Citat:
Ursprungligen postat av
schubert
Ja. Det är därför länder som förespråkar stort "eget ansvar" aldrig kommer att lyckas bra i såna här situationer. Den frihet och de rättigheter vi värdesätter så högt blir också det stora sänket och människor är inte kapabla och villiga att inskränka sin autonomi i så stor grad som nöden kräver.
Det krävs resolut ledarskap och stenhårda restriktioner som aldrig kommer att kunna tillämpas i västvärlden. Men det är också två ytterligheter som ställs mot varandra där majoriteten av världens befolkning nog faktiskt föredrar att det aldrig ska tummas på autonomin. Därför kommer vi helt enkelt att få rida ut den här vågen och acceptera en tillfällig stor samhällskollaps och väldigt många personligt drabbade.
Bryt ihop och kom igen starkare och mer förberedda.
Frankrike är ett liknande land på många sätt och där försöker man nu med en auktoritär strategi.
Jag tror att här så är vi förutom i min åsikt inkompetenta dessutom också i min åsikt i avsaknad av krisinsikt om vad som faktiskt kommer att ske snart.
Jag tror det blir en chock för våra ansvariga om någon vecka när sjukvården i verkligheten kollapsar och folk riskerar att dö pga brist på vård.