2020-03-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Finns nu 49 varianter av viruset, en del värre än andra.

"Research Reveals That The Virus Has Mutated Gene Similar To HIV and Is 1,000 Times More Potent."

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-latestcoronavirus-research-reveals-that-the-virus-has-mutated-gene-similar-to-hiv-and-is-1, 000-times-more-potent-

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-new-research-indicates-sars-cov-2-coronavirus-is-indeed-mutating-into-various-strains-that- have-specific-preference-of-attacking-human-host-

Helt okontrollerade källor och "forskning". Har sett okontrollerade c uppsatser som är mer trovärdiga. Skriv igen när det är uppföljt och kontrollerat och allt är bekräftat.
Citera
2020-03-17, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
De som byggde vårt land hade ofta 7-årig grundskola.
Löjligt av lärarna att oja sig över hur förment viktiga de anser sig vara..

De gick i Folkskola då.
Citera
2020-03-17, 11:31
Medlem
Talespins avatar
Alla i Tyskland uppmanas att stanna hemma!!!!!

Tänker göra likadant. Jag litar inte ett jävla dugg på Sverige längre.
Citera
2020-03-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
17 januari startades tråden. Vad tycker du Sverige borde gjort då? Stängt gränserna och skolorna? Svenska myndigheter har vidtagit rimliga åtgärder. INGA åtgärder hade kunnat förhindra situationen vi nu är i nämnvärt.

Sverige skulle omedelbart infört inreseförbud från Kina.

Sedan skulle man ha infört inreseförbud från Italien för veckor sedan, när smittan där uppdagades.

De Svenska resenärer som återvände från Italien skulle ha satts i karantän (inte någon mesig "självkarantän, se om du får symptom).

Testat mer för flera veckor sedan, isolerat de som visat positivt.

Det finns många saker som kunde ha gjorts för att, om inte stoppa, drastiskt sakta ned smittan. ALLA åtgärder som dessa är extremt viktiga, då varje brist på åtgärd kan öka antalet smittade på sikt något enormt. Detta leder till överbelastning av sjukvård och många dödsfall.

Och det är inte som att "ingen såg det komma". Många föreslog just dessa åtgärder, bland annat. Men myndigheterna hade huvudet lååångt upp i röven. Tegnell, exempelvis hävdade att vi kunde räkna med "ett fåtal importfall, och risken för inrikes spridning är extremt låg".
Vi var många som skakade på huvudet åt det uttalandet just då, för vi visste vart det var påväg.

Så om en människa i hans position ej ser det, varför ska han fortsätta att ha ansvar över situationen?
Problemet är att han är tillsatt av idioter.
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
När tror ni Herr Tengnell får sparken? Hela Europa undrar vad Sverige håller på med. Nu verkar regeringen svänga 180 grader, han kan omöjligt arbeta vidare när han har haft så fel.

Det är faktiskt otroligt att en sådan inkompetent person har en sån stor titel. Han har suttit och rullat tummarna i flera år, cashat stora pengar och trott att han inte behövt göra något alls. Sen kommer en pandemi och han får byxorna nerdragna totalt. Visst, killen är en idiot men tänk alla andra myndigheter som behövs i andra katastrofer? statskupper, krig etc.. Ser ju säkert likadant ut överallt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det som är slående är att FHM när de ombeds motivera sina beslut mestadels ger dåliga och ogiltiga argument.

Det är inte att vara dålig på att kommunicera, jag vet inte precis vad man ska kalla det, men det är värre.

När man frågar varför de fattar ett visst beslut så bör de ju säga vad som ligger till grund för beslutet, om det då bara kommer nonsens ur deras munnar, vad finns det då för anledning att tro att de har bra motiveringar egentligen, som de bara inte delger oss?

För övrigt kan man redan nu börja utvärdera FHMs agerande, och man kan konstatera att de skulle varit snabbare på att avråda från resor till Italien, uppmanat folk som varit där till självkarantän trots avsaknad av symptom, listan kan göras lång.

