2020-03-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Är detta virus som jag befarar MÅSTE man försöka.

Du kan ha rätt i att det inte går, men det är även (i så fall) på sin plats att påminna om:
"alla meddelanden om att motståndet ska upphöra är falska".

Som sagts många gånger förut: man kan inte hålla ett land i karantän i flera år
Citera
2020-03-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
HAHA NEJ det gör jag verkligen inte. Andelen döda översteg antalet recovered MED RÅGE i början.

Nej, det gjorde de inte alls det. Tror du på fullaste allvar att så många hade tagit sjukdomen som ett skämt första tiden om folk dog som flugor? 🤦🏼‍♀️ Argumentet från de som inte var oroliga har hela tiden varit att fler blir friska än som dör. Och så har det sett ut hela tiden.
Citera
2020-03-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Gjorde en beställning från Apotea för nästan en vecka sedan. Har inte ens fått leveransbekräftelse ännu.
Tack och lov har jag ingen panik med att få mina mediciner.

Jag beställde från Apotea den 4 mars, igår kom paketet.
Citera
2020-03-17, 13:42
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nu ljuger du, det har hela tiden varit fler friskförklarade än döda. Enda sen i början.

Jag tror på runt 2% världen över.

Nu ser jag inte januari men jag minns klart och tydligt att det var så. 2:a februari var death rate 41.8%. 1.5 månad senare är recovery rate 92%. Vad tror du den är om 1 månad? Trots att man nu enbart testar sjukhusfall på många håll.

EDIT!!
Senast redigerad av Roskors 2020-03-17 kl. 13:50.
Citera
2020-03-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edda123
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/covid-19-infografica_ita.pdf

Statistik från Italien, daterad 13 mars med data baserat på 1017 dödsfall.

2 st. döda mellan 30-39
4 st. döda mellan 40-49
24 st. döda mellan 50-59
77 st. döda mellan 60-69

25% har allvarliga symptom medans 5% är i kritiskt tillstånd.

https://www.youtube.com/watch?v=BY7te2LH6_k&t=1280

Professor Giacomo Grasselli (ansvarig över intensivvården i Lombardiet) säger att median åldern av folk som behöver intensivvård är 65, det betyder att hälften är under 65 och hälften är över 65. Han säger också att anledningen till många äldre har dött "först" är för att de hamnar i ett allvarligare tillstånd snabbare än yngre men de ser att mer och mer yngre behöver intensivvård med tiden. Och att en stor problematik är att de som behöver intensivvård behöver det under en längre period = platser hålls upptagna länge.

Notera att detta är inspelat för över en vecka sedan.

Fascia d'etā (anni) Deceduti [n (%)] Letalitā (%)
0-9 0 (0%) 0%
10-19 0 (0%) 0%
20-29 0 (0%) 0%
30-39 2 (0,2%) 0,2%
40-49 4 (0,4%) 0,2%
50-59 24 (2,4%) 0,8%
60-69 77 (7,6%) 2,7%
70-79 360 (35,4%) 10,8%
80-89 438 (43,0%) 17,5%
>90 96 (9,4%) 21,1%
Non noto 16 (1,6%) 2,8%
Totale 1017 (100%) 6,2%

Så 107 personer under 70 år av 1017. 2 personer under 40.. Kanske man ska kabla ut så inte vanliga människor i arbetsförålder går bananas.

Skydda dom äldre ja, men fan, skärpning.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Region Jönköping
Den 31 januari upptäcks det första svenska fallet i Region Jönköping. Det är en kvinna i 20-årsåldern som har besökt staden Wuhan i Kina, varifrån viruset först började spridas. Hon konstateras vara smittad med viruset en vecka efter att hon landat i Sverige. En dryg månad senare bedöms hon vara kliniskt friskt och är därmed den första svenska patienten som tillfrisknat efter att ha smittats av viruset.
Ok. Tack.
Nu har de gått 2-3 veckor sen dess alltså, men ingen mer som man har koll på har tillfrisknat.
Tänker att man hela tiden vill lugna befolkningen genom att undanhålla information.
Information om tillfrisknande måste ju lugna om nåt kan ja tycka. Men man har väl inte koll helt enkelt.

Att man inte testar gör de även svårt att inte veta hur läget förbättrar sig.
Man kan ju inte vänta på att 2,5 miljoner gamla och sjuka svenskar först ska dö och använda de som slutsats att viruset är borta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Nu får du ge dig, vad har du för belägg på "massdöd i stockholms län och sedan i andra län inom 1-2 veckor" Har du någon källa överhuvudtaget eller fantiserar du bara? Länka till källan el håll käften med din skrämselpropaganda, det skapar bara rädsla hos dom som redan är oroliga.
Skärpning för helvete!

Saknar du helt slutledningsförmåga? Det vi ser i Italien och Spanien kommer såklart ske även i Sverige. Det är bara en fråga om när. Viruset skiter fullständigt i vilken nationalitet du har i passet.
Citera
2020-03-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nja, den där första dansken eller norrmannen med corona som kom hem med sin familj från Italien lyckades ju inte smitta varken fru eller barn.

Smittsamheten är ungefär densamma som för influensa. Men snarare lite högre än lägre, i genomsnitt.

Hur många personer en enstaka dansk, norrman eller ens Bellman har smittat gör varken från eller till i den allmänna statistiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera
2020-03-17, 13:45
Medlem
Haloumis avatar
Är det presskonferens kl 14.00?!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Jag bara måste fråga,

Men vad är det som gör att vi inte bara låter coronaviruset ha sin gång, som tex alla förkylningar som kommer och går och influensan som härjar varje år?

Vad är det som gör att vi är så himla angelägna om att stoppa just detta viruset? Jag fattar inte riktigt varför alla är så brutalt rädda? Men inte rädd för alla andra sjukdomar? 🤔
För att sjukvårdens resurser inte räcker till. Vilket inte är förvånande eftersom den gått på knäna redan innan viruset. Så alla åtgärder tycks vara till för att skyla över det genanta faktumet att man i ett modernt västerländskt land inte har resurser att hantera en pandemi, trots att man vet att såna kommer med jämna mellanrum. Så nu går samhället i kras bara för att de rika ska ha råd med sina lyxyatcher så att inga pengar finns kvar till en fungerande sjukvård.

I korthet, sjukvården har inga marginaler, så nu måste alla (snart) sitta i husarrest. Skyll på politikerna.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nej, det gjorde de inte alls det. Tror du på fullaste allvar att så många hade tagit sjukdomen som ett skämt första tiden om folk dog som flugor? 🤦🏼‍♀️ Argumentet från de som inte var oroliga har hela tiden varit att fler blir friska än som dör. Och så har det sett ut hela tiden.
Nej för det tog längre tid att tillfriskna än att dö. Kolla grafen på closed cases på worldometers så ser du: https://www.worldometers.info/coronavirus/

2:a februari var det över 40% death rate. I januari var andelen döda större än andelen tillfrisknade.

När man börjar masstesta så kommer det gå upp ännu mer. Du är helt fel ute om du tror på en dödlighet på 2%. Seriöst. INGEN expert tror på en sådan siffra. Alla seriösa är överens om en dödlighet på klart under 1%. Punkt slut.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nu ser jag inte januari men jag minns klart och tydligt att det var så. 2:a februari var death rate 41.8%. 1.5 månad senare är den 92%. Vad tror du den är om 1 månad? Trots att man nu enbart testar sjukhusfall på många håll.

Var någonstans har du en "death rate" på 92%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in