Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-13, 01:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja egentligen var inte detta med knarkspaningen poängen för mig utan mer en kort kommentar om det vi diskuterat så mycket.

Det intressanta är, tycker jag, de samstämmiga signalementen på männen.

Det kan alltså vara så att PU senaste åren lyckats identifiera männen och förhört dem?
Det är jag övertygad om.
Citera
2020-03-13, 02:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är jag övertygad om.

Ja i så fall kan vi se fram emot en mycket intressant presskonferens.

Frågan är bara hur de bindande bevisen ska se ut.

Någon/ några av WT-männen kan, nu spekulerar jag förstås, till sist efter långa förhör ha pekat ut en GM men denne är omöjlig att bevisligen placera på Sveavägen vid tiden för mordet. Själv blånekar han förstås och något mordvapen har inte hittats.

Eller så skyller WT-männen på någon som är död och säger att de själva aldrig förstod att OP skulle mördas. De var ute i "ett helt annat ärende".

Det var WT-männen som visade sig för vittnen medan GM höll sig i skuggorna ända fram till gärningen?

Frågan är vilka personer som kan ha ingått i detta "mordkommando "? Personer vi diskuterat i tråden eller helt andra?

KP har ju berättat att de förhört personer som aldrig tidigare förhörts i utredningen- och då personer som kan knytas till Sveavägen?

Förslag på personer? Tråden?

Det här scenariot stämmer bättre med formuleringen "förklara vad som hände". Om en ensam GM agerade behövs ju inga större förklaringar.Tycker jag.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-13 kl. 02:10.
Citera
2020-03-13, 03:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Dagen efter mordet på statsministern, den 1 mars, hittades den ena kulan på trottoaren på Sveavägens västra sida, söder om Tunnelgatan. Kulan antogs vara den som skadade Lisbeth Palme.

Den 2 mars hittades den andra kulan på trottoaren på Sveavägens östra sida. Kulan som antogs ha dödat Olof Palme. En teknisk, en så kallad blyisotopisk, undersökning bekräftade att det var kulorna som träffat makarna Palme.

Kulorna kom från en revolver med kaliber .357 Magnum. Det är inte klarlagt exakt vilken typ av revolver mördaren använde. Det finns sju möjliga alternativ:
• Smith & Wesson
• Ruger
• Taurus
• Kassnar
• Escordin
• Llama
• Ruby

• Utredningsmaterialet fyller snart 250 hyllmeter varav 11 hyllmeter består av ljud- och videoupptagningar.
• Det skulle ta cirka nio år att läsa igenom materialet och då krävs vana av juridiska texter.
• Många privatspanare och författare vill ta del av materialet och Palmegruppen får lägga mycket tid på sekretessprövningar.
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/palmeutredningen/

Tänk om det nu en himla massa år efter dramat på Sveavägen dykt upp en figur som
påstod sig ha filmat hela skeendet med en nyinköpt videokamera från ett fönster på
andra sidan Sveavägen.
Först nu har personen vågat träda fram och berätta det sensationella att han har
Palmemordet inspelat. Låt oss höra:

Senast redigerad av Grandioso 2020-03-13 kl. 04:24.
Citera
2020-03-13, 03:54
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
PU har sagt att det finns ett 80tal observationer och Säpo har skrivit ett Pm som indikerar minst 3 möjligen 4 olika individer förutom gärningsmannen från bostaden via Grand till Mordplatsen. Några av dessa är troligen knarkspanare.

Vi för står alla vem som inte har några indianer i kanoten och ingen kanot heller.

Nej, det stämmer inte alls. Det finns inte ett 80-tal observationer av WT-män och SÄPO har inte konstaterat att några 3-4 personer har övervakat Palme. Du hittar på allteftersom du skriver verkar det som.
Citera
2020-03-13, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte att han var där för att skjuta Palme. Jag tror skotten var en konsekvens av att Palme inte ville prata med honom och att han var beväpnad av paranoida skäl.

Håller med, när den ensamma GM som jag tror att det handlar om har tagit tillfället i akt att skjuta OP så känns flyktvägen naturlig. Därför kanske det stämmer med vissa vittnesmål att GM stog kvar på mordplatsen några sekunder för att välja flyktväg. Känns naturligt att försvinna bakom byggbarackerna.
Citera
2020-03-13, 07:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om nu GM la en hand på Olofs axel och sköt.?
Kan bara tolkas som en ren skär avrättning.
GM var opersonlig proffs och obarmhärtig
"sorry MR Palme ta inte illa vid dig, jag gör bara mitt jobb" Eller "En judas kyss" tyvärr måste du bort.. Så tolka jag situationen. Absolut inte en galning som var hatisk. Jag tolkade då att GM var rätt samlad och kylig. En paranoid galning som hade just blivit avvisad av Palme han hade nog skjutit fulla magasinet samt frun.
Jag har en helt annan uppfattning. Palme stannar inte för att prata med honom. Han la en hand på Olofs axel för att stoppa Olof. GM reagerar på två saker, Olof vill inte prata, Olof vill inte stanna.
Citera
2020-03-13, 07:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Håller med, när den ensamma GM som jag tror att det handlar om har tagit tillfället i akt att skjuta OP så känns flyktvägen naturlig. Därför kanske det stämmer med vissa vittnesmål att GM stog kvar på mordplatsen några sekunder för att välja flyktväg. Känns naturligt att försvinna bakom byggbarackerna.
Ja allt verkar helt oplanerat, improviserat där och då. Han vet inte om han ska gå eller stanna kvar.
Citera
2020-03-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det stämmer inte alls. Det finns inte ett 80-tal observationer av WT-män och SÄPO har inte konstaterat att några 3-4 personer har övervakat Palme. Du hittar på allteftersom du skriver verkar det som.
”Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren”

