Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-16, 13:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Det kanske stog något i Palmes dagbok , att han fått mottaga hot eller något dyligt ,detta höll han kanske hemligt och bara präntade ner i sin dagbok,

Om jag läst rätt här så vägrade LP lämna denna dagbok till polisen efter mordet

Kanske sönerna lämnade över dagboken efter mammans död?

Eller kanske hade OP skrivet när om något hemliga möten som han haft på Malmskillnadsgatan eller på någon svartbodell.

Att Palmes dagbok, som LP tog hand om efter mordet, nu äntligen nått PU är en nåd att stilla bedja om. I den kan finnas ledtrådar. Åt lite olika håll.
Citera
2020-03-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker du går över ån efter vatten. OP var under 80-talet en av Sveriges mest avskydda människor så motiv finns det gott om. Det leder inte till åtsl.

Jag hoppas att KP har skippat motivet och bara ser till vilka som kan knytas till MP.

Det finns stor risk att GM ej kan knytas till mordplatsen. Han behöver inte ha lämnat sådana spår där. Viktogt isf att man inte utgår från vilka som kan knytas till MP och väljer den mest sannolike där. Bevisläget måste vara solklart
Citera
2020-03-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Det finns stor risk att GM ej kan knytas till mordplatsen. Han behöver inte ha lämnat sådana spår där. Viktogt isf att man inte utgår från vilka som kan knytas till MP och väljer den mest sannolike där. Bevisläget måste vara solklart
Både KP och Hans Melander säger ju att de gjorde ett genombrott i undersökningen när de fokuserade på vad som hänt vid mordplatsen istället för att fokusera på motivbilden. Alltså precis tvärtemot vad du rekommenderar.
Citera
2020-03-16, 15:14
Medlem
Detta är väldigt intressant. Gunnar Wall är väldigt saklig, och intressant iförsig i en flummig podd, men bra. https://www.youtube.com/watch?v=x8gPWYVovGg
Citera
2020-03-16, 15:23
Medlem
I avsnittet "Palmevandringen 2019" i podden palmemordet nämner programledarna att de fått fram information om det finns ett vittne vars vittnesmål aldrig blivit offentligt p g a förundersökningssekretess. De nämner även att vittnet ifråga ska vara ett av de fem viktigaste vittnena i utredningen. Någon som vet mer om detta?
Citera
2020-03-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Både KP och Hans Melander säger ju att de gjorde ett genombrott i undersökningen när de fokuserade på vad som hänt vid mordplatsen istället för att fokusera på motivbilden.

Lena Andersson anvisade vägen redan 2011:
"Gåtan (MOP) skulle kunna bero på att mordet definitionsmässigt är omöjligt att klara upp med det grundantagande som utredningen har vilat på: att Lisbet Palme har berättat allt så som det skedde, att hon var ett bra vittne, att hon velat se mordet löst."
Citera
2020-03-16, 15:56
Medlem
Citat:
I avsnittet "Palmevandringen 2019" i podden palmemordet nämner programledarna att de fått fram information om det finns ett vittne vars vittnesmål aldrig blivit offentligt p g a förundersökningssekretess. De nämner även att vittnet ifråga ska vara ett av de fem viktigaste vittnena i utredningen. Någon som vet mer om detta?

Tror det handlar om "greken" TA. Han var en av dem som förhördes på mordnatten. Men ska inte finnas något i hans vittnesmål av värde.
Citera
2020-03-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tror det handlar om "greken" TA. Han var en av dem som förhördes på mordnatten. Men ska inte finnas något i hans vittnesmål av värde.
Ok, de hävdade bestämt att hans vittnesmål var centralt (top 5 över viktigaste vittnen). Vet dock inte varifrån de fått den informationen.
Citera
2020-03-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ok, de hävdade bestämt att hans vittnesmål var centralt (top 5 över viktigaste vittnen). Vet dock inte varifrån de fått den informationen.

När de gjorde programmet så var nog inte TA´s förhörsprotokoll släppt, men någon fick ut det strax efter och då visade det sig att där inte var något alls av intresse. Efter som han släpades med till polishuset under mordnatten så kunde man anta att han hade något att berätta. Det tog ju tid innan man förhörde t.e.x IM som var centralt vittne, men polisen tappade väl kontrollen över alla vittnen.
Citera
2020-03-16, 17:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När det gäller MOP så måste man börja på Sveavägen, morddagen och kartlägga vad Olof Palme gjorde under sina sista dygn i livet. retorikern OP hade åtskilliga fiender utmed hela den politiska skalan så genom att börja leta bland motiv så är risken väldigt lätt med sidospår . Därför tror jag det finns möjlighet för Krister Petersson att hitta rätt den här gången.
Jag tänker att det också beror på vad man vill uppnå. Om man vill förstå eller förklara vad som hände och varför kan man leta efter motiv och tänkbara inblandade organisationer och sammansvärjningar.

Om man vill polisiärt klara upp MOP så vill jag hävda att man bara kan göra det med utgångspunkt från MP och de bevis och förhör som finns från tiden vid mordet. Även om man skulle hitta vapen eller ammunition nu så måste en GM också bindas vid MP år 1986, och någon ny sådan bevisning kommer inte dyka upp efter 34 år. Jag vet t.ex. var jag var 1986-02-28, men jag kan inte bevisa det idag.

Det blir då tyvärr lite som fyllot som bara letar under gatlyktan: tittar man längre bort så kan man ändå inte hitta något.

Edit: ta dagboken t.ex. Låt säga att OP skrivit att han orolig för att NN är ute efter honom. Om inte NN redan finns i materialet, hur skall PU juridiskt binda honom till MP idag?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-16 kl. 17:24.
Citera
2020-03-16, 17:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Självklart, ingen vill se en rotebroare åka dit igen!

Min poäng är att om GM inte finns i materialet från tiden vid mordet så går han inte idag att knyta till MP. Då blir det svårt att åtala även om man hittar vapnet hos denne.

Edit: Jag gjorde en lista på tänkbara bevis som KP skulle behöva för att åtala (https://www.flashback.org/):

1. Man har hittat mordvapnet, matchar kulorna.
2. Mordvapnet hittas hos en potentiell GM (kan knytas till denne idag)
3. GM saknar alibi för MOP
4. GM erkänner MOP
5. Mordvapnet kan knytas till denne 1986-02-28,
6. GM är knuten till MP

Under diskussionen om blodstänk igår lade någon fram iden om ”back spatter” på GMs kläder. Detta kanske skulle kunna utgöra ett alternativ (1b). Sannolikheten att någon skulle ha behållt en blodstänkt jacka/rock i 34 år är väl iofs närmast obefintlig.

Om man inte utgår från MP så tappar man direkt (6). Då tänker jag att man behöver (1)+(3) samt (4) eller (5). Det sista förutsätter såvitt jag kan se licensvapen, och även då kan det bli knepigt efter 34 år.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-16 kl. 17:21.
Citera
2020-03-16, 18:02
Medlem
I swebbtv talas det i början av intervjun om att det ska ha hittats ett vapen på en vind i Spånga under sommaren/hösten 2019.

- Är det någon som vet något mer om detta vapen?
- Har det hittats ett vapen?
- Har det provskjutits?
- Var hittades det?
- Vem hittade det?
- Varifrån kommer ryktet eller informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in