Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Som de gör i Italien.. Vet ej om man kan rekommendera det under dessa tider när Italien ökar i Corona-racet som nr 1..
Kan inte länka för länkarna är oändligt många och ids inte leta.. men det har sagts att engångshandskar inte ger någon större skydd. Hellre då sina egna handskar som man har på sig under hela sin vistelse utanför hemmet. Men. Sen måste man se till att betrakta dessa handskar som "kontaminerade". Dvs. inte röra på deras utsida och absolut inte peka sig i ansiktet med dem. Helst ska man ställa dem på balkongen om man har en.
Angående din egen väska i affären så vore det väl klokare att använda en vagn som du sen lämnar i affären? Och tar fram din egen väska först vid kassan och ser till att den inte rör några ytor där.
Jobbigt att handla på det sättet. Typ en liter mjölk åt gången orkar man högst balansera med.
Kundvagnar och kundkorgar är gräsliga smittspridare av allt möjligt. Varför inte Corona?
https://www.cleannet.se/article/view/690707/kundvagnshandtag_lindrigt_rena
Dessa kontaminerade handtag vägrar jag att ta i. Hellre bär jag omkring min egen väska. Ett- eller tvåpersonshushåll klarar i allmänhet av att handla det som behövs utan att använda stora kundvagnar. Det gäller nog de flesta äldre i denna "riskgrupp" som (hittills) är friska och självgående. Dessutom har många äldre s.k. Dramaten-vagnar. Att använda egna sådana i stället för kundvagnar och korgar minskar smittrisken avsevärt.
Engångshandskar sätter jag på mig innan jag går in i affären. När jag tar av dem tar jag tag i kragen och vränger dem ut och in. Sen slänger jag dem. Mycket enkelt. Jag har ett stort eget lager hemma sedan tidigare. Det kommer att räcka ett tag. Men jag tycker att affärerna nu borde tillhandahålla sådana.