2020-03-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronic
Jag har en fru som är gravid i v. 9 och jobbar i en matbutik. Ser att BBC anser att gravida även ska räknas som en riskgrupp, men den information jag hittar på svenska säger motsatsen. Är det någon som har relevant forskning/information som kan hjälpa mig? Vad hade ni gjort i vår situation? Försöker nå fram till 113 13 men har plats 250 i kön...

Vad de hela tiden sagt är att just barn och gravida verkar tåla denna influensa bättre än en vanliga influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har en fru som är gravid i v. 9 och jobbar i en matbutik. Ser att BBC anser att gravida även ska räknas som en riskgrupp, men den information jag hittar på svenska säger motsatsen. Är det någon som har relevant forskning/information som kan hjälpa mig? Vad hade ni gjort i vår situation? Försöker nå fram till 113 13 men har plats 250 i kön...

Sverige följer Storbritannien exempel, förstår inte riktigt varför. Men enligt UK så tillhör gravida riskgruppen och bör distansera sig socialt så mycket det går! Fanns länkar om det tidigare i tråden. Och ja, hon borde definitivt stanna hemma!
Senast redigerad av Quinz 2020-03-17 kl. 13:08.
Citera
Medlem
fendadens avatar
Citat:

Givetvis stannar hon hemma, bara att ringa in och säga att hon är sjuk. Hon får sjuklön direkt. Svårt att förstå hur folk resonerar ibland
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu har du nog missat något. Det som du refererar till är antalet rapporterade döda i relation till antalet rapporterade fall. I Italien blir det ca 40%. Men, antalet rapporterade fall är naturligtvis en bråkdel av det verkliga antalet smittade. Det kan vara fel med en faktor 10 eller 100. Men antalet döda kan ge en uppfattning om smittans utbredning. I italien indikerar den ett verkligt antal smittade till kanske 50-100 000
Gissningar kan du ägna dig åt, vi andra använder FAKTA, kalla siffror!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Vet någon om covid-19 smittar lättare än vanlig influensa och förkylning?

Ja, allt pekar mot att den smittar lättare.
Citera
2020-03-17, 13:06
Medlem
Maggan lånade ju 300 miljarder av RB för att skänka bort till företag som går dåligt på grund av krisen.
Kan hon inte låna 300 miljarder till och köpa in skyddsutrustning, respiratorer och testmaskiner till vården till exempel. I USA har man nu börjat använda nya maskiner som klarar av 1000 coronatester per dag. Sådana skulle vi behöva. Det är oacceptabelt att vi nu inte har någon statistik på hur många som är smittade. Men det är väl det som är meningen. Det sovande folket skall hållas lyckligt ovetande.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Vet någon om covid-19 smittar lättare än vanlig influensa och förkylning?

Är just det som man försöker klura ut nu.
Ställ samma fråga igen om ca ett år, så får du ett korrekt svar.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Gjorde en beställning från Apotea för nästan en vecka sedan. Har inte ens fått leveransbekräftelse ännu.
Tack och lov har jag ingen panik med att få mina mediciner.
Citera
Avslutad
Jag antar att det saknas väldigt mycket folk på era jobb/skolor/dagis också? Har själv fått en ordentlig förkylning men ingen feber ännu, så jag tänker inte gå ut på hela veckan. Men har spejat runt lite och det är OTROLIGT lite folk i rörelse jämfört med vanligt.

Jag tror det är tiotusentals smittade i Sverige, så väldigt många som går runt till synes helt friska och som nu smittar en mängd personer. Vi skulle stängt skolor och börjat med karantän för flera veckor sedan.

Hur gör stora arbetsplatser som har hundratals personer som vistas i samma lokaler? Det är ju rena katastrofen så fort ett stort bolag upphör med sin produktion i endast 1-2 veckor. Jag är mer orolig för de ekonomiska konsekvenserna. Kan det bli en riktig ordentlig långvarig lågkonjuktur nu á la 2008? Tur att jag endast har 20% av mitt kapital investerat på börsen iaf.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Bäste Sherlock, antalet fall/dag minskade när man slutade att mäta ute i samhället, men endast enstaka på sjukhus. Konstigt...

Men hur har trenden sett ut de senaste dagarna? Det är ju helt uppenbart att det är en logistisk kurva, som är på väg att plana ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ja, allt pekar mot att den smittar lättare.

Inte haft feber eller förkyld på över 15 år, peppar peppar.
Citera
Medlem
Som jag sagt i en vecka nu: Det finns ingen anledning till att hålla universitet och gymnasium öppna. Inte ens enligt deras egna 'föräldrar måste vara hemma - sjukvården blir lidande'-modell. Det tog dessa tomtar veckor att komma på denna lösning och det är egentligen inte ens ett krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in