"Ja, alltså...jag har varit skitskraj hela tiden och gått och dröjt med det här, men nu liksom
måste jag bara träda fram...får ingen ro i själen annars.
"Och hur var det nu den här kvällen då? Varför skall du ha filmat just då?"
Ja, jag hade precis varit över i staterna på en affärsresa och köpte det här åbäket då,
videokamerorna var ju stora som fan då, du vet, annat nu...hehe...
Jo, så kom det sig att jag plockade fram eländet den kvällen och testade lite.
Filmade runt lite i lägenheten, lärde mig zooma in och sånt. Var helt ensam då.
Fri som fågeln. Kärringen min hade ännu inte dykt upp i mitt liv...fan att hon skulle
dyka upp överhuvudtaget när jag tänker efter...
"Till saken, tack!"
"Okay. Jo, jag gick runt lite då som sagt och filmade rubbet i lyan. Klockan var runt elvasnåret
när jag satte igång. Av någon anledning fick jag för mig att rikta kameran ut mot gatan till.
Fönstret stod halvöppet för att vädra ut all jäkla tobaksrök.
Jag hade väl stått där och tramsat med kameran några minuter när jag plötsligt blev
uppmärksammad på en märklig figur som ställde sig där vid det upplysta Dekorimafönstret.
Fastnade vid honom. Zoomade in honom allt tydligare. Kände på mig att nåt var på gång här.
Men inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig vad som hända skulle...Never...
Blir illamående bara jag tänker på det nu.
"Och så dök då paret Palme upp?"
"Jo, men inte fattade jag att det var vår statsminister. Jag var ingen direkt anhängare
av honom och hans politik, långt ifrån, men ändå alltså...mörda Palme på öppen gata...
"Och du fick med hela mordet på din film? Och det går att urskilja detaljer i förloppet?
Man ser mördaren tydligt?"
"Ja, så är det...
"Och känner du igen gärningsmannen? Vet du vem som mördade statsminister Olof Palme?"
"Ja...
"Vem var det då?
"Ja, det är just därför jag vet det som jag inte velat eller vågat träda fram förrän nu.
Det är otroligt alltså...
"Vem var det?"
"Titta själv så får du se."
Och så tittades det.
"Det var som fan.

Han av alla människor. Det här kommer att skaka om landet
nåt alldeles enormt när detta kommer ut. Herrejävlar."
Men eftersom vi inte ännu inte vill se Sverige bli så omskakat så låter vi namnet
på gärningsmannen förbli hemligt ett tag till...