2020-03-17, 09:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Köpte en mindre mängd Investor igår för 386.
Om det går ner till 300 köper jag mer.
Sen vet jag inte om jag ska ha kvar dom på längre sikt eller sälja vid kanske 450.
Hur tänker ni andra om Investor?
Investmentbolagen är perfekt arbetsfri inkomst att ha under många år. Slår systematiskt index.

Tajming av aktiemarknaden fungerar inte (inte ens för anonyma tangentbordskrigare på FB) och kräver arbete.
Citera
2020-03-17, 09:07
Medlem
Förklara för mig varför Stockholmsbörsen går upp 3.75% på öppning när Dow Jones gick ner 13 % i USA igår ??
Fattar ingenting??
Citera
2020-03-17, 09:10
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ja vem vill sitta med obligationer eller sparkonto när man kan vara på börsen och äta -10% på bara en dag.
Vilket grundar sig på ett omvänt pyramidspel där de sista panikslagna skakas ut.

Det blir trångt i ingången när alla skall tillbaka till det enda tillgångsslaget som ger avkastning...
Citera
2020-03-17, 09:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Förklara för mig varför Stockholmsbörsen går upp 3.75% på öppning när Dow Jones gick ner 13 % i USA igår ??
Fattar ingenting??

Börsras har alltid perioder av uppgångar. Inget index faller för evigt. Om det är normal handel. Dessutom är dagen inte över. Det kan mycket väl vända nedåt.

Kom ihåg att blankare måste köpa tillbaka också. När blankare tar hem sina vinster får vi ofta kraftiga rekyler som triggar mer vinsthemtagningar av blankare. Många av dessa halleluja rallies är inte pga Bulls utan det är Bears som går ur sina positioner.
Citera
2020-03-17, 09:14
Medlem
Hur tänker ni med främst utdelningsaktier där ni framöver kommer använda utdelningarna som disponerbar inkomst?

Jag sålde en stor del av innehavet i två fonder för ett bra tag sen eftersom jag behöver pengarna i närtid och jag anade att det skulle komma en större nedgång snart. Mitt övriga innehav, varav flertalet fonder samt utdelningsaktier tänker jag inte röra. Kommer börja ta av pengarna om ca 15-20 år.

Hade jag varit lite smart hade jag placerat om mina PPM-pengar men de lyckades jag glömma bort och nu känner jag att det är lite sent att göra något. Men med en tidshorisont på mer än 20 år kommer det väl gå upp igen.

Fler som sitter still i båten och inte har paniksålt?
Citera
2020-03-17, 09:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vilket grundar sig på ett omvänt pyramidspel där de sista panikslagna skakas ut.

Det blir trångt i ingången när alla skall tillbaka till det enda tillgångsslaget som ger avkastning...

Knappast. Ingången kommer vara vidöppen och öde som ett torg i en stad under Corona karantän. Jag vill igen påpeka att negativ avkastning inte räknas som avkastning av normala förvaltare.
Citera
2020-03-17, 09:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Nånstans där
Fast då var det i och för sig ett världskrig där emellan. Å andra sidan har vi inte en aning om vad som händer i frmatiden.
Citera
2020-03-17, 09:19
Medlem
Rodrigos avatar
Ett riktmärke kan vara utbrottet av SARS, då föll börserna ungefär 25% under hela det tidsförloppet.

Blev det några utegångsförbud den gången? stängde hela världen ner?
Citera
2020-03-17, 09:19
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Fattar ingenting??
Börserna följer inte varandra så mycket längre. Det var mer så förr.
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Hur tänker ni med främst utdelningsaktier där ni framöver kommer använda utdelningarna som disponerbar inkomst?

Jag sålde en stor del av innehavet i två fonder för ett bra tag sen eftersom jag behöver pengarna i närtid och jag anade att det skulle komma en större nedgång snart. Mitt övriga innehav, varav flertalet fonder samt utdelningsaktier tänker jag inte röra. Kommer börja ta av pengarna om ca 15-20 år.

Hade jag varit lite smart hade jag placerat om mina PPM-pengar men de lyckades jag glömma bort och nu känner jag att det är lite sent att göra något. Men med en tidshorisont på mer än 20 år kommer det väl gå upp igen.

Fler som sitter still i båten och inte har paniksålt?
Ja de allra flesta sitter still i båten, annars hade det sett värre ut än det gör.
Citera
2020-03-17, 09:35
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Och jämföra med alternativen. När marknaden började gå ner 2007 gick det att få 4-5% i statsobligationer.
Bra poäng men det ser jag mer som ett argument för att vändningen sedan kommer att gå fortare än 2008.
Citera
2020-03-17, 09:58
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Ett riktmärke kan vara utbrottet av SARS, då föll börserna ungefär 25% under hela det tidsförloppet.

Blev det några utegångsförbud den gången? stängde hela världen ner?

SARS hade 8098 fall varav 774 dog. Du tycker det är jämförbart med Corona?
Citera
2020-03-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ligger back 10% senaste veckan, -3mkr. Jag gick idag in med ytterligare 5mkr SSAB Telia Volvo Elux, och kommer att göra likadant varje ras-dag tills jag inte har en krona kvar på kontot.

När tänkte du gå in? Så kan vi jämföra våra strategier.

R.I.P dina pengar

-2,53%
-5,16 %
-4,90 %

aged like milk
Senast redigerad av hoaxy 2020-03-17 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in