Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 09:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Självklart, ingen vill se en rotebroare åka dit igen!

Min poäng är att om GM inte finns i materialet från tiden vid mordet så går han inte idag att knyta till MP. Då blir det svårt att åtala även om man hittar vapnet hos denne.

Edit: Jag gjorde en lista på tänkbara bevis som KP skulle behöva för att åtala (https://www.flashback.org/):

1. Man har hittat mordvapnet, matchar kulorna.
2. Mordvapnet hittas hos en potentiell GM (kan knytas till denne idag)
3. GM saknar alibi för MOP
4. GM erkänner MOP
5. Mordvapnet kan knytas till denne 1986-02-28,
6. GM är knuten till MP

Under diskussionen om blodstänk igår lade någon fram iden om ”back spatter” på GMs kläder. Detta kanske skulle kunna utgöra ett alternativ (1b). Sannolikheten att någon skulle ha behållt en blodstänkt jacka/rock i 34 år är väl iofs närmast obefintlig.

Om man inte utgår från MP så tappar man direkt (6). Då tänker jag att man behöver (1)+(3) samt (4) eller (5). Det sista förutsätter såvitt jag kan se licensvapen, och även då kan det bli knepigt efter 34 år.
Självklart är GM en person som finns i materialet från tiden vid mordet. Det + tekniskt bevis = åtal
Citera
2020-03-17, 10:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Håller med. Men det kan ju finnas vittnesmål i de delar av PU som vi inte har tillgång till (för att de inte hade med CP att göra), och där kan det nu vara relevant med kompletterande förhör, t.ex. för att klarlägga vissa omständigheter kring iakttagelsen.
Det hoppas vi givetvis på!
Jag är dock pessimistisk vad gäller t.ex. Sydafrika-spår. Chansen att det skall finnas en SA-agent som man nu helt plötsligt kan knyta till MP (eller i alla fall dess närhet) den 28/2 1986 genom det befintliga materialet...? Jag kan inte föreställa mig hur det skulle gå till. Även om man hittar skriftlig bevisning som en flygbiljett eller hotell-liggare så når man inte Sveavägen.
Citera
2020-03-17, 11:04
Medlem
Sigge Cedergren kan också ha blivit betald/hotad att bara berätta delar. Vi vet ju att säpo/polisen de klippt o klistrat i hans avlyssnade telefoninspelning.
Man kan också ha lurat han att det skulle komma en ny leverans från cia då cia istället blockerade hans bil o sköt Palme. Eventuellt ville man ha sigge på plats så man kunde skylla på Cp som man hade lurat dit som patsy Sigge skulle bli vittnet som skulle fälla cias patsy. Man hade Vic gunnison o Cp ditlurade i krokarna också kanske nån fler o betalt o hotat sigge att han skulle va på plats o se mördaren springa?

Man använder sig av 2 för svensken okända nätverk Antingen 1. cias distubition av heroin/affe med för kvällen utbytta mördare.
Alt 2 Det okända stay behind huset används med P2 likt i Italien som maskering o lokal för mordet.

Uppenbart är svensk/amerikanska narkotika/vapensmugglare inblandade
Att hitta mördaren eller "judas" blir inte svårt.
Den Palme skulle träffa var formell o betraktad som ofarlig. Någon inom Ud eller säpo/ssi must där hemliga frågor som inte tål ljus blev fattade. Palme måste ha varit utanför dekorima i liknande ärrenden tidigare det måste gå o spåra Vem brukade ge Palme sådana här uppdrag att ses på olika mötesplatser? Den personen kan ha blivit avlyssnad eller va i lag med konspirationen

Björn Rosengren bör synas närmare om vad o vem Palme skulle träffa stay behind kille som han var. Tror inte han var okunnig om var o vem Palme skulle träffa. Speciellt inte som han trycker upp Palme mot väggen utanför när Palme vägrar gå.