http://runeberg.org/palmenytt/2001/0191.html
Citera
2020-03-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag läste givetvis den här artikeln då..

Men vad jag inte minns är att Dag A säger att iakttagelserna av WT-männen gjordes vid ungefär samma tid och att det finns samstämmiga signalement på männen.

Han avfärdar även knarkspaningen. Den känner de till och den är inte intressant.

Jag tänker närmast på de samstämmiga signalementen. Och som sagt sa KP direkt att ett bra polisarbete de senaste åren gjorde honom optimistisk.
Det här var ju innan turerna kring avslöjanden om hur personer inom span fejkat bevis mot CP och avslöjandet att den skulle pågått till 3 på natten dvs avbröts i halvtid samt att personen vid Tunnelgatan "skolkat" Uppgifter som ändrar bilden kraftig kring den saken. Vad man undersökte vet vi också. Donald F förhördes flera gånger och konfronterades med uppgifter om personer man frågat Must om. (Barbrogrupp som han och hans tidigare chef då plötsligt menade var Barbro Sagnell) Just innan avslöjandena om knarkspaningen försökte Donald med sin vapendragare Hylin väcka CP spåret vilket blev skjuter i sank innan det ens var sjösatt.
Vi har här alltså en gruppering med lång historia och gemensamma band som manifesterar sig via föreningen Ögat med Hylin, DF, Frånstedt, von B, Ekberg mfl dit också Teutenberg ssmt säposmurfarna Bill och Bull anslutit sig att propagera för en muterade förlängning av PKK spåret som utpekar Sovjet för mordet där det snabbt övergick i anklagelser mot stora delar av UD och Säpo att vara GRU. Frånstedt gick där längst och föll ut i tirader att OP samlat in information om försvaret han skulle överlämna till Moskva som förberedde en invasion. Både DF och de andra backade upp dennes bild.

Hmmm... Fasaden kring Knarkspan rämnade alltså och andra händelser ändrar bilden.

Det kan därför säkert avskrivas att knarkspaningen som helhet är skyldiga men det märkliga avbrottet att gå hem innan halva arbetspasset är gjort måste förklaras och det kan därvid vara så att en eller flera samarbetat med mordkommandot. Dessutom har vi sedan tidigare indikationer på att knarkspanare igenkänt "kollegor".

Är det då möjligt att följa Sydafrikaspår på lösa grunder? Knappast!

Ett spår finns därmed kvar där man via teknisk utvärdering funnit ett troligt vapenm
Citera
2020-03-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Att du ljuger betvingar inte sanningen.. Detta är uttalanden från PU direkt där man fastslår att isolera och identifiera personer.

Förstår av de tomt skrämmande inläggen att konstapeln är febrig av utvecklingen och saknar sakliga invändningar mot det mesta. Men så är det. Inget i världen kan hindra att sanningen kommer fram längre och vi får hoppas att det finns personer med mer kurage än dig som förstår att det är kört och att det inte går att leka Raketmadsen mer.
Citera
2020-03-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/palmeutredningen/

Tänk om det nu en himla massa år efter dramat på Sveavägen dykt upp en figur som
påstod sig ha filmat hela skeendet med en nyinköpt videokamera från ett fönster på
andra sidan Sveavägen.
Först nu har personen vågat träda fram och berätta det sensationella att han har
Palmemordet inspelat. Låt oss höra:

Inte sådan fantasi. Det är mycket mera banalt. Någon, sannolikt polisman har iakttagit saker kring personer denne känner till namn och som kollegor som lett vidare...
Citera
2020-03-13, 08:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Du menar att Fauzzi en 22 årig pojkvasker skulle vara ruggig? 😆
Du menar att Lisbeth såg Björkman, men inte Fauzzi ? Varför skulle hon bara se Björkman men inte Fauzzi ? På samma sätt som Fauzzi tror att Björkman är äldre än han är, tror Lisbeth att Fauzzi är äldre än han är.

Även på Heimers och Filters linker verkar Fauzzi äldre än han är, absolut inte en pojkvasker.

https://web.archive.org/web/20110614062355/http://biphome.spray.se/palmemordet/vittnen.htm

sida 9 https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Nicola-Fauzzi.pdf

Alla håller med om att Lisbeth blandar ihop saker. Och Engström har faktiskt rätt när han säger, att man inte ska ta bort en pusselbit som tillhör pusslet.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-13 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in