För att inte tala om att beredskapen var urusel. Är det inte det ett av deras ansvarsområden?
Jag är inte heller imponerad över hur Sverige har skött detta. Håller med om att man borde ha gjort mer angående Italiens situation. Känner flera som kom hem från skidsemester i riskområden, helt obrydda.

Men antagligen (spekulation), vet FHM likt alla andra länder att virus och utbrott är väldigt svåra att bekämpa utan vaccin.

Det finns säkert mycket forskning kring andra smittor och hur de sprider/spred sig. Pest, mässling, spanska sjukan, smittkoppor, digerdöden, ebola, svininfluensan, säsongsinfluensa osv.

Andra länder ger kraftiga åtgärder ett försök, och Sverige verkar agera mer passivt istället. Ingen har facit just nu över vad som är rätt.

Det kan mycket väl visa sig vara Sverige som är förloraren i detta. Däremot är jag fortfarande övertygad om att stor kunskap finns inom FHM, sen kanske man använder den fel.

Hade jag däremot lyssnat på internetexperterna så borde jag ha sagt upp mig från jobbet i Februari och bara lämnat lägenheten iklädd en hazmat-suit.
Citera
2020-03-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Deras ”tunga” forskare har levt i en bubbla av teoretiska simuleringar. Visst, kontrollerad smitta låter bra (och än bättre ur ett mengele-perspektiv), men verkligheten lever sitt eget liv.
Känns lite som att UK velat göra tvärtom bara därför att. Show the world that Britain still rules.
Kan vara dom 2 länder med skakigast ekonomi också som inte ser att det finns budget för att rädda befolkningen.
Sverige har ju jobbat hårt på att bränna alla pengar och UK är i ett osäkert brexit läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Lärarnas Riksförbund oroar sig över att vi får ett kvalitetstapp med distansundervisning i svenska skolan. Själv gissar jag att ungdomar kommer klara sig fint under den begränsade tiden som de inte är i skolan. Finns betydligt värre saker att oroa sig för...
Det blir en fråga om att kompromissa i ett svårt läge. Väga undervisning emot de mer akuta behoven.

Jag utgår ifrån att många gymnasielärare, särskilt de som är 50+, kan känna sig tryggare framöver. Det borde Lärarförbundet bry sig desto mer om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
När tror ni Herr Tengnell får sparken? Hela Europa undrar vad Sverige håller på med. Nu verkar regeringen svänga 180 grader, han kan omöjligt arbeta vidare när han har haft så fel.
https://www.skrivunder.com/a/254434

Det vore på tiden att Dr Tengele avgår. Det är många som kommer att dö på grund av senfärdigheten.
Citera
2020-03-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Alla i Tyskland uppmanas att stanna hemma!!!!!

Tänker göra likadant. Jag litar inte ett jävla dugg på Sverige längre.

Sverige har enligt sidan "4 nya fall", Danmark med sina åtgärder har 46 nya fall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av shinker 2020-03-17 kl. 11:37.
Citera
2020-03-17, 11:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samhällen i diktaturer och demokratier fungerar annorlunda. Även om svetsaren eller Tegnell skulle vilja svetsa dörrarna för att förhindra gamlingarna att bli smittade då skulle detta inte mottas med öppna armar.

I Finland har man nu infört restriktioner för personer 70+. Man tänker inte bötfälla dem, men det är en "stark uppmaning" att stanna hemma.

Men vad gör folk? De anser att detta är "orättvist, värre än döden, ska gälla alla - öven presidenten - , är helt onödigt, tänker inte följa" etc.

Och i Finland är man ändå lydigare än här i Sverige.

Ja de skriver det, i Kina skulle man inte ens få skriva det, men det kanske har stor verkan i verkligheten? Gamingarna har väl inte direkt gjort "flash mobs" utanför riksdagen där de kramas och pussas i protest?
Citera
2020-03-17, 11:35
Medlem
Jag vill bara skriva en sak. Fyfan vad skönt när det är mindre folk på stan. Jag har aldrig gillat överbefolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in