Ett annat alternativ är självmord där de skjuter han för att partiets skulle få en hjälte då Palme redan var obotligt sjuk. Det skulle skaka Sverige i sina grundvalar och "det vore inte bra om det kom ut" Jag är övertygad om att Lisbet fått order om att knipa käft om vem Palme träffade. Kan också tänka mig att vid sådana här möten "hemliga" så gled Lisbet bort ett par meter hon skulle inte få höra Kan det rört sig om stay behind frågor. Tänker om det var en hög adelsman som sköt palme iom att han kom så nära och hade förtroende.

Att vi ännu inte vet vad de svenska narkotikaspanare heter vilka de var den kvällen är talande.
Man skyddar det större landet och vill inte stöta sig.
Kan margareta eklund i knarkspan även varit med i att sköta Cias affe/heroin distrubition med Holmers underhuggare o därför inte velat vara behjälpilig i mordetutredningen
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-17 kl. 11:45.
Citera
2020-03-17, 11:31
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Sigge Cedergren kan också ha blivit betald/hotad att bara berätta delar. Vi vet ju att säpo/polisen de klippt o klistrat i hans avlyssnade telefoninspelning.
Man kan också ha lurat han att det skulle komma en ny leverans från cia då cia istället blockerade hans bil o sköt Palme. Eventuellt ville man ha sigge på plats så man kunde skylla på Cp som man hade lurat dit som patsy Sigge skulle bli vittnet som skulle fälla cias patsy. Man hade Vic gunnison o Cp ditlurade i krokarna också kanske nån fler o betalt o hotat sigge att han skulle va på plats o se mördaren springa?

Man använder sig av 2 för svensken okända nätverk Antingen 1. cias distubition av heroin med för kvällen utbytta mördare.
Alt 2 Det okända stay behind huset används P2 som maskering o lokal för mordet.

Uppenbart är svensk/amrikanska narkotika/vapensmugglare inblandade
Att hitta mördaren eller "judas" blir inte svårt.
Den Palme skulle träffa var formell o betraktad som ofarlig. Någon inom Ud eller säpo/ssi must där hemliga frågor som inte tål ljus blev fattade. Palme måste ha varit utanför dekorima i liknande ärrenden tidigare det måste gå o spåra Vem brukade ge Palme sådana här uppdrag att ses på olika mötesplatser? Den personen kan ha blivit avlyssnad eller va i lag med konspirationen

Björn Rosengren bör synas närmare om vad o vem Palme skulle träffa stay behind kille som han var. Tror inte han var okunnig om var o vem Palme skulle träffa. Speciellt inte som han trycker upp Palme mot väggen utanför när Palme vägrar gå.

Ett annat alternativ är självmord där de skjuter han för att partiets skulle få en hjälte då Palme redan var obotligt sjuk. Det skulle skaka Sverige i sina grundvalar och "det vore inte bra om det kom ut" Jag är övertygad om att Lisbet fått order om att knipa käft om vem Palme träffade. Kan också tänka mig att vid sådana här möten "hemliga" så gled Lisbet bort ett par meter hon skulle inte få höra Kan det rört sig om stay behind frågor. Tänker om det var en hög adelsman som sköt palme iom att han kom så nära och hade förtroende.

När du skriver
"Vi vet ju att säpo/polisen de klippt o klistrat i hans avlyssnade telefoninspelning."
Kan du utveckla det och beskriva vad du vet om det. När du säger "Vi" vilka är det?
Citera
2020-03-17, 11:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske har dom hittat någon koppling till LaRouche-rörelsen?
Den kvinnliga partiledaren (Gaddys fru)
som jag inte kommer ihåg namnet på sägs ju ha varit igenkänd på Grand av biografvaktmästaren.
Lever hon?
Tror att det är svårt att hitta sådana kopplingar till mordplatsen, men möjligen om de fått något ytterligare från Grand?
Gaddy lever ju, folk inne i organisationen kan ha börjat berätta.
VG:s närvaro kan få en förklaring, men knappast som gm.

Organisation-utlandskopplingar-Sveavägen?

Enligt GRK gjorde PU ett 20-tal utredningar om EAP tidigt i utredningen men det gav tydligen inget.

