2020-03-17, 10:30
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Helt irrelevant anekdot som svar till mitt inlägg. 90-talister har generellt (generella påståenden verkar vara ett främmande koncept för dig) haft betydligt svårare att etablera sig på bostadsmarknaden och äger bostäder i mycket lägre utsträckning än folk födda på 80-, 70 och 60-talen vid samma ålder. Och oavsett vilket, mitt svar var till någon lallare som hävdade att 90-talisterna skulle vara de stora förlorarna vid en bostadskrasch. Har du några relevanta invändningar till detta (alltså inte irrelevant svammel om din egen situation)?
Du skrev " endast har tillfälliga, osäkra anställningar. Vi äger sannerligen inte några bostäder".
Låter inte jättegeneraliserande där. Du målade upp en bild av oss som jag inte kände igen och jag tyckte du drog lite väl många över en kam, jag försökte inte säga emot dig utan mer nyansera bilden.
Citera
2020-03-17, 11:04
Medlem
lifeabroads avatar
Amorteringskravet kommer eventuellt försvinna under en period, samt analytiker förväntar att riksbanken sänker styrränta till -0,5%. Nåja, gör allt i sin makt för att förhindra en kris
Citera
2020-03-17, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Vi kommer inte se höjda räntor, inget talar för en ekonomisk storskalig krasch och det är hittills inte medelklassen som blir varslade om uppsägning.

Stämningen kanske blir mer avvaktande, men ingen krasch gällande bostäder

Vi får se hur det går, har en försäljning av en bostadsrätt under april-maj. Ett helt okey område som nu börjar fyllas med migranter med både stabila bidrag samt pengar från hemlandet. Samtliga som köpt i området river ut ALLT och totalrenoverar, så pengar är inga problem för denna gruppen, samtidigt är det himla lång väntan på bostäder.

Kommer direkt att avfärda alla som nämner ordet corona för att få bättre pris.
Citera
2020-03-17, 11:13
Medlem
Jag tror inte att priserna kommer att påverkas extraordinärt såvida vi inte kommer upp i låt säga 1000-1500 dödsfall och det tror jag inte att vi gör.

Men bortsett ifrån det så råder det ingen tvekan om att många kommer och redan blivit av med jobbet.

10-15% lägre bostadspriser i storstadsregionerna är väl ett rimligt antagande?
Citera
2020-03-17, 11:19
Medlem
longbow4ys avatar
Vem vill bo i en lägenhet mitt i stan och vara hänvisad till Coronakollektivtrafiken efter detta?
Inte jag i alla fall.

Mina två cent:
Distansarbete, e-handel, mer bilar och egna hus kommer bli motreaktionen. Låga bränslepriser kommer hjälpa till.
Det blir gröna vågen 2.0 men i modernare tappning.

Eftersom resandet kommer minska för lång tid framåt kommer de mest efterfrågade husen ligga vid områden man kan vara och njuta av också under semestertider.
Kustnära villor kommer öka i pris.
BRF mitt i städerna kommer falla i pris.
Citera
2020-03-17, 11:28
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vem vill bo i en lägenhet mitt i stan och vara hänvisad till Coronakollektivtrafiken efter detta?
Inte jag i alla fall.

Mina två cent:
Distansarbete, e-handel, mer bilar och egna hus kommer bli motreaktionen. Låga bränslepriser kommer hjälpa till.
Det blir gröna vågen 2.0 men i modernare tappning.

Eftersom resandet kommer minska för lång tid framåt kommer de mest efterfrågade husen ligga vid områden man kan vara och njuta av också under semestertider.
Kustnära villor kommer öka i pris.
BRF mitt i städerna kommer falla i pris.

Färre och färre tar körkort, i kombination med universitetsstäder å andra sidan.
Jag tror på en mindre sänkning på bostadsmarknaden men bristen är fortfarande enorm, folk väljer inte sälja nu, hyra ut en period istället till läget normaliserats. Fortsatt ett par hundra annonser per dag med folk som vill hyra i andra hand. Bristen är enorm.
Citera
2020-03-17, 11:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag tror inte att priserna kommer att påverkas extraordinärt såvida vi inte kommer upp i låt säga 1000-1500 dödsfall och det tror jag inte att vi gör.

Men bortsett ifrån det så råder det ingen tvekan om att många kommer och redan blivit av med jobbet.

Nä inte alls troligt någon procent kanske. De som blir av med jobbet bor i hyreslägenheter de rika i dyrare villor berörs inte alls. Påverkas priserna kommer det att dröja till hösten. Mest sannolikt att nyproduktionen påverkas med det som påbörjats måste de bygga klart så då talar vi om nästa år.
Citera
2020-03-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nä inte alls troligt någon procent kanske. De som blir av med jobbet bor i hyreslägenheter de rika i dyrare villor berörs inte alls. Påverkas priserna kommer det att dröja till hösten. Mest sannolikt att nyproduktionen påverkas med det som påbörjats måste de bygga klart så då talar vi om nästa år.

Jag känner flera småföretagare som sitter i dyra villor i Stockholmsområdet men också en och annan som är beroende av att resandet fungerar (flyg + en inom sjötransport) och jag tror nog att de är ganska kallsvettiga just nu.
Citera
2020-03-17, 12:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag känner flera småföretagare som sitter i dyra villor i Stockholmsområdet men också en och annan som är beroende av att resandet fungerar (flyg + en inom sjötransport) och jag tror nog att de är ganska kallsvettiga just nu.

De som tvingas sälja kommer inte att gå ut lägre än vad priserna är nu och styvnackat vilja ha ut varje krona. Det är så det funkar. Bara när marknaden närmar sig noll i omsättning tror jag utropspriserna droppar
Citera
2020-03-17, 12:10
Medlem
Citat:

Klart att bostadsmarknaden påverkas om vi får massarbetslöshet och en mängd företag går i konkurs. Korttidspermittering är en annan sak, men kommer det att stanna vid det?
Citera
2020-03-17, 12:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Amorteringskravet kommer eventuellt försvinna under en period, samt analytiker förväntar att riksbanken sänker styrränta till -0,5%. Nåja, gör allt i sin makt för att förhindra en kris

Vad spelar det för roll när köparna har fått kalla fötter och många dessutom redan köpt nytt boende och måste sälja sitt befintliga ? Dessutom alla dessa som blir arbetslösa
Citera
2020-03-17, 12:23
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

Dödsfall... folk är rädda oavsett vad och många blir arbetslösa just nu

Riksbanken anser att den privata skuldsättningen är det största problemet just nu, Ingves sa detta i morse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in