Citat:
Ursprungligen postat av
baltazr
Nu lyfter du ut ett enstaka uttalande för att försöka linda in Tegnell som en politisk person.
Du tror inte FHM arbetar med vetenskapliga metoder och försöker basera alla sina åtgärder på den evidens som finns?
De sitter säkert och jobbar med statistik, matematiska modeller för smittspridning, resursfördelning, avvägning av åtgärder etc.
Finns säkert goda anledningar till att man väljer att göra som man gör. Karantäner och åtgärder tröttar väl ut befolkningen. Kolla Italien, många som struntar i karantän och förbuden.
Hur länge ska samhället orka lyda myndigheterna? Vilken effekt ger det i förhållande till insats?
Det var dåliga förutsättningar redan från dag 1, hela världen var oförberedd. Speciellt sjukvården.
Redan i Februari var det flera som gick ut och spekulerade i att vi kommer få en global spridning, oavsett kraftiga åtgärder.
Kritiken som jag själv instämmer i är hur vi har en tungrodd oeffektiv sjukvård som redan visar tecken på utmattning, trots de höga skatter vi har i Sverige.
Annat som jag instämmer i är att FHM är helt bedrövligt dåliga på att kommunicera. Knappast förtroendeingivande från en myndighet.
Det som är slående är att FHM när de ombeds motivera sina beslut mestadels ger dåliga och ogiltiga argument.
Det är inte att vara dålig på att kommunicera, jag vet inte precis vad man ska kalla det, men det är värre.
När man frågar varför de fattar ett visst beslut så bör de ju säga vad som ligger till grund för beslutet, om det då bara kommer nonsens ur deras munnar, vad finns det då för anledning att tro att de har bra motiveringar
egentligen, som de bara inte delger oss?
För övrigt kan man redan nu börja utvärdera FHMs agerande, och man kan konstatera att de skulle varit snabbare på att avråda från resor till Italien, uppmanat folk som varit där till självkarantän trots avsaknad av symptom, listan kan göras lång.
För att inte tala om att beredskapen var urusel. Är det inte det ett av deras ansvarsområden?