GRK kritiserar PU starkt för att de missade två militanta EAP-medlemmar som hann.lämna Sverige innan PU upptäckte att de borde ha förhörts. En av dem ska ha planerat att spränga sossarnas HK på Sveavägen.

Jag vet givetvis inte om det är just EAP som KP undersöker men jag uppfattar tre saker tydligt:

1. PU jobbar med ett spår som omfattar flera personer och dessa personer är nya i utredningen.

2. Spåret är kopplat till personer och organisationer i utlandet.

3. De tekniska utredningarna kräver hjälp av utländsk expertis.

Världen är stor. Det kan vara lite vadsomhelst.

En variant är förstås att svenskar agerat i samarbete med person/personer från andra länder.

De svenska personerna kan ha varit medlemmar i en organisation som finns i flera länder i Sverige.

Det är således inte fråga om någon ensamagerande svensk.
Citera
2020-03-17, 11:54
Medlem
Bjornhagens avatar
Fråga från Brunel #128127 angående mordvapnet.

Det som är gemensamt för de möjliga vapnen är att de har ett bommönster med 5 högervridna räfflor.

• Smith & Wesson
• Ruger
• Taurus
• Kassnar
• Escordin
• Llama
• Ruby

Mitt förslag Colt Trooper MK III och även Dan Wesson har 6 högervridna räfflor.

Sorry, fel av mig!
Citera
2020-03-17, 11:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det kan jag tänka mig. När Holger Romander i december 1987 pekade på att ett tjog poliser kollades i MOP, backade han några dagar senare. Han var en spelare som visste när han skulle avancera och retirera i rätt läge.

Det är ju säkert så att man trodde PG Näss var inblandad i en mörkläggning (man ville ju avslyssna honom) och att högsta ledningen på säpo kunde vara inblandad kunde ju rubba sverige även PKK var utförare...
Citera
2020-03-17, 11:59
Medlem
hehehos avatar
från Swebbtv:

Lördagsintervju 78 - Palmevittne om hur vapnet gömdes på vinden i Spånga

Vi hade nyligen en intervju med Leif Ljungvist, den så kallade "Chevamannen". Han var ögonvittne och på plats när Olof Palme blev skjuten. Detta har inspirerat ett nytt vittne att träda fram och som har kontaktat oss. Hon säger att när man nu aviserat att Palmeutredningen ska läggas ner vill hon förhindra att fel person blir utpekad. Hon vill också undvika att svenska folket vilseleds om mordet.

Enligt Aftonbladet florerar ett rykte att polisen hittat ett vapen på en vind i Spånga under sommaren 2019 och som sedan har lämnats till Palmegruppen. Vittnet förklarar i intervjun hur vapnet kan ha gömts i deras villa i Spånga och vem som har lagt dit det. Hon tror att det är hennes före detta man som dog 1992.

Hon lämnade sitt vittnesmål till Palmegruppen för cirka ett år sedan men har inte fått någon återkoppling. Hennes man hade en bakgrund från Tyskland och arbetade som religionshistoriker. Han hade också arbetat som jägare på Grönland och var tränad i olika kampsporter. Han var intresserad av vapen och ibland köpte han med sig vapen från Tyskland

Vid några tillfällen var han inbjuden till frimurarnas lokal på Kammakargatan för att att berätta om sin bok om Kabbalah. Han var efter mötena upprörd över att Olof Palme planerade att skriva på ett kärnvapenavtal med Sovjet. Han bodde under denna period på Island men dök plötsligt upp hos sin fru dagen efter Palmemordet och var mycket upprymd. Han sa "Jag vet vem som har skjutit Palme".

Normalt hade han en stor mustasch men nu hade han rakat av den. Han hade en väska med som han gick upp och ställde i vindsförrådet på S:t Eriksgatan. Han åkte sedan direkt tillbaka till Reykjavik. Hon säger att hon inte ville veta något mer om Palmes mord och att hon aldrig mer talade med sin man om detta. Hon var orolig att det skulle vara farligt att veta för mycket. Efter något år flyttade hennes man tillbaka till Sverige och de köpte ett hus tillsammans i Spånga. En dag säger han att han har något som behöver gömmas så att det aldrig kan hittas. Han går upp på husets vind och gömmer detta föremål.

