommer allt eftersom pytsa in mer pengar på aktier och EFT:er.
Har testat att pricka toppar och bottnar tidigare, fungerade väl hyffsat, problemet var väl mest att volymen på affärerna tenderade att bli så små att det blir en sämre affär i alla fall, dessutom riskerar man att missa stora uppgångar när man är utanför marknaden.
Citera
2020-03-17, 11:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
"Lågkonjunkturen" nu är också artificiell, som följd av en epidemi. Inget tyder på att världsekonomin har något underliggande problem som den hade 2008 med oljeförsörjningen.

Denna och andra inlägg vittnar om en sansad inställning som verkligen inte finns mycket av i dessa tider.
"Lågkonjunkturen" är resultatet av en epidemisk hysteri. Där lustigt nog åtgärderna för att hindra smittspridningen är den stora orsaken till den sk lågkonjunkturen.

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Men snälla kan du sluta spamma forumet om dina 2 k du förlorade det är för fan ingenting, och ingen har skyldighet att berätta för dig att man kan förlora pengar på räntefonder det är din skyldighet att lära dig vad du investerar i, och baserat på det du skriver så bör du hålla dig så långt borta som möjligt från alla slags investeringar och framförallt börsen.

Ja, ja. Jag skrattade också lite över hens 2%-iga ränteförlust. Men också nybörjare är välkomna här. Vi ska inte vara småskurna och malliga.

Vidare.
Man skulle vara expert på masshysteri för att rätt analysera det som händer nu och var ett köpläge kan uppstå. Jag är det inte. Har som tidigare nämnts bara direkt erfarenhet från min HÖNSFLOCK.
Där går flocken från hysteri till lugn först när tuppen signalerar; faran över.
Andra här talar om att lugn kan uppstå när en kritisk massa blir lugn. Då följer de andra efter.
Kritiska massan - oklart antal. Kanske 51%?

Nu, i dagsläget, är både ledare och framför allt den kritiska massan hysterisk.
Och det helt utan proportion till den reella risken och faran.

Som när min hönsflock gal och gal när katten sakta glider förbi dom. En katt som aldrig gjort dom något illa. Bara dess blotta närvaro och möjligheten att den eventuellt ska göra något, orsakar panik.

Kanske ska jag döpa om katten till Corona.
Citera
2020-03-17, 12:08
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Vad ska man göra med sina pengar på isk under tiden? Är det bara att låta det vara kvar eller är det bäst att man överför tillbaka till sin vanliga bank?
Om du ligger med cash i ISK över ett brytdatum så är det bäst att ta ut istället, ifall det blir så att du kommer ligga likvid över nästa brytdatum.

Alltså; ta ut det innan brytdatum så slipper du skatten över det brytdatumet När du sätter in igen så får du samma skatt som vid ett brytdatum. Har du pengarna ute över nästföljande brytdatum så har du "sparat in" ett brytdatum i skatt.
Citera
2020-03-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Jag följer med skutan till botten.
Räknar med att slantarna kommer brinna inne på bankkonto annars, och har inte heller något behov av dem för stunden.
Kommer allt eftersom pytsa in mer pengar på aktier och EFT:er.
Har testat att pricka toppar och bottnar tidigare, fungerade väl hyffsat, problemet var väl mest att volymen på affärerna tenderade att bli så små att det blir en sämre affär i alla fall, dessutom riskerar man att missa stora uppgångar när man är utanför marknaden.
Tror de flesta tänker likadant. Hoppas iaf.
Första rådet jag fick för många år sedan var att bara satsa pengar du lika gärna skulle kunna elda upp eftersom dina pengar är borta när du köper en aktie, du får ett värdepapper istället.
Fick även lära mig den hårda vägen att det är i princip omöjligt att slå index i det långa loppet.
Så köp en avgiftsfri indexfond, lägg en viss procent av din lön varje månad i den och sitt lugn i båten, är väl det bästa rådet till alla egentligen.
Citera
2020-03-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sktshair

Börsen styrs av flocken och just nu har flocken bestämt sig för att vara rädda.

Du kan inte få både flockens stöd och aktiepriser på bottennivå, det är en omöjlighet.

Vill du göra bra affärer måste du gå emot flocken.

Ingen har svar på din fråga.

Börsen är framåtblickande och har fokus flera månader/ halvår /år framåt det finns därför ingen solklar koppling mellan vad som händer med coronas utveckling i närtid och börsen.

köp i omgångar så är chansen att något av köpen träffar botten
Citera
2020-03-17, 12:38
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
"Lågkonjunkturen" nu är också artificiell, som följd av en epidemi. Inget tyder på att världsekonomin har något underliggande problem som den hade 2008 med oljeförsörjningen.
Skuldsättning då? Den är ju mkt större än förra gången. Den tycker jag är ett underliggande problem om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in