2020-03-17, 10:40
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
I Sverige ställer vi inga krav någon kan ju bli kränkt.

Rekommendationer haha, vad händer om man inte följer dem då? ingenting, i värsta fall saft och bulle med kling och klang. Sverige alltså, Hahahaha
Citera
2020-03-17, 10:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det mest hårresande var väl ändå detta Tegnell sa idag:

Tänk på lärarna.... Elevernas föräldrar... Och andra vuxna i närheten.

Naturligtvis ska skolorna stängas. Undantag kan göras för de allra yngsta, så som man gjorde i Finland.

Tengele är störd. Han kan inte tänka som en fungerande människa.
Citera
2020-03-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Helvete vad Regeringen hänger FHM nu. Känns inte som en enad front där inte.

Hur menar du då?

Regeringen har vad jag sett och hört i var enda presskonferens hänvisat till experterna på FHM. Det är ett enkelt sätt att inte själv ta ansvar.

Sen går det att fundera på om denna FHM är den enda myndighet som man borde lyssna på. Andra länders ledare hänvisar också till experter och pratar då i plural. För att sen fatta beslut, inte komma med lösa rekomendationer som sen uppreppas i all oändlighet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du har fan propagerat för det hela veckan,

för att citera palme: "satans jävla mördare"

SOSSARNAS EGEN TIDNING SÄGER DET
https://www.nsd.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt-nm5320005.aspx

Vad har jag propagerat för, diskuterar vi inte Folkhälsomyndighetens arbete längre?

Jag har försökt beskriva hur myndigheten troligen resonerar, och att flockimmunitet inte är en medveten strategi, det är en konsekvens.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Fårskocksimmuniteten som Doktor Tengele förespråkar är ytterst riskabel. Storbritannien har gjort bedömningen att 250 000 britters liv kan sparas om man överger den inriktningen. Det är nu prestige inblandat, därför är Tengeles fortsatta närvaro ett hot mot rikets säkerhet. Han är beredd att driva sin tes till sin spets, även om den skulle innebära ytterligare 50 000 svenskars död i den här soppan.
Citera
2020-03-17, 10:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och där kom invandrarna in i tråden.
Ja, det påverkar ju i högsta grad hur Sverige kan bekämpa den här pandemin.
Citera
Medlem
Covids avatar
Ekström har corre. Det visade hon redan förra gången när hon petade i näsan och hostade i händerna. Hon fortsatte attt hosta i händerna i dag.

Men de ska å andra sidan inte skyddas, utan utsättas. Flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av LopNor
Tittar på presskonferensen om skolan just nu.

Hoppas att jag har fel, men både Anna Ekström och generaldirektören för FHM ser krassliga ut.
Ekström hostar och verkar dra ganska hårt efter andan i den enskilda intervjun, ser hängig ut.
Det senare kan naturligtvis förklaras med trötthet. Generaldirektören svettas uppenbart under enskilda intervjun.

Undrar hur man skyddar beslutsfattare mot smittan just nu.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
De kommer alla stå till svars för sitt agerande i Finspångrättegångarna.
Nu har jag sett det ordet "finspångsrättegångarna" ett par ggr. Vad innebär det?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Det är visserligen sant att vi inte har ministerstyre i Sverige (vilket för övrigt inte Finland heller har) men visst fan måste väl Regeringen kunna köra över FHM om de vill?

Klart dom kan, om det råder extra ordinär omständigheter. Men varför ska dom ta beslut utan att veta varför dom tar beslutet. Det är ju i sak helt rätt att luta sig tillbaka mot expertmyndigheter
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Ja. Det är därför länder som förespråkar stort "eget ansvar" aldrig kommer att lyckas bra i såna här situationer. Den frihet och de rättigheter vi värdesätter så högt blir också det stora sänket och människor är inte kapabla och villiga att inskränka sin autonomi i så stor grad som nöden kräver.
Det krävs resolut ledarskap och stenhårda restriktioner som aldrig kommer att kunna tillämpas i västvärlden. Men det är också två ytterligheter som ställs mot varandra där majoriteten av världens befolkning nog faktiskt föredrar att det aldrig ska tummas på autonomin. Därför kommer vi helt enkelt att få rida ut den här vågen och acceptera en tillfällig stor samhällskollaps och väldigt många personligt drabbade.
Bryt ihop och kom igen starkare och mer förberedda.

Jag håller inte med. Sedan start har enskilda medborgare, skolor, kommuner och företag gått mycket längre än vad Tegnell velat. Ja t.o.m. statliga myndigheter började med hemarbete när Tegnell sa att det absolut inte var nödvändigt och dessutom orättvist (!).
Citera
Medlem
Viktigast måste vara utbildningen. Annars riskerar barnen börja tro på konspirationsteorier och hämta sina nyheter via alternativa nyhetsbloggar som medvetet vinklar och underminerar faktabaserade beslut.

Vi kommer få fler dödsfall i Sverige. Det kan vi inte påverka nämnvärt och vi kunde inte gjort något för att undvika den här situationen. En massa panikåtgärder för att visa handling påverkar nu världsekonomin, men finns det någon som helst vetenskaplig grund bakom agerandet?
Citera
2020-03-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Ja. Det är därför länder som förespråkar stort "eget ansvar" aldrig kommer att lyckas bra i såna här situationer. Den frihet och de rättigheter vi värdesätter så högt blir också det stora sänket och människor är inte kapabla och villiga att inskränka sin autonomi i så stor grad som nöden kräver.

Det krävs resolut ledarskap och stenhårda restriktioner som aldrig kommer att kunna tillämpas i västvärlden. Men det är också två ytterligheter som ställs mot varandra där majoriteten av världens befolkning nog faktiskt föredrar att det aldrig ska tummas på autonomin. Därför kommer vi helt enkelt att få rida ut den här vågen och acceptera en tillfällig stor samhällskollaps och väldigt många personligt drabbade.

Bryt ihop och kom igen starkare och mer förberedda.
Frankrike är ett liknande land på många sätt och där försöker man nu med en auktoritär strategi.
Jag tror att här så är vi förutom i min åsikt inkompetenta dessutom också i min åsikt i avsaknad av krisinsikt om vad som faktiskt kommer att ske snart.
Jag tror det blir en chock för våra ansvariga om någon vecka när sjukvården i verkligheten kollapsar och folk riskerar att dö pga brist på vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in