En kväll när han varit ute på promenad i Spånga får han se en skylt som upplyser om att Anckarströms kvarlevor delvis har begravts där. Han sa att det var ett märkligt sammanträffande. Hon förstår att han syftar på mannens mord av Palme på ett liknande sätt som Anckarström dödat Gustav III.

Intervjun innehåller en stor mängd ytterligare detaljer om olika personer och annat kopplat till detta skeende.
Citera
2020-03-17, 12:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt GRK gjorde PU ett 20-tal utredningar om EAP tidigt i utredningen men det gav tydligen inget.

GRK kritiserar PU starkt för att de missade två militanta EAP-medlemmar som hann.lämna Sverige innan PU upptäckte att de borde ha förhörts. En av dem ska ha planerat att spränga sossarnas HK på Sveavägen.

Jag vet givetvis inte om det är just EAP som KP undersöker men jag uppfattar tre saker tydligt:

1. PU jobbar med ett spår som omfattar flera personer och dessa personer är nya i utredningen.

2. Spåret är kopplat till personer och organisationer i utlandet.

3. De tekniska utredningarna kräver hjälp av utländsk expertis.

Världen är stor. Det kan vara lite vadsomhelst.

En variant är förstås att svenskar agerat i samarbete med person/personer från andra länder.

De svenska personerna kan ha varit medlemmar i en organisation som finns i flera länder i Sverige.

Det är således inte fråga om någon ensamagerande svensk.
När du under (1) skriver ”personer som är nya i utredningen” så menar jag att i så fall är KPs tal om ev. åtal en dimridå, för hur skulle det gå till efter 34 år? ”Polisiärt uppklarat”, kanske?

Tekniska undersökningar är också rimligen ett synnerligen begränsat fält:
- mordvapen/kulor
- LOPs kläder
- misstänkt GMs kläder/handskar/skor (förutsätter en rubbad GM som behållit dem i 34 år!)

Vad annars?
Citera
2020-03-17, 12:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
När du under (1) skriver ”personer som är nya i utredningen” så menar jag att i så fall är KPs tal om ev. åtal en dimridå, för hur skulle det gå till efter 34 år? ”Polisiärt uppklarat”, kanske?

Tekniska undersökningar är också rimligen ett synnerligen begränsat fält:
- mordvapen/kulor
- LOPs kläder
- misstänkt GMs kläder/handskar/skor (förutsätter en rubbad GM som behållit dem i 34 år!)

Vad annars?

Det du säger om första punkten förstår jag inte riktigt. De nya misstänkta kan väl åtalas om de förhörts på senare tid?

Tror som du att de tekniska undersökningarna kan röra vapen, ammunition etc.
Citera
2020-03-17, 12:58
Medlem
Basfaktas avatar
Ibland skriver man som en kratta. Rätt formulering ska vara:

De svenska personerna kan ha varit medlemmar i en organisation som finns i flera länder än Sverige.

I ÖVRIGT:

Just detta med "personer och organisationer i utlandet" har KP bekräftat flera gånger men det tycks på något sätt ha glidit förbi obemärkt.

Likadant är det med uttrycket "flera personer som inte tidigare förekommit i utredningen, personer ni inte känner till".
Citera
2020-03-17, 13:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ibland skriver man som en kratta. Rätt formulering ska vara:

De svenska personerna kan ha varit medlemmar i en organisation som finns i flera länder än Sverige.

I ÖVRIGT:

Just detta med "personer och organisationer i utlandet" har KP bekräftat flera gånger men det tycks på något sätt ha glidit förbi obemärkt.

Likadant är det med uttrycket "flera personer som inte tidigare förekommit i utredningen, personer ni inte känner till".
Det har med media att göra. Det finns inget konkret att koppla det till och då nämns det inte, trots att det säger ganska mycket. Det är i och för sig inte säkert att det rör sig om utländska organisationer bara för att man fått hjälp från andra länder med saker som gäller organisationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in