2020-03-17, 10:43
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Lol, vilken människosyn. En extra tillsägelse av statsministern att det här minsann inte är något extra skollov....

Bara för att han inte förstår allvaret innebär det inte att befolkningen är samma ansvarslösa idioter.

Precis som Tegnells oro om att skolstängning per automatik skulle innebära att alla skickar sina barn till mormor och morfar. Regeringen utgår från att befolkningen är en flock dumma får, vilket den bevisligen är då 83 % röstade på Sjuklöverpartier.
Citera
2020-03-17, 10:43
Medlem
Citat:
Agnes Wold @AgnesWold
Replying to @oster_sund
Svenska folket har den avundsvärda positionen att man faktiskt får all information, kvalificerat levererad. Men av någon anledning så begriper man inte det

Framför allt är det svenska etablissemanget ödmjukt.
Citera
2020-03-17, 10:44
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Hahaha Sverige har ca 20 000 poliser. Blir hälften sjuka på samma dag och ca 1% av dom blir allvarligt sjuka så är det bara 100 stycken. Dessutom minskar arbetsbördan när folk inte är ute och super och slåss på stan så det är nog inga problem med det serru!

Är du dum i huvudet på riktigt. Blir det stort bortfall av poliser i tjänst så kommer det att utnyttjas av olika grupper och av olika individer av vitt skilda skäl och på olika tillvägagångssätt.
Citera
2020-03-17, 10:45
Medlem
halvfestligts avatar
Borde inte Getinge tillverka respiratorer till oss här hemma i första hand?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e6ffd6dfe79c000110e3cf8?utm_source=share-btn
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soBre
Tanken är ju att du ska bli smittad? deras taktik är ju att bygga upp en immunitet i samhället i lagom takt, så att sjukvården samtidigt ska ha kapacitet att ta hand om dem som är i riskgrupp.

Dock nu när du har smittats kan jag ge mig fan på att du har ringt ner och belastat sjukvården i onödan, bra jobbat.
Jag befinner ju mig i riskgruppen och jo jag väntar på att VC ska ringa upp mig - vem har rätt att ringa sjukvården om inte jag har det? Å bygga immunitet när vi inte ens vet om den existerar nån längre tid om ens alls
Senast redigerad av nobbens 2020-03-17 kl. 10:47.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Dom rustar sig till den dag då dom BLIR sjuka
Även om jag smittas skulle jag inte vara ett dugg orolig. EFTERSOM DET BARA ÄR EN SVÅRARE FORM AV INFLUENSA!!!

Era puckade jävla offer.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja alla länder är ju vettigare än Sverige men de hade också den grundläggande idén att de inte helt kunde stoppa det som Sverige, USA och Storbritannien, utan de skulle bromsa viruset. Men det förvånar mig inte att Tegnell nu är helt världsunik i sin teori.
Tegnell använder sig av" den svenska modellen" vilket i hans värld är oslagbart. Vi andra ser Tegnell som en komplett idiot utan verklighetsförankring, som struntar i folks hälsa. Han ser allt i kr.
Citera
Medlem
Covids avatar
Blir svettigt i april, men kollapsen kommer först i maj.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tror det blir en chock för våra ansvariga om någon vecka när sjukvården i verkligheten kollapsar och folk riskerar att dö pga brist på vård.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Det är visserligen sant att vi inte har ministerstyre i Sverige (vilket för övrigt inte Finland heller har) men visst fan måste väl Regeringen kunna köra över FHM om de vill?

Avsaknad av ministerstyre har ingen betydelse. Ministerstyre innebär att en minister inte direkt kan lägga sig i enskilda fall en myndighet behandlar. Men de kan kalla in chefen (Myndighetschefer tillsätts, och avskedas, av regeringen) och ge den chefen order. De reglerar myndigheternas arbete.
Citera
2020-03-17, 10:46
Medlem
-DaRude-s avatar
Pratade med en bekant som jobbar inom sjukvården.
Han nämnde att de i princip utgår från att nästintill alla i Sverige är smittade i dagsläget.

Därmed finns ingen anledning att masstesta, de vet redan att alla är smittade.

På upp-sidan finns såklart att dödligheten minskar i takt med att så många smittas med milda symptom.
På ned-sidan visar det att regeringen är totalt handlingsförlamade som de alltid är.
Samt att sjukvården är under all kritik.
Citera
2020-03-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej bl.a. Kina, Hongkong, Singapore är inte tagna på sängen. För de har erfarenhet från SARS. Tegnell med flera är tagna på sängen för de vägrar lyssna på de med erfarenhet och de som faktiskt lyckats. Hans verk kommer ju också drabba de länder som tagit det på allvar för nu blir Sverige en smitthärd som kan återinfektera de länderna.

Han kanske är kompetent att studera tabeller och statistik men han verkar inte förstå människor och samhällen. Han kan inte se den stora bilden och praktiska exempel från världen. Visar hans matematiska modell en sak och verkligheten i Kina och Italien en annan så har hans modell rätt och verkligheten måste ändra sig (Åtminstone i två veckor tills han tvingas ändra sig igen).
Kina försökte mörka utbrottet så länge de kunde, likt SARS-utbrottet. När det inte fungerade längre så gick de all-in med åtgärder.

Låter som att de blev tagna på sängen, men vi kanske har olika uppfattning om det.
Citera
2020-03-17, 10:47
Medlem
Catpeoples avatar
Vad blir konsekvenserna för alla elever som inte kommer delta i distansundervisningen? Hur ser planen ut för att alla elever SKA delta i distansundervisning? I värsta fall blir det väl ogiltig frånvaro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in