2020-03-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag har köpt Apple Bull X10

Kan bli en trevlig resa

Köp de stora bolagens bull nu så kan ni pensionera er om 2 år.
Är du dum i huvudet? Hur ska du ta förlusterna när din bull sjunker 10-20% nästa vecka.
Citera
2020-03-13, 19:50
Medlem
Efter månadsskiftet för att undvika kvartalsskatteräkningen på ISK. Och jag tror att det kommer fortsätta sjunka. Detta är troligtvis det bästa som hänt många av våra investerarkarriärer.
Citera
2020-03-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Rese/flyg känns på tok för riskabelt för mig också. Bank däremot känns ok. Så länge man är lång i sitt innehav. Har ett gav under ek/aktie och det känns billigt så här dagarna innan utdelning.

Det kommer nog bli rätt svajigt framöver men när alla skriker att det kan krascha totalt så brukar det vara köpläge. Ju mer det skriks - desto bättre köpläge.
Ok, ja du resonerar väll helt ok. Dock tycker jag inte vi är ens nära ”blod på gatorna än” men det är väll kanske lite individuellt.
Citera
2020-03-13, 20:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ok, ja du resonerar väll helt ok. Dock tycker jag inte vi är ens nära ”blod på gatorna än” men det är väll kanske lite individuellt.

Håller med om att det är svårt att veta när man är där. Som jag ser det har vi 2 tänkbara scenarion framåt.

1. Grosse kreise. Med en potentiell nersida på 30% till (mer än så kan jag inte se), och sedan långsam återhämtning på 2-3 år.

Eller 2. Snabb återhämtning (3 månader efter utbrott verkar Corona vara under kontroll i Wuhan). Ser vi samma förlopp i resten av världen så återkommer lugnet snart. Och då är köpläget nu.

Sitter helt obelånad i mina innehav. Ser vi en nergång till på 20-30% så kommer jag belåna innehavet och dubbla portföljen.
Citera
2020-03-13, 20:22
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Köpte under svarta torsdagen! Sitter "dessvärre" fast med mer än 50% av mina tillgångar i aktier och aktierelaterade fonder. Beredd på halvering. Planen är annars att avvakta lite nu, mycket "okänt" och för att om några veckor börja köpa på mig i portioner.

Tänk på att recession/depression är tillfället för många att klättra i den socioekonomiska hierarkin! Ta till vara på den. Samtidigt är det svårt att pricka dalen helt...

Ja, med tanke på senaste tidens slakt så känns hela börsen som Galne Gunnar. Men slutrean gissar jag ligger ännu lite längre fram.

Behöver inte hugga absoluta dalen men är man nära så kan man få extremt trevliga resor.

Vad kommer du att satsa på, stora bolag som gått ner 30% eller mindre bolag som gått ner 60% eller annat?
Citera
2020-03-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
HBQT, plastpåseskatt, värdegrund, fel krok i helikoptrar för att släcka bränder, hets mot folkgrupp, allas extremt lika värde, genusvetenskap, osv osv.

Tror du seriöst att dessa dårar kommer kunna styra upp det här?
Problem med läsförståelsen? Har aldrig påstått att de kan lösa något.” Jag skrev: får hoppas på det bästa”
Citera
2020-03-13, 20:49
Medlem
kukflashs avatar
Hade jag haft pengar skulle jag nog köpa aktier i Volvo!
https://www.google.com/search?q=volvo+stock&oq=volvo+stock&aqs=chrome.0.0 l8.1495j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2020-03-13, 20:49
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja, med tanke på senaste tidens slakt så känns hela börsen som Galne Gunnar. Men slutrean gissar jag ligger ännu lite längre fram.

Behöver inte hugga absoluta dalen men är man nära så kan man få extremt trevliga resor.

Vad kommer du att satsa på, stora bolag som gått ner 30% eller mindre bolag som gått ner 60% eller annat?

Investmentbolag, läkemedel, telekom, nyteknik. I stort sätt alla bolag som dras med ned i fallet av indirekta orsaker pga coronan, snarare än påverkas direkt av smittan.

Jo såklart blir de ju även påverkade direkt, verkstadsindustrin, m.m., men bra bolag på sikt helt enkelt. Bolag med bra kassalikviditet som kan härda ut detta.

Kolla på bolag, inte på marknaden helt enkelt
Citera
2020-03-13, 20:51
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Investmentbolag, läkemedel, telekom, nyteknik. I stort sätt alla bolag som dras med ned i fallet av indirekta orsaker pga coronan, snarare än påverkas direkt av smittan.

Jo såklart blir de ju även påverkade direkt, verkstadsindustrin, m.m., men bra bolag på sikt helt enkelt. Bolag med bra kassalikviditet som kan härda ut detta.

Kolla på bolag, inte på marknaden helt enkelt

Bra tips, tack!!
Citera
2020-03-13, 20:53
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Är du dum i huvudet? Hur ska du ta förlusterna när din bull sjunker 10-20% nästa vecka.

Tänk om dom går upp då?

Jättestor risk, ja. Men värt det. När det ändå är vilda västern på den här jävla börsen

EDIT: min bull är stängd men ser att USA-börsen står på 7% plus nu. Kan bli rejäl hävstång för mig måndag morgon på apple bull

EDIT 2: Anledningen till att jag riskerar 15 000kr såhär är att FED kommer att pumpa in så många miljarder dollar i deras ekonomi nu samtidigt som alla regeringar i väst agerat bra idag med att försöka lappa ihop börsen/ekonomin. Känns helt okej detta. Kan bli stor vinst för mig. Ponera att vi har 3 dagar i rad med 5+ % uppgångar på börserna. Vad tror ni jag kan få för mina bulls? Köpte på 30kr idag. Kanske kan sluta på 1000kr? Råder er att komma in i bullsen på big tech-bolagen.
Senast redigerad av AoE3#1 2020-03-13 kl. 20:57.
Citera
2020-03-13, 20:53
Medlem
Vi är bara i början av corona-krisen och det kommer bli mycket värre framöver när den sprider sig mer och mer. Spridningen sker exponentiellt. Sverige är just nu i startskedet av krisen med just nu 800 smittade och första dödsfallet (källa: c19.se).

Kolla på Italien där 200 männikor precis dog inom 24 timmar period! Och krisen är bara i sin början i Italien. Vi ligger lite efter och har lite mer tid att agera i Sverige men det är oundvikligt att detta kommer eskalera betydligt mer.

Av denna anledning tror jag att börsen kommer sjunka ännu mer när corona sprider sig mer och många fler kommer dö och belastningen på samhället blir större. Detta är bara början.
Senast redigerad av Noot 2020-03-13 kl. 20:56.
Citera
2020-03-13, 20:56
Medlem
Jag hann gå ur i sista stund av ren tur. Om min magkänsla stämmer så kommer jag gå in på börsen om minst 3 år men ser även att det kan ta 6 år innan allt lugnat sig.

Vad vi ser idag är konsekvenserna av penningpolitiken 2009 när riksbankerna började med konstgjord andning för att simulera världens marknader. Idag får vi ta smällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in