2020-03-17, 10:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du har alltså missat att Finland infört undantagstillstånd, stängt alla skolor och förbjudit sammankomster med fler än 10 personer? Även Försvarsmakten är satt i beredskap.

Ja alla länder är ju vettigare än Sverige men de hade också den grundläggande idén att de inte helt kunde stoppa det som Sverige, USA och Storbritannien, utan de skulle bromsa viruset. Men det förvånar mig inte att Tegnell nu är helt världsunik i sin teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det kan vi inte. Vi kan endast bromsa.

Tur man har tecknat en livförsäkring.. då kommer ens död inte att vara endast en källa av sorg.. och barnen lär behöva lite startkapital när detta är över.

Vad får dig att tro att det finns pengar till det i försäkringsbolaget? Har dom "force majeur" klausuler? Försök hitta en annan dödsorsak än coronavirus är mitt tips. Det måste dessutom vara oklanderligt, typ fronta med långtradare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Förstår inte riktigt. Är det ett krav eller rekommendation att stänga skolorna?
I Sverige ställer vi inga krav någon kan ju bli kränkt.
Citera
2020-03-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Som de gör i Italien.. Vet ej om man kan rekommendera det under dessa tider när Italien ökar i Corona-racet som nr 1..

Kan inte länka för länkarna är oändligt många och ids inte leta.. men det har sagts att engångshandskar inte ger någon större skydd. Hellre då sina egna handskar som man har på sig under hela sin vistelse utanför hemmet. Men. Sen måste man se till att betrakta dessa handskar som "kontaminerade". Dvs. inte röra på deras utsida och absolut inte peka sig i ansiktet med dem. Helst ska man ställa dem på balkongen om man har en.

Angående din egen väska i affären så vore det väl klokare att använda en vagn som du sen lämnar i affären? Och tar fram din egen väska först vid kassan och ser till att den inte rör några ytor där.

Jobbigt att handla på det sättet. Typ en liter mjölk åt gången orkar man högst balansera med.

Kundvagnar och kundkorgar är gräsliga smittspridare av allt möjligt. Varför inte Corona?

https://www.cleannet.se/article/view/690707/kundvagnshandtag_lindrigt_rena

Dessa kontaminerade handtag vägrar jag att ta i. Hellre bär jag omkring min egen väska. Ett- eller tvåpersonshushåll klarar i allmänhet av att handla det som behövs utan att använda stora kundvagnar. Det gäller nog de flesta äldre i denna "riskgrupp" som (hittills) är friska och självgående. Dessutom har många äldre s.k. Dramaten-vagnar. Att använda egna sådana i stället för kundvagnar och korgar minskar smittrisken avsevärt.

Engångshandskar sätter jag på mig innan jag går in i affären. När jag tar av dem tar jag tag i kragen och vränger dem ut och in. Sen slänger jag dem. Mycket enkelt. Jag har ett stort eget lager hemma sedan tidigare. Det kommer att räcka ett tag. Men jag tycker att affärerna nu borde tillhandahålla sådana.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
..vilket i sin tur leder till att vi inte kan jobba, eftersom jag måste vara hemma med barnen.. moment 22..

hur vi än vrider och vänder på det hela kommer vi alltså inte kunna hålla äldreboenden, sjukvård och övriga verksamheter med riskgrupper, fria från smitta.. Det sprider sig nog över HELA samhället.. Min gissning..

Ja, men nu var ni två stycken. Vad är värre att smittan hamnar på ett äldreboende eller att man skär ned på personalen? Jag tror man måste kolla upp familjeförhållanden och se om någon kan stanna hemma med barnen och sedan omfördela resterande vårdpersonal (jmf krigsplacering).
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Fast det mest hårresande var väl ändå detta Tegnell sa idag:

Citat:
”Inte farligt med en spridning i skolan”

– Vi måste komma ihåg att en spridning i skolan inte är farlig och att den här sjukdomen inte är farlig för barn.

https://www.svt.se/nyheter/tegnell-om-man-stanger-allting-sa-skjuter-man-bara-problemet-framfor-sig

Tänk på lärarna.... Elevernas föräldrar... Och andra vuxna i närheten.

Naturligtvis ska skolorna stängas. Undantag kan göras för de allra yngsta, så som man gjorde i Finland.
Citera
2020-03-17, 10:39
Medlem
Covids avatar
Jawohl, men då blir de också ansvariga för beslutet och kan kritiseras om det slår fel.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Det är visserligen sant att vi inte har ministerstyre i Sverige (vilket för övrigt inte Finland heller har) men visst fan måste väl Regeringen kunna köra över FHM om de vill?
Citera
2020-03-17, 10:40
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Du får ta dom siffrorna givet vart i kurvan vi är. Sverige är precis i början, vänta ett gäng veckor och gör samma jämförelse då.

Är väl det som är lite av problemet.
Testar man inte allt som rör sig får man statistik därefter.
Får väl utgå från att siffernissarna har full koll och redovisar öppet bakgrunden till siffrorna.
Citera
Medlem
Tittar på presskonferensen om skolan just nu.

Hoppas att jag har fel, men både Anna Ekström och generaldirektören för FHM ser krassliga ut.
Ekström hostar och verkar dra ganska hårt efter andan i den enskilda intervjun, ser hängig ut.
Det senare kan naturligtvis förklaras med trötthet. Generaldirektören svettas uppenbart under enskilda intervjun.

Undrar hur man skyddar beslutsfattare mot smittan just nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ganska långsökt argument, att gripa efter halmstrån, det du tycker dig kunna läsa mellan raderna blir en sanning.

Att föredra att vi blir immuna efter en infektion är inte synonymt med att man har som strategi att skapa en flockimmunitet.

Läs föredra som hoppas/önska.

Kan inte Löfven mfl bara ta och sparka Tengnell. Om bara för att rädda sitt eget skinn. När det blir bokslut över denna situation kommer inte domen bli nådig mot regeringen om de inte kickar ut Tengell OMEDELBUMS!
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Hur många av den dumma massan idag är svårt sjuka? Inte särskilt många. Förutom sjuka i huvudet då kanske.
Dom rustar sig till den dag då dom BLIR sjuka
Citera
Medlem
soBres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jaha jojävlar vad deras utvärderingar har hjälpt mig och min son - vi har båda blivit smittade var och en på sitt håll (olika städer) och jag har verkligen varit försiktig.

Nej det är för jävligt som myndigheterna i vårt land behandlar oss. Alla jävla besparingar så vi haft råd att importera hit allsköns bedragare och våldsmän.

Därför har vi inte ens nu möjlighet att testa folk för smitta men det är väl bra det med så vi får en lååååååååååång kurva med få konstaterat smittade - fy S:t€Fan
Tanken är ju att du ska bli smittad? deras taktik är ju att bygga upp en immunitet i samhället i lagom takt, så att sjukvården samtidigt ska ha kapacitet att ta hand om dem som är i riskgrupp.

Dock nu när du har smittats kan jag ge mig fan på att du har ringt ner och belastat sjukvården i onödan, bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in