2020-03-17, 11:38
Medlem
Tror grundskolorna stänger till veckan här. Det är massiv frånvaro bland eleverna, folk följer uppmaningen om att stanna hemma vid minsta krämpa och föräldrar vägrar lita på att barn inte kolarvippen av Corona, utan att det är 80-åriga Agdor som dör
Citera
2020-03-17, 11:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
17 januari startades tråden. Vad tycker du Sverige borde gjort då? Stängt gränserna och skolorna? Svenska myndigheter har vidtagit rimliga åtgärder. INGA åtgärder hade kunnat förhindra situationen vi nu är i nämnvärt.

Åsikterna är som baken delade! Först gjorde man inget alls, -" detta är ofarligt blåser över". Sedan började man lamt följa efter och nu är man i stor sett ikapp alla andra det gick på 3-4 veckor.

Testkit, skyddsutrustning brister kolossalt i Sverige. Senfärdigheten att agera är oförsvarlig och ansvaret är politiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Nu gav du öppet mål. Invänta kommentarer om att Sveriges statistik inte gäller, då vi endast testar riskgrupper på sjukhus.

Men i slutändan är antal döda det viktiga och relevanta. Inte hur många som smittats. I nuläget ligger vi på 7 döda, på kanske 10 000-50 000 smittade.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Jag är inte heller imponerad över hur Sverige har skött detta. Håller med om att man borde ha gjort mer angående Italiens situation. Känner flera som kom hem från skidsemester i riskområden, helt obrydda.

Men antagligen (spekulation), vet FHM likt alla andra länder att virus och utbrott är väldigt svåra att bekämpa utan vaccin.

Det finns säkert mycket forskning kring andra smittor och hur de sprider/spred sig. Pest, mässling, spanska sjukan, smittkoppor, digerdöden, ebola, svininfluensan, säsongsinfluensa osv.

Andra länder ger kraftiga åtgärder ett försök, och Sverige verkar agera mer passivt istället. Ingen har facit just nu över vad som är rätt.

Det kan mycket väl visa sig vara Sverige som är förloraren i detta. Däremot är jag fortfarande övertygad om att stor kunskap finns inom FHM, sen kanske man använder den fel.

Hade jag däremot lyssnat på internetexperterna så borde jag ha sagt upp mig från jobbet i Februari och bara lämnat lägenheten iklädd en hazmat-suit.

Titta på andra länder. Deras antal smittade stiger ändå. Deras åtgärder räcker inte. Det är för att plocka politiska poäng.
Citera
2020-03-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nonchalansen och arrogansen tar livet av människor i onödan. Grunden är att man inte byggt upp kapacitet för en pandemi, och nu kallar man konsekvensen av detta för en strategi om flockimmunitet. Sverige är ett osäkert land att leva i, viktiga beslut går för sakta, helikopterperspektiv, analysförmåga och handlingskraft saknas helt hos de styrande.
Kolla denna lista med reserestriktioner:

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

I princip varenda land i världen har stängt gränsen för inresande eller infört 14 dagars karantän, för flera eller alla nationaliteter.

Det finns knappt ett land på jordklotet som svenskar kommer in i längre. Men ser ni att det finns ett land som inte infört en enda restriktion för inresor?

Just det, Sverige, såklart
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
- Sverige skulle stängt sina gränser när Kina började svetsa in sin befolkning
- Alla svenskar som återvände från utlandet skulle sättas i två veckors karantän
- Hemkarantän för alla 70-plussare
- Beställning av tusentals respiratorer i ett tidigt läge
- Utgångsläget hade varit helt annorlunda
Precis. Tegnells tidigare intervjuer i Rapport där han menar på att vi måste fortsätta resa med repliken: Tänk på Thailands ekonomi. Han och Sandro Scocco spelar i samma division. Svårt att veta vem av dem som är ekonom.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepobamthe
Hej
Jag skulle bara vilja lyfta fram en grupp som jag tycker glömts bort..
Jag tycker självklart att det är vidrigt när man hör diverse myndighetspersoner. Tona ner allvaret i situationen genom att påpeka att det är bara "äldre som dör" eller när media trycker på att de som dog minsann var "äldre", vad nu det betyder?
Den gruppen är yngre med allvarliga sjukdomar. Min son har leukemi och behandlas med kraftfulla cytostatika. Detta leder till att han är obefintligt immunförsvar.
Vi med cancersjuka barn är fullständigt livrädda, bristen på direkt och information är total..
Självklart sitter alla(Jag pratat med) i karantän, förtvivlade och vet varken in eller ut. Tegnell tycker ju att det här är "jätte skojjigt" det är direkt skrämmande hur detta sköts , från dag 1 egentligen.
Tack för mig

Ja nu har de släppt det fritt bland befolkningen, kanske man skulle upprätta speciella hem på landsbygden för de mest sårbara? Där de är helt isolerade från omvärlden?
Citera
2020-03-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
- Sverige skulle stängt sina gränser när Kina började svetsa in sin befolkning
- Alla svenskar som återvände från utlandet skulle sättas i två veckors karantän
- Hemkarantän för alla 70-plussare
- Beställning av tusentals respiratorer i ett tidigt läge
- Utgångsläget hade varit helt annorlunda
Nej då, alla dessa åtgärder är verkningslösa har vår expertis fastslagit.
Sitt nu lugnt i båten och sluta kritisera, har du kritik så är det val om några år.
Hur du röstar bort Tegnell är lite oklart..
Citera
2020-03-17, 11:42
Medlem
USA har 93 döda på drygt 4000 smittade.
Vi har 7 döda på 1000 smittade.

Enorm skillnad som visar att man inte ska jämföra länder och tillämpa samma strategier överallt. Tegnell for president...
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Titta på andra länder. Deras antal smittade stiger ändå. Deras åtgärder räcker inte. Det är för att plocka politiska poäng.
Med hårda metoder ökar det med en dubblering var fjärde dag.
Sveriges mjuka metoder ökar med ?????????

Släpp sargen nu. Du är smartare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så att du slänger i dig en alvedon för att du har farlig hög feber kommer inte hjälpa dig mer än att lindra symptomen(ej behandla symptomen)

Men snälla? Det vet väl varenda vuxna människa.
Citera
2020-03-17, 11:43
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur mycket kompetens behövs egentligen för att tvätta händerna och hosta i armvecken?
Mer än vad folk har. Just därför borde kraftigare åtgärder vidtas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in